Κυριακή, 25 Φεβρουαρίου, 2024

M113: Το «παπάκι» του Ελληνικού Στρατού

Κοινοποίηση

Παρακαλούμε αφήστε ενεργές τις διαφημίσεις στο nemesishd.gr και στηρίξτε την προσπάθεια μας

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Το M113 είναι ένα Τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ – APC) που βρίσκεται σε υπηρεσία με διάφορες ένοπλες δυνάμεις σε όλο τον κόσμο από το 1960. Το όχημα έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά του σε διάφορους ρόλους, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς στρατευμάτων, της αναγνώρισης, κρούσης και ως όχημα διοίκησεως στις αρκετά πολλές εκδόσεις και παραλλαγές που έχουν βγει για το όχημα αυτό.

Ο Ελληνικός Στρατός χρησιμοποιεί και διαθέτει μεγάλους αριθμούς M113 με αρκετούς να το αναφέρουν πολλές φορές ως «παπάκι».

Η ιστορία του M113

M113
Πηγή φωτογραφίας: ΓΕΣ/army.gr

Το τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού M113 (ΤΟΜΠ – APC) σχεδιάστηκε από την αμερικανική εταιρεία FMC Corporation στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ως αντικαταστάτης των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού M59 και M75.

Το M113 προοριζόταν να είναι μια εξαιρετικά ευκίνητη και αξιόπιστη πλατφόρμα για τη μεταφορά στρατευμάτων και εξοπλισμού στο πεδίο της μάχης, παρέχοντας παράλληλα κάποιο επίπεδο προστασίας θωράκισης.

Ο σχεδιασμός του M113 διαθέτει ένα απλό και στιβαρό σκάφος από αλουμίνιο που προσφέρει προστασία από πυρά φορητών όπλων και θραύσματα.

Το M113 τέθηκε σε υπηρεσία στον αμερικανικό στρατό το 1960 και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στη μάχη κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ.

Αν και το M113 προσέφερε μια σχετική προστασία στους στρατιώτες, οι οποίοι μέχρι τότε επιχειρούσαν με μη θωρακισμένα οχήματα, το Βιετνάμ φανέρωσε και αρκετά από τα μειονεκτίματα του, η θωράκιση του οχήματος δεν ήταν επαρκής και δεν προσέφερε προστασία από πιο προηγμένα όπλα κατά της θωράκισης, όπως είναι τα αντιαρματικά RPG και η χαμηλή σιλουέτα του το έκανε ευάλωτο σε νάρκες και σε αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς Improvised Explosive Device (IED).

Χαρακτηριστικά του M113

Το M113 είναι ένα όχημα που μπορεί να επιχειρήσει σε σχεδόν παντού. Οι ερπύστριες του οχήματος παρέχουν καλή πρόσφυση και κινητικότητα ακόμα και σε ιδιαίτερα δύσβατα εδάφη.

M113: Το «παπάκι» του Ελληνικού Στρατού
M901 ITV του ΕΣ βασισμένο στο σκάφος του Μ113

Το M113 έχει επίσης σχεδιαστεί για να είναι ιδιαίτερα προσαρμόσιμο. Το όχημα μπορεί να εξοπλιστεί με μια σειρά οπλικών συστημάτων, συμπεριλαμβανομένων πολυβόλων, εκτοξευτών χειροβομβίδων και αντιαρματικών πυραύλων ακόμα και αντιαεροπορικών. Το εσωτερικό του οχήματος μπορεί να φιλοξενήσει έως και 11 στρατιώτες, καθιστώντας το ένα αποτελεσματικό όχημα μεταφοράς προσωπικού.

Το M113 είναι επίσης εξοπλισμένο με μια σειρά αισθητήρων και εξοπλισμού επικοινωνιών, καθιστώντας το ένα αποτελεσματικό όχημα αναγνώρισης και διοίκησης. Οι αμφίβιες δυνατότητες του οχήματος το καθιστούν επίσης χρήσιμο για διαβάσεις ποταμών και αμφίβιες επιθέσεις.

Εκδόσεις του M113

Το M113 έχει πολλές εκδόσεις και διαφορετικές αναβαθμίσεις από την ένταξη του στον Αμερικανικό Στρατό το 1960. Μερικές από τις πιο αξιοσημείωτες εκδόσεις του M113 περιλαμβάνουν:

ΑΠΟΨΗ: Τα Μ113 ως φορείς αντιαεροπορικών συστημάτων - NEMESIS HD
PHOTO By U.S. Army image – http://www.dodmedia.osd.mil/; VIRIN: DA-SC-90-00078, Public Domain.
  • M113A1: Η έκδοση Α1 στόχευε στο να επωφεληθεί το M113 από τη βελτιωμένη οικονομία καυσίμου και τον μειωμένο κίνδυνο πυρκαγιάς των κινητήρων ντίζελ, ο βενζινοκινητήρας αντικαταστάθηκε με έναν κινητήρα ντίζελ 6V-53 Detroit 215 hp που κατασκευάστηκε το 1964.
  • M113A2: Αυτή η έκδοση έγινε το 1979. Με τη μετακίνηση του ανεμιστήρα και του ψυγείου, η ψύξη του κινητήρα βελτιώθηκε. Το M113A2 ζυγίζει πλέον 11.740 κιλά. (25.880 λίβρες). Το επιπλέον βάρος μείωσε το ύψος εξάλων του όταν επιπλέει, έτσι δεν ήταν πλέον αμφίβιο. Οι προσθήκες περιελάμβαναν καπνογόνα σε τέσσερις σωλήνες. Όλες οι εκδόσεις είναι αναβαθμισμένες σε πρότυπο A2.
  • M113A3: Η έκδοση A3 έκανε την είσοδο της το 1987. Ο κινητήρας αναβαθμίστηκε σε έναν Detroit Diesel Turbo Diesel 6V53T 275 ίππων. Ένα νέο κιβώτιο ταχυτήτων, νέα ηλεκτρικά φρένα και λοιπές βελτιώσης αλλά και ένα νέο κιτ εξωτερικής θωράκισης αποτελούν επίσης μέρος της αναβάθμισης. Η μέγιστη ταχύτητα του είναι πλέον 64 χλμ/ώρα και η υψηλότερη ταχύτητα του στο νερό είναι 5,8 χλμ/ώρα.
  • M113A4: Η τελευταία και η πιο αναβαθμισμένη έκδοση του M113 που την συναντάμε και ως AS4 ή MOBILE TACTICAL VEHICLE LIGHT (MTVL) αλλά και από την FNSS
  • Σύστημα αεράμυνας M163 Vulcan: Αυτή η έκδοση του M113 είναι εξοπλισμένη με περιστροφικό πυροβόλο 20 mm και σχεδιάστηκε για χρήση ως σύστημα αεράμυνας.
  • M106 Mortar Carrier: Αυτή η έκδοση είναι εξοπλισμένη με ολμοβόλο M30 106.7mm και σχεδιάστηκε για χρήση ως όχημα παροχής πυρών υποστηρίξεως.
  • M125 Mortar Carrier: Αυτή η έκδοση είναι εξοπλισμένη με ολμοβόλο M29 81 mm
  • M577 Command Post Carrier: Αυτή η έκδοση σχεδιάστηκε ως φορητός σταθμό διοίκησης και ελέγχου, με βελτιωμένο εξοπλισμό επικοινωνιών και πρόσθετο χώρο για το προσωπικό.
  • M901 Improved TOW Vehicle: Αυτή η έκδοση είναι εξοπλισμένη με σύστημα αντιαρματικών πυραύλων TOW.

Μπορεί να επιβιώσει στο σύγχρονο πεδίο μαχης;

Το τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού M113 (APC) βρίσκεται σε υπηρεσία εδώ και αρκετές δεκαετίες και έχει υποβληθεί σε πολλαπλές αναβαθμίσεις και προγράμματα εκσυγχρονισμού για τη βελτίωση των δυνατοτήτων και της επιβιωσιμότητας του στο σύγχρονο πεδίο μάχης.

Ενώ το M113 σχεδιάστηκε αρχικά κατά την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, έχει χρησιμοποιηθεί και σε σύγχρονα σύγχρονους πολέμους, συμπεριλαμβανομένου του Ιράκ και της Ουκρανίας.

https://twitter.com/i/status/1639910966031687681

Η θωράκιση του M113 έχει αναβαθμιστεί με τα χρόνια και οι σύγχρονες εκδόσεις, όπως οι M113A3/4, διαθέτουν προηγμένα κιτ θωράκισης που μπορούν να παρέχουν αυξημένη προστασία έναντι μιας σειράς απειλών.

Ωστόσο, το M113 δεν είναι τόσο βαριά θωρακισμένο όσο μερικά από τα πιο σύγχρονα τεθωρακισμένα οχήματα που επιχειρούν σήμερα, όπως το M2 Bradley ή το θωρακισμένο όχημα Stryker.

M2A2 Bradley ODS: Ένα όχημα κατάλληλο για τον Ελληνικό στρατό
U.S. Army photo by Pfc. Antoine Rolle, Operations Group, National Training Center

Ως αποτέλεσμα, το M113 μπορεί να μην είναι η ιδανική λύση για σενάρια μάχης υψηλής έντασης ή ενάντια σε σύγχρονα αντιαρματικά όπλα, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν σημαντική απειλή για το όχημα.

Ωστόσο, το M113 εξακολουθεί να παραμένει μια ευέλικτη και αξιόπιστη πλατφόρμα για μια ποικιλία στρατιωτικών εφαρμογών, ιδιαίτερα σε συγκρούσεις χαμηλής έως μέτριας έντασης.

Συμπέρασμα

Το M113 βρίσκεται σε υπηρεσία με τον Ελληνικό Στρατό εδώ και αρκετές δεκαετίες στις εκδόσεις Α1 και Α2.

ΤΑΜΣ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ 22: Αμυντικές και επιθετικές επιχειρήσεις της XXI και XXV ΤΘΤ
Πηγή φωτογραφίας: ΓΕΣ/army.gr

Η προσαρμοστικότητα και η κινητικότητα του οχήματος το έχουν καταστήσει αποτελεσματικό εργαλείο για μια σειρά ρόλων, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς δυνάμεων, της παροχής πυρών υποστηρίξεως, της αναγνώρισης και του οχήματος διοίκησης.

Ο Ελληνικός Στρατός φαίνεται ότι προσπαθεί τα τελευταία χρόνια όμως δικαίως να το αντικαταστήσει καθώς το όχημα διαθέτει ελλιπή θωράκιση και έχει ξεπεραστεί από διάφορα σύγχρονα οχήματα του τύπου.

Τελευταίες εξελίξεις

Διαβάστε ακόμα