Η ανάγκη για μεταχειρισμένες φρεγάτες ως ενδιάμεση λύση φαίνεται πως θα συνεχίζει να υπάρχει, λύση θα μπορούσαν να είναι οι MEKO 200 Anzac της Αυστραλίας. Με την Αυστραλία να έχει ξεκινήσει την ναυπήγηση των Type 26 Hunter, η απόσυρση των Anzac θα μπορέσει να αρχίσει να γίνεται πράξη.
Οι Anzac είναι πολύ ικανά πλοία, νεότερα από τις δικές μας MEKO ενώ έχουν περάσει από ένα εκτενές πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) όπως και οι φρεγάτες Adelaide μια ευκαιρία που χάθηκε για το Πολεμικό Ναυτικό.
Οι φρεγάτες Anzac σε Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία
Οι δύο χώρες της Ωκεανίας, μαζί με την Ελλάδα, την Τουρκία και την Πορτογαλία, συγκαταλέγονται στους χρήστες των φρεγατών MEKO, έχοντας αποκτήσει 8 και 2 Anzac αντίστοιχα, οι οποίες εντάχθηκαν σε υπηρεσία από το 1996 μέχρι το 2006, καθιστώντας τα νεότερα πλοία του τύπου.
Τόσο τα πλοία της Νέας Ζηλανδίας αλλά και αυτά της Αυστραλίας έχουν περάσει από ξεχωριστά προγράμματα εκσυγχρονισμού, με αυτά της Αυστραλίας να έχουν λάβει τις πιο εκτενείς αλλαγές καθιστώντας τα ιδανικά σκάφη για την ενίσχυση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού για την αντικατάσταση των παλαιότερων φρεγατών τύπου S.
Τα προγράμματα αναβάθμισης των αυστραλιανών Anzac
Κατά την υπηρεσία τους με την Αυστραλία, οι φρεγάτες πέρασαν δύο ριζικά προγράμματα εκσυγχρονισμού καθώς και κάποιες ακόμα τροποποιήσεις. Το 2005 ξεκίνησε η εγκατάσταση αντιπλοϊκών πυραύλων RGM-84 Harpoon στην πλώρη του πλοίου, ανάμεσα στην γέφυρα και το κύριο πυροβόλο Mk45 των 5 ιντσών. Παράλληλα, εγκαταστάθηκαν και τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού Mini Typhoon.
Αν και αρχικά εξοπλισμένες με τορπίλες Mk46, ίδιες με αυτές που εξοπλίζουν τις ελληνικές MEKO, αυτές αντικαταστάθηκαν από τις MU90 Impact, τις οποίες όμως θα φέρουν οι ελληνικές FDI HN.
Anti-Ship Missile Defence (ASMD) Upgrade
Το πρώτο εις βάθος πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των πλοίων ήταν το Anti-Ship Missile Defence (ASMD) Upgrade Program το οποίο είχε στόχο την αναβάθμιση της αντιαεροπορικής άμυνας του πλοίου. Αυτό περιλάμβανε την εγκατάσταση νέου ιστού, εξοπλισμένο με τα 3D ραντάρ CEAFAR και CEAMOUNT, η χρήση των οποίων επέτρεψε την ταυτόχρονη εμπλοκή πολλαπλών στόχων με την χρήση των ESSM που εξοπλίζουν τον έναν εκτοξευτή Mark 41.
Παράλληλα, αναβάθμιση πραγματοποιήθηκε στο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης (ΣΔΜ) 9LV της SAAB, εγκαταστάθηκε νέο ραντάρ καταύγασης στόχων, το Ceros 200, νέο IFF ενώ τοποθετήθηκε και νέο σύστημα IRST, το Vampir NG.
Anzac Midlife Capability Assurance Program (AMCAP)
Είναι το πιο πρόσφατο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που πέρασαν οι φρεγάτες της κλάσης, περιλαμβάνει δύο υποπρογράμματα, ένα για των εκσυγχρονισμό των επικοινωνιών του πλοίου και ένα για την εγκατάσταση του νέου ραντάρ CEAFAR2-L. Για να γίνει αυτό δυνατό ο ιστός του πλοίου άλλαξε εκ νέου, εγκαθιστώντας έναν καινούριο, μεγαλύτερο ιστό, ικανό να ενσωματώσει το νέο ραντάρ, μαζί με τον εξοπλισμό όμως που διατηρήθηκε από το πρόγραμμα ASMD.
Παράλληλα, υπήρξαν ξανά τροποποιήσεις στο ΣΔΜ, εγκαταστάθηκε νέο IFF, ESM, το σύστημα αποφυγής τορπιλών αναβαθμίστηκε όπως και τα δολώματα τύπου Nulka ενώ αναβαθμίστηκαν και οι κινητήρες των πλοίων.
Ο εξοπλισμός των Anzac
Οπλισμός
- Πυροβόλο 5″/54 caliber Mark 45
- 2xRWS με πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών
- 2×4 RGM-84 Harpoon Block II
- 1xMark 41 VLS με έως 32 ESSM
- 2×3 τορπίλες MU90 Impact
- Έχει την δυνατότητα να φέρει 1 Phalanx CIWS (Fitted-For-But-Not-With) στο υπόστεγο του ελικοπτέρου και δεύτερο εκτοξευτή Mark 41.
Ηλεκτρονικά
- Ραντάρ έρευνας αέρος: CEAFAR2-L (L Band)
- Ραντάρ έρευνας: CEAFAR (S Band)
- Ραντάρ πλοήγησης: Kelvin Hughes Sharpeye (I-band)
- IRST: Vampir NG
- Ραντάρ καταύγασης στόχων: CEAMOUNT (X Band)
- Σόναρ τρόπιδας: Thomson Sintra Spherion B Mod 5
- Συρόμενο σόναρ: Δεν υπάρχει εγκατεστημένο συρόμενο σόναρ, υπάρχουν όμως οι υποδομές για αυτό.
- ESM: Sceptre A και PST-1720 Telegon 10
- ΣΔΜ: 9LV 453 Mk3E με Link-11/16
Αντίμετρα
- SRBOC και NULKA
- Δεν υπάρχει εγκατεστημένο ECM (FFBNW)
Η απόσυρση των φρεγατών και πιθανή αξία για την Ελλάδα
Με την Αυστραλία να «τρέχει» το πρόγραμμα ναυπήγησης φρεγατών Hunter, μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται οι πρώτες Anzac να αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία και, κατά πάσα πιθανότητα, να διατεθούν προς πώληση, όπως είδαμε να γίνεται στο πρόσφατο παρελθόν με τις φρεγάτες Adelaide.
Κατά πάσα πιθανότητα οι πρώτες Anzac θα αρχίσουν να αποσύρονται πριν το τέλος της δεκαετίας, με την είσοδο των πρώτων Hunter σε υπηρεσία. Τότε, το μεγαλύτερο σε ηλικία πλοίο της κλάσης θα έχει φτάσει τα 34 χρόνια σε υπηρεσία ενώ το νεότερο θα κλείνει τα 24.
Έχοντας κατά νου τα εκτενείς προγράμματα εκσυγχρονισμού που έχουν λάβει τα πλοία της κλάσης αλλά και την σχετική ομοιοτυπία που έχουν με τις ελληνικές φρεγάτες, κυρίως αναφερόμενοι σε κάποια από τα όπλα που τις εξοπλίζουν όπως οι πύραυλοι ESSM, οι Anzac θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία καλή επιλογή για την αντικατάσταση κάποιων εκ των φρεγατών S που μάλλον θα συνεχίσουν να υπηρετούν στο τέλος της δεκαετίας.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD – Χρησιμοποίηστε την κοινοποίηση
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.