Στο Ισραήλ υπάρχει η φιλοσοφία του να δίνεται η καλύτερη δυνατή προστασία στο προσωπικό του IDF και αυτό είναι κάτι που φαίνεται και από το ΤΟΜΠ Namer και τις εκδόσεις του. Το Ισραήλ έχει παρελθόν πλούσιο σε παραδείγματα αρμάτων μάχης που έχουν τροποποιηθεί σε ρόλο μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) και κάτι ανάλογο μπορούμε να πούμε πως συνέβει και με το Namer το οποίο είναι αποτέλεσμα των μαθημάτων που έλαβε ο Ισραηλινός Στρατός (IDF) από τις πολεμικές του επιχειρήσεις.
Μετατροπή αρμάτων σε ΤΟΜΠ
Όπως αναφέρθηκε και πάνω, πέραν των «συμβατικών» τεθωρακισμέων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ), ας πούμε για παράδειγμα το M113, το Ισραήλ εδώ και δεκαετίας έχει δείξει ενδιαφέρον και έχει πειραματιστεί με την μετατροπή αρμάτων μάχης, τα οποία βρίσκονταν σε πλεονάζων αριθμό, σε ΤΟΜΠ. Δύο κύρια παραδείγματα είναι η μετατροπή των Centurion, στο Ισραήλ με την ονομασία Sho’t, σε Nagmachon και των T-54/55 σε Achzarit. Αξίζει να αναφερθεί ότι παρά την μεγάλη ηλικία του σχεδίου των T-55, τα Achzarit που για πρώτη φορά μπήκαν σε υπηρεσία στα τέλη της δεκαετίας του ’80 συνεχίζουν να υπηρετούν ακόμα και τώρα και μάλλον δεν θα αποσυρθούν στα κοντά.
Μαθήματα από τις πολεμικές επιχειρήσεις
Σημαντικός παράγοντας που οδήγησε στην ανάπτυξη ενός νέου βαρέως ΤΟΜΠ ήταν ο πόλεμος του 2004 στην Γάζα κατά την διάρκεια του οποίο φάνηκαν οι αδυναμίες της ανεμικής θωράκισης που διαθέτει το M113, ειδικά απέναντι σε εκρηκτικούς μηχανισμούς ή αντιαρματικές ρουκέτες.
Τα γεγονότα αυτά λοιπόν οδήγησαν τον IDF να κάνει μεγαλύτερη χρήση των Achzarit στις επιχειρήσεις του, μιας και προσέφεραν καλύτερη προστασία και παράλληλα άρχισε να εξετάζει την ανάπτυξη ενός ΤΟΜΠ με βάση το άρμα μάχης Merkava.
Μετατροπή των Merkava Mk1 και το πρώτο Namer
Η «αντίδραση» του IDF σε αυτές τις αλλαγές μπορεί να χαρακτηριστεί αρκετά γρήγορα και τον επόμενο χρόνο, το 2005, το πρώτο Namer ξεκίνησε δοκιμές. Το πρώτο Namer αποτελούσε μετατροπή ενός παλαιότερου Merkava Mk1 τα οποία είχαν αρχίσει να αποσύρονται από την ενεργό υπηρεσία. Οι δοκιμές φαίνεται να ήταν επιτυχείς αφού το 2007 τοποθετήθηκε η παραγγελία για τις πρώτες μονάδες.
Εδώ πρέπει σίγουρα να πούμε ότι το Namer αν και ξεκίνησε με την ιδέα μετατροπής υπάρχοντων αρμάτων μάχης σε ΤΟΜΠ εν τέλει αυτό άλλαξε πριν μπει σε παραγωγή αφού κρίθηκε πιο οικονομικό τα Namer να κατασκευαστούν εξ αρχής με βάση νέα σκάφη αρμάτων Merkava Mk4.
Ο σχεδιασμός του Namer
Όπως έχει γραφτεί ξανά και πάνω, νούμερο 1 πρωτεραιότητα του Namer είναι να παρέχει την μέγιστη δυνατή προστασία στο πλήρωμά του. Το βάρος του είναι ίδιο σχεδόν με αυτό του Merkava Mk4, λίγο πάνω από τους 60 τόνους, διαθέτει όμως ακόμα βαρύτερη θωράκιση αφού το βάρος που «μειώθηκε» με την αφέρεση του πύργου «μετατράπηκε» σε έξτρα θωράκιση.
Προστασία
Η θωράκιση του Namer είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει μεγάλο εύρος απειλών. Το κάτω μέρος του σκάφους έχει σχεδίαση τύπου V (V-shaped hull) χάρις στο οποίο οι δυνάμεις που προκαλούνται από τις εκρήξεις ναρκών ή άλλων αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών (IED) διοχετεύονται γύρω από όχημα. Για τον ίδιο λόγο τα καθίσματα βρίσκονται αναρτυμένα από την οροφή του εσωτερικού του Namer για να προστατευτεί το προσωπικό από τις δυνάμεις των εκρήξεων.
Η συνθετική θωράκιση του Namer είναι ανάλογη ή και καλύτερη από αυτή των Merkava έχοντας έτσι την ίδια περίπου προστασία απέναντι σε πλήγματα βλημάτων. Για την αντιμετώπιση αντιαρματικών πυραύλων να Namer είναι επίσης εξοπλισμένα με το σύστηματα ενεργής προστασίας (APS) Throphy.
Τέλος, το όχημα διαθέτει προστασία ενάντια σε Ραδιο-βιοχημικές και πυρηνικές (ΡΒΧΠ) απειλές.
Οπλισμός
Το Namer μπορεί να λάβει πολλές διαφορετικές επιλογές οπλισμού. Στην «τυπική» του διαμόρφωση διαθέτει ένα πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών ή έναν εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών, τοποθετημένα σε ένα τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού. Παράλληλα, υπάρχει και ένα ακόμα πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών στην θυρίδα του αρχηγού.
Ο οπλισμός του βέβαια μπορεί να βελτιωθεί κατά πολύ με την εγκατάσταση του πύργου Samson 30 ο οποίος διαθέτει ένα πυροβόλο 30 χιλιοστών, αντιαρματικούς πυραύλους Spike και ενσωματώνει έξτρα αισθητήρες και το APS Trophy, μετατρέποντας το Namer από ΤΟΜΠ (APC) και ΤΟΜΑ (IFV).
Πλήρωμα και ομάδα πεζικού
Το πλήρωμα του Namer αποτελείται από 3 άτομα, τον οδηγό, τον αρχηγό, τον πυροβολητή και μπορεί να μεταφέρει μια ομάδα 9 ατόμων, η έξοδος και είσοδος των οποίων από το όχημα γίνεται από μία ράμπα στο πίσω μέρος.
Σύστημα ισχύος
Έως τώρα τα Namer κινούνται από έναν κινητήρα 1.200 ίππων, αυτό θα αλλάξει όμως από εδώ και στο εξής με την παρουσίαση του Namer 1500 το οποίο κάνει χρήση κινητήρα 1.500 ίππων. Με τον «παλιό» κινητήρα το Namer έχει αυτονομία 500 χιλιομέτρων και ταχύητα 60 χιλιομέτρων την ώρα. Με το Namer 1500 αναμένεται να υπάρξει βελτίωση σε αυτές τις παραμέτρους.
Διαφορετικές εκδόσεις
Πέρα από την «βασική» έκδοση ως ΤΟΜΠ, έχει αναπτυχθεί μια οικογένεια τεθωρακισμένων οχημάτων μηχανικού (ΤΟΜΜΧ), Namer CEV, εξοπλισμένα είτε ως εκασκαφείς είτε ως οχήματα διάσπασης ναρκοπεδίων ή ως οχήματα περισυλλογής.
Σύνοψη
Συμπερασματικά, το ισραηλινό ΤΟΜΠ Namer είναι ένα ξεχωριστό δημιούργημα της σύγχρονης στρατιωτικής μηχανικής. Ενσωματώνει τα διδάγματα που έχει μάθει ο IDF από δεκαετίες συγκρούσεων. Ενώ μπορεί να έχει τους επικριτές του, για παράγοντες όπως το κόστος του, η απόδοσή του στο πεδίο δείχνει ότι η αξία του είναι σημαντική.
Το Namer, με το μείγμα προστασίας, οπλισμού και ευελιξίας λειτουργεί ως υπενθύμιση ότι η ασφάλεια του μεμονωμένου στρατιώτη παραμένει πρωταρχικής σημασίας.
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια από το Nemesis HD – Χρησιμοποιείστε την κοινοποίηση.