Τετάρτη, 1 Μαΐου, 2024

AN/APG-83 AESA Scalable Agile Beam Radar (SABR): Το ραντάρ των Ελληνικών F-16V

Κοινοποίηση

Παρακαλούμε αφήστε ενεργές τις διαφημίσεις στο nemesishd.gr και στηρίξτε την προσπάθεια μας

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Η τεχνολογία ραντάρ υπήρξε καθοριστική στη διαμόρφωση των σύγχρονων αεροπορικών δυνάμεων, επιτρέποντας στα αεροσκάφη να εντοπίζουν και να παρακολουθούν εναέριους στόχους και απειλές με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Μεταξύ των συστημάτων ραντάρ που φέρνουν «επανάσταση» στην τεχνολογία AESA είναι το AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) που εξοπλίζει πλέον τα F-16 Viper (F-16V) της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η εξέλιξη του APG-83 AESA SABR

Αναπτύχθηκε από τη Northrop Grumman και είναι τεχνολογίας Active Electronically Scanned Array (AESA).

Η ανάπτυξη του AN/APG-83 SABR βασίζεται στις επιτυχίες δύο άλλων ραντάρ υψηλής απόδοσης – του AN/APG-77 που εξοπλίζει τα F-22 Raptor και του AN/APG-81 που χρησιμοποιείται στο F-35 Lightning II. Συνδυάζοντας τα καλύτερα χαρακτηριστικά από αυτά τα ραντάρ, η Northrop Grumman δημιούργησε το AN/APG-83 SABR, ένα σύστημα ραντάρ που μπορεί να ενσωματωθεί στο F-16 Fighting Falcon και σε άλλα αεροσκάφη με περίπου 95% ομοιότητα με αυτό των F-35.

Δυνατότητες και Χαρακτηριστικά

Το AN/APG-83 SABR είναι ένα υπερσύγχρονο ραντάρ AESA με εξαιρετικές δυνατότητες. Αυτό που το ξεχωρίζει είναι η ικανότητά που δίνει πλέον στα F-16 σε σύγκριση με τα προηγούμενα ραντάρ καθώς η αναγνώριση στόχων και η δυνατότητα κατάρριψης απειλών επεκτείνονται σημαντικά για το μαχητικό.

Συγκεκριμένα, η Lockheed Martin επέλεξε το SABR ως το ραντάρ AESA για τον εκσυγχρονισμό του στόλου F-16 στο επίπεδο F-16V ή αλλιώς γνωστό F-16 Block 70/72. Η κατασκευάστρια εταιρεία μάλιστα έχει τοποθετηθεί περιγράφοντας εν συντομία της αυξημένες δυνατότητες του RADAR σε ανακοίνωση της. Συγκεκριμένα έχει αναφέρει:

«Το ραντάρ APG-83 παρέχει άνευ προηγουμένου, Ενεργητική Ηλεκτρονική Σάρωση (AESA) στις δυνατότητες στόχευσης και ελέγχου πυρός στον στόλο των F-16 για να εξασφαλίσει την αποτελεσματικότητα της αποστολής», δήλωσε ο Mark Rossi, διευθυντής προγραμμάτων SABR, Northrop Grumman και πρόσθεσε:

«Το APG-83 σχεδιάστηκε ειδικά για να μεγιστοποιήσει την απόδοση του F-16 με μια προσιτή και επεκτάσιμη αρχιτεκτονική, με βάση τις εξελίξεις που έγιναν μέσω της εισαγωγής του APG-77 AESA της Northrop Grumman για το F-22 Raptor και του APG-81 AESA για το F-35 Lightning II» ανέφερε η Northrop.

Η Northrop Grumman εγκατέστησε με επιτυχία το ραντάρ σε ένα F-16 της USAF στην αεροπορική βάση Edwards το 2010. Κατά τη διάρκεια 17 διαδοχικών εξόδων δοκιμής, το ραντάρ επέδειξε την αξιοπιστία του λειτουργώντας χωρίς προβλήματα ψύξης ή απόδοσης.

Το AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) λειτουργεί σε ένα φάκελο συχνοτήτων που ξεκινά από περίπου 20 GHz, το σύστημα ραντάρ προσφέρει δυνατότητες υψηλής ανάλυσης, ταχεία σάρωση του εναέριου χώρου και διαθέτει αυξημένες δυνατότητες επιβίωσης σε περιβάλλον ηλεκτρονικού πολέμου.

Η αξιοσημείωτη εμβέλειά του εκτείνεται σε 370 χιλιόμετρα σε ιδανικές συνθήκες, επιτρέποντας τον εντοπισμό και την παρακολούθηση στόχων μεγάλης εμβέλειας πριν αποτελέσουν απειλή. Επιπλέον, οι δυνατότητες αζιμουθίου σάρωσης του ραντάρ παρέχουν εξαιρετική κάλυψη, επιτρέποντάς του να παρακολουθεί αποτελεσματικά και να εμπλέκει στόχους σε διάφορες γωνίες.

Εκτός από τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-16V για την Ταϊβάν, την Ελλάδα και άλλους συμμάχους των ΗΠΑ, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ επέλεξε το APG-83 SABR για να αναβαθμίσει 72 F-16 της Εθνοφρουράς της.

Η Σιγκαπούρη αναγνώρισε επίσης την ικανότητα του ραντάρ, παραγγέλνοντας 70 AN/APG-83 SABR για την αναβάθμιση των 60 αεροσκαφών F-16C/D/D+ Block 52 σε μια σημαντική συμφωνία 2,43 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ματιά στο μέλλον

Κοιτάζοντας το μέλλον, το AN/APG-83 SABR θα συνεχίζει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας ραντάρ.

Η προσαρμοστικότητα του ραντάρ το καθιστούν ελκυστική επιλογή για διάφορες πλατφόρμες αεροσκαφών πέρα από το F-16. Η Northrop Grumman πραγματοποίησε μια επιτυχημένη δοκιμή προσαρμογής του APG-83 σε ένα F-18, αφήνοντας υπόνοιες για την πιθανή εφαρμογή του σε άλλα μαχητικά αεροσκάφη.

Επιπλέον, μια άλλη έκδοση του AN/APG-83, το SABR-GS (Global Strike) τρεις φορές μεγαλύτερο από αυτο των F-16, υπήρχαν φήμες ότι πρόκειται να τοποθετηθεί στο βομβαρδιστικό των ΗΠΑ, Rockwell B-1 Lancer, χωρίς όμως να έχουμε κάποιο νέο τόσο από την USAF ή από την Northrop Grumman.

AN/APG-83 AESA Scalable Agile Beam Radar (SABR): Το ραντάρ των Ελληνικών F-16V
B-1 Rockwell PHOTO: USAF

Ένα από τα πλεονεκτήματα του AN/APG-83 SABR είναι η ικανότητά του να ενσωματώνει μελλοντικά όπλα και τεχνολογίες πιο εύκολα σε σύγκριση με παλαιότερα συστήματα ραντάρ των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η προηγμένη αρχιτεκτονική του ραντάρ και το λογισμικό του, το καθιστούν εξαιρετικά προσαρμόσιμο και αναβαθμίσιμο, επιτρέποντας την απρόσκοπτη ενσωμάτωση νέων όπλων, αισθητήρων και δυνατοτήτων καθώς γίνονται διαθέσιμα.

Το νέο λογισμικό επιτρέπει γρήγορες ενημερώσεις, διευκολύνοντας την προσθήκη νέων προφίλ όπλων, την ενημέρωση βιβλιοθηκών απειλών και την ενσωμάτωση εξελισσόμενων τεχνολογιών. Αυτή η ευελιξία διασφαλίζει ότι το ραντάρ παραμένει ενημερωμένο και ικανό να δέχεται νέο οπλικά συστήματα για κάθε απαίτηση αποστολής.

Η Ελληνική προμήθεια για τα F-16V

Η Ελλάδα πήρε μια σημαντική απόφαση το 2017, οριστικοποιώντας μια συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την ανάληψη ενός αξιοσημείωτου έργου αναβάθμισης του στόλου αεροσκαφών F-16 Block 52+ και 52+ Advanced της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο πρωταρχικός στόχος είναι η μετατροπή 85 μαχητικών στην εξαιρετικά προηγμένη διαμόρφωση F-16 Block 72, επιδεικνύοντας τη δέσμευση της Ελλάδας για ενίσχυση των δυνατοτήτων αεράμυνας.

Το πρόγραμμα των 2,4 δισ. δολαρίων έλαβε υποστήριξη για την πραγματοποήση όταν το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε ομόφωνα τον εκσυγχρονισμό των 85 F-16 το 2018. Αυτή η επίσημη έγκριση σηματοδότησε την έναρξη του έργου αναβάθμισης.

Τα επόμενα χρόνια, το πρόγραμμα κυριαρχήθηκε από αυστηρές προσπάθειες και δοκιμές ενσωμάτωσης των συστημάτων που είχαν ήδη τα Ελληνικά F-16 όπως το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II με αυτά που έπρεπε να τοποθετηθούν όπως το AESA SABR. Οι σχολαστικές βάσεις ήταν καθοριστικές για να τεθούν τα θεμέλια για την επιτυχή εκτέλεση της αναβάθμισης.

Σε μια ιστορική ημέρα, στις 17 Ιανουαρίου 2021, το πρόγραμμα γνώρισε ένα σημαντικό ορόσημο με την παρθενική πτήση του πρώτου μαχητικού F-16 «005», το οποίο είχε υποβληθεί σε αναβάθμιση στο πρότυπο F-16V Viper. Αυτό το γεγονός προανήγγειλε μια νέα εποχή για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και εδραίωσε τη θέση της Ελλάδας ως σημαντική αεροπορική δύναμη στην Ευρώπη.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η Ελλάδα είναι ο πρώτος χρήστης των F-16 Viper στην Ευρώπη. Για να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη μετάβαση και η βέλτιστη απόδοση, οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας ξεκίνησαν εντατική εκπαίδευση.

Το αποκορύφωμα σκληρής δουλειάς και αφοσίωσης ετών πραγματοποιήθηκε στις 20 Ιουλίου 2023, όταν το πρώτο πλήρως ολοκληρωμένο ελληνικό F-16 Viper με σειριακό αριθμό «005» προσγειώθηκε επιτυχώς στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας. Το αεροσκάφος υποβλήθηκε σε εξαντλητικές δοκιμές τόσο σε υλικό όσο και σε λογισμικό, επιβεβαιώνοντας την ολοκλήρωση της τεχνικής πτυχής της αναβάθμισης.

Η δέσμευση της Ελλάδας για ενίσχυση των δυνατοτήτων αεράμυνας και επενδύσεις σε τεχνολογία αιχμής αποτελεί παράδειγμα της αφοσίωσής της στην εθνική ασφάλεια. Η Ελλάδα έχει λάβει να τονίσουμε εδώ ήδη έγκριση για αναβάθμιση 123 F-16 από τα οποία αναβαθμίστηκαν τελικώς τα 83 και αναμένουμε την απόφαση για τα F-16 Block 50.

Συνοψίζοντας

Το AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) αποτελεί ένα επίτευγμα στην τεχνολογία ραντάρ. Γεννημένο από την επιτυχία των προηγούμενων ραντάρ AESA, το SABR συνδυάζει δυνατότητες αιχμής με απαράμιλλη προσαρμοστικότητα. Η απρόσκοπτη ενσωμάτωσή του σε υπάρχουσες πλατφόρμες αεροσκαφών και η εξαιρετική απόδοση στη στρατιωτική αεροπορία το καθιστούν μια προτιμώμενη επιλογή για αναβαθμίσεις ραντάρ.

Η αναβάθμιση των Ελληνικών F-16 με το ραντάρ αυτό ήδη προσφέρει νέες δυνατότητες για τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας μας.

Συχνές ερωτήσεις

Ποιο αεροσκάφος μπορεί να εξοπλιστεί με AN/APG-83 SABR;

Το AN/APG-83 SABR έχει σχεδιαστεί κυρίως για το F-16 Fighting Falcon. Ωστόσο, η προσαρμοστικότητά του του επιτρέπει να ενσωματώνεται εύκολα σε άλλα αεροσκάφη.

Τι ξεχωρίζει το AN/APG-83 SABR από άλλα παλαιότερα ραντάρ;

Η υπεροχή του AN/APG-83 SABR έγκειται στις δυνατότητες του ραντάρ καθώς είναι τεχνολογίας AESA, σε συνδυασμό με την προσαρμοστικότητα του σε νέα οπλά και αισθητήρες.

Μπορεί το AN/APG-83 SABR να τοποθετηθεί εκ των υστέρων σε παλαιότερα αεροσκάφη;

Ναι, το AN/APG-83 SABR μπορεί να τοποθετηθεί εκ των υστέρων σε παλαιότερα αεροσκάφη, παρέχοντάς τους προηγμένες δυνατότητες ραντάρ και επεκτείνοντας τη διάρκεια επιχειρησιακής ζωής τους. Έτσι έγινε και με τα Ελληνικά F-16V της Πολεμικής Αεροπορίας μας.

Ποια είναι η εμβέλεια του ραντάρ AN/APG-83 SABR;

Το AN/APG-83 SABR έχει εμβέλεια περίπου 370 χιλιόμετρα (230 μίλια), παρέχοντας εκτεταμένη κάλυψη για εντοπισμό και παρακολούθηση πολλαπλών στόχων.

Ποιο είναι το εύρος συχνοτήτων του AN/APG-83 SABR;

Το AN/APG-83 SABR λειτουργεί μέσα σε ένα φάκελο συχνότητας που ξεκινά από τα περίπου 20 GHz.

Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!

Copyright: NEMESIS HD. Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου σε άλλα μέσα ενημέρωσης, social media κτλπ χωρίς σχετική άδεια). Χρησιμοποίηστε την κοινοποίηση.

Μείνετε συντονισμένοι για κάθε εξέλιξη – Ακολουθήστε το NEMESIS HD στο Google News – ΕΔΩ

Γρήγορη πλοήγηση

Τελευταίες εξελίξεις

Διαβάστε ακόμα