HMMWV: Η ιστορία και οι δυνατότητες του “Humvee”

Παρακαλούμε αφήστε ενεργές τις διαφημίσεις στο nemesishd.gr και στηρίξτε την προσπάθεια μας

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά οχήματα γενικού ρόλου, το HMMWV ή Humvee, είναι ένα από τα πιο γνωστά οχήματα παγκοσμίως και σε χρήση με τον ΕΣ. Αντικατέστησε τα Jeep (και όχι μόνο) του Δευτέρου Παγκοσμίου σε πολλούς ρόλους, δοκιμάστηκε στην μάχη, εξελίχθηκε, τροποποιήθηκε σε αμέτρητες εκδόσεις και απέκτησε δεκάδες χρήστες.

Η ανάπτυξη του HMMWV

Από τον Δεύτερο Παγκόσμιο και μετά, τα θρυλικά Jeep των ΗΠΑ αποτελούσαν τον κύριο όγκο των ελαφριών οχημάτων γενικού ρόλου. Παρά τις όποιες προσπάθειες των ΗΠΑ για εκσυγχρονισμό των Jeep όπως με το M151 Jeep της Ford, μετά από περίπου δύο δεκαετιών δοκιμών διαφόρων λύσεων, το 1979, ο Στρατός ξεκίνησε το πρόγραμμα για την απόκτηση του High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV).

Σκοπός του προγράμματος ήταν να αποδώσει ένα σχετικά μικρό όχημα το οποίο θα μπορεί να αναλάβει ένα πολύ μεγάλο φάσμα αποστολών. Θα έπρεπε να έχει καλή απόδοση τόσο σε ομαλό οδόστρωμα αλλά και εκτός δρόμου, να μεταφέρει σχετικά μεγάλο φορτίο και να προσφέρει προστασία στο πλήρωμά του, κυρίως από θραύσματα.

Τρεις εταιρείες παρουσίασαν πρωτότυπα, με την American Motors General να κερδίζει εν τέλει το συμβόλαιο για την παραγωγή 2.334 M998.

HMMWV: Η ιστορία και οι δυνατότητες του "Humvee"
Photo By order_242 from Chile – AM General HMMWV M998, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34586948

Η ανάπτυξη και η εξέλιξη των HMMWV όμως δεν σταμάτησε στην πρώτη έκδοση του οχήματος. Μία από τις πρώτες σημαντικές αλλαγές στο σχέδιο ήρθε με την έκδοση M1113 Expanded Capacity Vehicle (ECV) και έπειτα M1114 η οποία, μετά την χρήση του Humvee σε αποστολές στον Παναμά, στον Κόλπο και στην Σομαλία, ενσωμάτωνε ισχυρότερο, κινητήρα, αναρτήσεις, κλιματισμό αλλά μάλλον η σημαντικότερη προσθήκη ήταν αυτή της βαλλιστικής προστασίας απέναντι σε διατρητικές σφαίρες των 7,62 χιλιοστών.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για αυτά τα οχήματα εμφανίστηκε κατά την διάρκεια του Πολέμου στο Ιράκ όπου αποδείχτηκαν εξαιρετικά ευάλωτα ενάντια στους αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς (IEDs). Η «απάντηση» των ΗΠΑ ήταν η προσθήκη έξτρα θωράκισης στο όχημα, το οποίο όμως το έκανε ακόμα πιο δύσκολο στον χειρισμό του ενώ το έξτρα βάρος είχε αρνητική επίδραση στην αξιοπιστία του.

Οι εκδόσεις του οχήματος

Από την αρχή που τα Humvee μπήκαν σε υπηρεσία έχουν αναπτυχθεί δεκάδες διαφορετικές εκδόσεις του οχήματος, ικανές να αναλάβουν διαφορετικούς ρόλους και με διαφορές σε μέγεθος, θωράκιση, οπλισμό κ.α. Κάποιες από τις κυριότερες εκδόσεις του οχήματος είναι:

  • Φορείς αντιαρματικών: M966/M966A1, M1045/M1045A1/M1045A2/M1046/M1046A1, M1121, M1114GR κ.α.
  • Φορείς αντιαεροπορικών: M1097 ως η βάση του AN/TWQ-1 Avenger, M1152A1 ως φορέας NASAMS, M1097A2 ως φορέας του ASRAD HELLAS κ.α.
  • Ασθενοφόρα: M996, M997/M977A1/M977A2, M1116GR κ.α.
HMMWV: Η ιστορία και οι δυνατότητες του "Humvee"
Photo by army.gr

Παράλληλα έχουν υπάρξει πολλές ακόμα εκδόσεις ειδικού ρόλο όπως οχήματα μηχανικού, διοίκησης, μεταφοράς φορτίου, κινητά ραντάρ και προφανώς πολλές εκδόσεις «απλά» για μεταφορά προσωπικού, τόσο χωρίς αλλά και με σταθμούς οπλισμού (επανδρωμένους και μη).

Τα Humvee στο Ελληνικό Στρατό

Τα πρώτα Humvee αποκτήθηκαν από την Ελληνικό Στρατό το 2000 σε ένα πρόγραμμα αξίας 3.200.000.000 δραχμών. Η σύμβαση περιλάμβανε 42 M1025A2 εξοπλισμένα με αντιαρματικά συστήματα MILAN και 28 M1097A2 για τις ανάγκες των Ειδικών Δυνάμεων και της 116η Α/Μ Μοίρα Πεδινού Πυροβολικού (116 Α/Μ ΜΠΠ) που ανήκει στην 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία (71η Α/Μ ΤΑΞ «Πόντος»).

HMMWV: Η ιστορία και οι δυνατότητες του "Humvee"
Photo By Konstantinos Stampoulis, CC BY-SA 3.0 gr, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4124023

Έπειτα, τον Απρίλιο του 2002 υπογράφηκε νέα σύμβαση συνολικού κόστους 8.750.000 Ευρώ για την προμήθεια 54 M1097A2 ως φορείς του αντιαεροπορικού συστήματος ASRAD HELLAS.

Τον Αύγουστο του 2002 υπογράφηκε σύμβαση για την προμήθεια 98+98 M1114GR που λειτουργούσαν ως φορείς αντιαρματικών Kornet-E, τον Ιούλιο του 2005 υπογράφηκε σύμβαση για την αγορά 40 M1118GR ως φορείς των ραντάρ επιτήρησης BOR-A550 και 20 Μ1118GR ως φορείς των ηλεκτροπτικών αισθητήρων παρατήρησης Margot XXL.

HMMWV: Η ιστορία και οι δυνατότητες του "Humvee"
Photo by Vasilis K. – NEMESIS HD – Copyright:” ALL RIGHTS RESERVED

Τέλος, τον Μάρτιο του 2006 υπογράφηκε σύμβαση για την αγορά 165 M1115, 70 M1116GR, 6 M1117GR και 60 M1119GR. Έτσι, το σύνολο των HMMWV σε υπηρεσία στον ΕΣ, σε όλες τις εκδόσεις ανέρχεται στα 681 οχήματα.

Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!

Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.

Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.

Πρόσφατα

Ουκρανικό Γενικό Επιτελείο: «Εξουθενώνουμε του Ρώσους σε ολόκληρη τη γραμμή»

Το Γενικό Επιτελείο των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας εξέδωσε...

Απόφαση ΥΠΑΜ Ρουμανίας: Πρόταση για προμήθεια 48 F-35 σε δύο φάσεις

Η Ρουμανία ξεκινά άμεσα τις κινήσεις για την ενίσχυση...

Σερβία: «Να αναλάβει το ΝΑΤΟ» – Έκκληση Βούτσιτς για Κόσοβο

Μετά από σοβαρή κλιμάκωση των εντάσεων στο Κόσοβο, ο...

ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Νέος Ψυχρός Πόλεμος: CSTO εναντίον NATO

Με αφορμή τις πρόσφατες απειλές της Ρωσίας κατά της...

Τα 40 Ελληνικά F-35 και η δυνατότητα στρατηγικής κρούσης

«Μην επιτίθεστε κατά μέτωπο σε θέσεις που μπορείτε να...