Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου, 2025
15.4 C
Athens

VBL: Το αμφίβιο όχημα αναγνώρισης του Ελληνικού Στρατού

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Ένα από τα οχήματα στην διάθεση του Ελληνικού Στρατού για να αναλαμβάνει αποστολές αναγνώρισης είναι το γαλλικό Arquus VBL. Με χαρακτηριστικά όπως η ικανότητα διάβασης υδάτινων κολλημάτων χάρις στις αμφίβιες δυνατότητες αλλά και την δυνατότητα να φέρουν μεγάλη ποικιλία οπλισμού αποτελούν πολύ σημαντικά μέσα για τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Η ανάπτυξη του VBL

Η ανάπτυξη του VBL ξεκίνησε το 1978 όταν η Γαλλία ήθελε να αντικαταστήσει τα απαρχαιωμένα τζιπ που είχε σε υπηρεσία με ένα ελαφρύ όχημα αναγνώρισεις που θα επιχειρεί μαζί με τα AMX-10RC.

VBL: Το αμφίβιο όχημα αναγνώρισης του Ελληνικού Στρατού
Photo By Officier communication du 4e RCh – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99045562

Για αποστολές αναγνώρισης ο οπλισμός του οχήματος θα αποτελούταν από ένα πολυβόλο ενώ θα είχε και την δυνατότητα να αναλάβει αντιαρματικό ρόλο με την χρήση πυραύλων Milan.Το 1982 ξεκίνησαν δοκιμές των πρωτοτύπων των Renault και Panhard. Το 1985 ξεκίνησε η παραγωγή των οχηματών ενώ το 1990 κρίθηκαν επιχειρησιακά στον Γαλλικό Στρατό.

Η διαμόρφωση του οχήματος

Το όχημα είναι χωρισμένο σε δύο μέρη, το διαμέρισμα του κινητήρα και την καμπίνα του προσωπικού, η οποία το προστατεύει από ΡΒΧ (CBRN) απειλές. Το εν λόγω πλήρωμα αποτελείται από 2 άτομα για αποστολές αναγνώρισεις και από 3 άτομα σε αντιαρματικό ρόλο.

Ανά τα χρόνια ο κινητήρας του VBL έχει αλλάξει δύο φορές. Στις πρώτες εκδόσεις «φορούσε» έναν κινητήρα 93 ίππων, ο οποίος αντικαταστάθηκε στην σχεδίαση το 2018 με κινητήρα 95 ίππων ενώ στην πιο σύγχρονη έκδοση του το VBL χρησιμοποιεί κινητήρα 130 ίππων.

VBL: Το αμφίβιο όχημα αναγνώρισης του Ελληνικού Στρατού
Photo By Jastrow – Own work, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2419072

Έχει αυτονομία 600 χιλιομέτρων, 800 με χρήση έξτρα δεξαμενών καυσίμου, βάρος 4, περίπου, τόνων ενώ μπορεί να μεταφερθεί από μεταγωγικά αεροσκάφη όπως το C-130 αλλά έχει και αφμίβιες ικανότητες.

Οι εκδόσεις των VBL

Τόσο για τις ανάγκες του Γαλλικού Στρατού αλλά και για την διεθνή αγορά, διαφορετικές εκδόσεις του οχήματος έχουν αναπτυχθεί. Σε αυτές έχουμε τις εξής:

  • VBL: Η πρώτη έκδοση του οχήματος για αποστολές αναγνώρισης.
  • VBL MILAN: Η έκδοση του οχήματος για να αναλάβει τον αντιαρματικό ρόλο, οπλισμένη με έναν εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων MILAN, ένα παραπάνω μέλος στο πλήρωμα (3 αντί για 2) και το θερμικό σκοπευτικό MIRA.
  • VB2L: Μεγαλύτερη έκδοση του οχήματος, κυρίως προορισμένη για διοικητικό ρόλο.
  • VBL RECO 12.7: Έκδοση αναγνώρισης του οχήματος, εξοπλισμένη με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών αντί για το 7,62 χιλιοστών της πρώτης έκδοσης. Έχει επίσης διαφορετικά συστήματα επικοινωνίας ενώ μπορεί να εξοπλιστεί και με MILAN.
  • VBL Ultima: Η νεότερη έκδοση του οχήματος στον Γαλλικό Στρατό, εξοπλισμένη με νέο κινητήρα, αναρτήσεις, συστήματα επικοινωνίας, νέο σύστημα μετάδοσης κίνησης και νέο σύστημα πέδησης.
  • VBL TOW: Έκδοση εξοπλισμένη με εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων TOW.
  • VBL ALBI-MISTRAL: Έκδοση εξοπλισμένη με αντιαεροπορικούς πυραύλους MISTRAL.
  • VBL Mark 2: Έκδοση με διαφορετικό κινητήρα και τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού.

Τα VBL στον Ελληνικό Στρατό

Ο Ελληνικός Στρατός είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος χρήστης των οχημάτων μετά την Γαλλία. To 1997 ο Ελληνικός Στρατός προμηθεύτηκε 13 VBL της πρώτης έκδοσης. Το 1998 ακολούθησε η προμήθεια 14 ακόμα, το 1999 άλλα 23 και το 2000 προστέθηκαν άλλα 12. Ο στόλος των ελληνικών οχημάτων αποτελείται τόσο από οχήματα της Mk1/στάνταρτ έκδοσης, VB2L διοίκησης αλλά και VBL MILAN.

VBL: Το αμφίβιο όχημα αναγνώρισης του Ελληνικού Στρατού
Photo By Konstantinos Stampoulis, CC BY-SA 3.0 gr, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4124041

Με τα οχήματα αυτά, σε όλες τις εκδόσεις επιχειρούν τόσο ο Στρατός Ξηράς αλλά και οι Πεζοναύτες ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και στο εξωτερικό σε αποστολές της KFOR. Ο συνολικός αριθμός σε ελληνική υπηρεσία φτάνει τα 242.

Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!

Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.

Απαγορεύεται η αντογραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD

Μείνετε συντονισμένοι για κάθε εξέλιξη – Ακολουθήστε το NEMESIS HD στο Google News – ΕΔΩ

Πρόσφατες εξελίξεις

Μεγάλα τα προβλήματα της Ρωσίας στην εκκένωση από την Συρία: Τι ξέρουμε ως τώρα

Μετά την ανατροπή του υποστηριζόμενου από τη Ρωσία προέδρου...

Το Ισραήλ εκδικείται την Ρωσία: Όπλα από Συρία και Χεζμπολάχ θα φτάσουν πιθανότατα στην Ουκρανία

Η Υφυπουργός Εξωτερικών του Ισραήλ, Σάρεν Χασκέλ (Sharren Haskel),...

Από μέρα σε μέρα οι Αμερικανοί στην αεροπορική βάση «Ανδρέας Παπανδρέου» στην Κύπρο

Η Κύπρος κινείται τάχιστα στην αναβάθμιση των στρατηγικών σχέσεων...

Διαβάστε επίσης

Φώκλαντ: Η μάχη για την αεροπορική υπεροχή πάνω από τα νησιά

Ο Πόλεμος των Φώκλαντ μπορεί να θεωρηθεί μία από...

B-21 Raider: Όσα ξέρουμε για το αμερικανικό stealth βομβαρδιστικό 6ης γενιάς

Το B-21 Raider είναι το αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας προσπάθειας...

Arrow 3: Το εξωατμοσφαιρικό αντιβαλλιστικό σύστημα που «έρχεται» στην Ευρώπη μέσω Sky Shield

Το Arrow 3 είναι ένα αντιβαλλιστικό σύστημα που αναχαιτίζει...

Υποβρύχια A26 Blekinge: Η νέα υποβρύχια δύναμη της Σουηδίας

Τα υποβρύχια Α26 κλάσης Blekinge, γνωστά και ως Α26,...

ΤΠΚ κλάσης «Ρουσσέν» (Super Vita): Οι “μικροί αστακοί” του ΠΝ

Το σημερινό άρθρο θα είναι αφιερωμένο στα Ταχέα Περιπολικά...

SAAB Gripen: Ο φύλακας της Σκανδιναβίας

Στο σημερινό άρθρο της στήλης μας «Αεροπορική Τρίτη», θα...

Περισσότερες Εξελίξεις