Το M1117 Guardian (ASV) είναι ένα θωρακισμένο όχημα ασφαλείας που σχεδιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, με το πρωτότυπο να βγαίνει απο την γραμμή παραγωγής τον Φεβρουάριο του 1997 και η μαζική παραγωγή του να ξεκινά στις αρχές του 2000.
Ο βασικός οπλισμός αυτού του θωρακισμένου οχήματος που πρόσφατα παρέλαβε και ο Ελληνικός στρατός αποτελείται από έναν εκτοξευτή βομβίδων MK-19, ένα πολυβόλο M2 Browning και ένα πολυβόλο M240H.
Ωστόσο, μπορούν να εγκατασταθούν και άλλα όπλα, συμπεριλαμβανομένου ενός βέλγικου κανονιού τύπου John Cockerill CSE 90 χιλιοστών, το οποίο έχει ήδη εγκαταστήσει η Κολομβία στα M1117 της μετα απο τροποποιήσεις.
Το όχημα χρησιμοποιήθηκε κυρίως από τη στρατιωτική αστυνομία των ΗΠΑ στο Ιράκ και το Αφγανιστάν και η ανάγκη παραγωγής του στηρίχτηκε κυρίως στην εμπειρία των ΗΠΑ απο τον πόλεμο στην Σομαλία όπου ο αμερικανικός στρατός αναγκάστηκε να πολεμήσει στο Μογκαντίσου με Humvees το 1993, κατι το οποίο δημιούργησε την ανάγκη δημιουργίας θωρακισμένων παραλλαγών του Humvee όπως είναι και το M1117.
Τι δυνατότητες διαθέτει το M1117 Guardian;
Το M1117 διαθέτει το Αρθρωτό Επεκτάσιμο Σύστημα Θωράκισης της IBD Deisenroth Engineering. Η θωράκιση είναι κεκλιμένη, δεν έχει κατακόρυφες επιφάνειες και μπορεί να αντέξει απευθείας βολή απο αντιαρματικό ρουκετοβόλο RPG.
Σύμφωνα με την εταιρεία παραγωγής του, αν μια βολή RPG χτυπήσει απευθείας το όχημα, δεν θα το καταστρέψει, ωστόσο η επιβίωση του πληρώματος του εξαρτάται και απο το σημείο του θωρακισμένου που θα χτυπήσει το βλήμα.
Το M1117 Guardian ζυγίζει 15 τόνους, δηλαδή 25 τόνους λιγότερο από το Stryker ICV και εχει πλάτος 2,4 μέτρα, σε αντίθεση με τα 3,6 μέτρα πλάτος που έχει το M2 Bradley.
Στο πάνω τμήμα του, το πλήρωμα έχει εξαιρετική περιφερειακή και πανοραμική όραση (360μοιρών) και λόγω του μεγέθους και των δυνατοτήτων του, βρίσκεται ανάμεσα στο Humvee και το Stryker.
Η θωράκιση του M1117 Guardian έχει σχεδιαστεί για να αντέχει σε πυρά ελαφρών όπλων, νάρκες και αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς (IED).
Το M1117 Guardian ως τύπος θωρακισμένου οχήματος είναι ήδη αρκετά δοκιμασμένος εναντίον των απειλών που περιγράψαμε παραπάνω καθώς έχει υποστεί ήδη πολλές επιθέσεις IED στο Ιράκ και το Αφγανιστάν, με ορισμένα οχήματα να έχουν χτυπηθεί πάνω απο μία φορά χωρίς να καταστραφούν.
Μάλιστα σε μια περίπτωση, όταν η έκρηξη ενός αυτοσχέδιου εκρηκτικού μηχανισμού κατέστρεψε και τα τέσσερα ελαστικά σε ένα M1117, το όχημα λόγω των ειδικών ελαστικών του κατάφερε να επιστρέψει στην βάση του με ασφάλεια περίπου 45 χιλιόμετρα μακριά.
Όσον αφορά τους χημικούς και βιολογικούς κινδύνους στο πεδίο της μάχης, το σύστημα φιλτραρίσματος αέρα του M1117 Guardian παρέχει πλήρη προστασία, αν και το σύστημα δεν είναι εγκατεστημένο στα περισσότερα οχήματα.
Σύμφωνα με Αμερικανικά αμυντικά μέσα, οι στρατιώτες που αποτελούν και το πλήρωμα του έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης σε ενδεχόμενη ανατροπή του οχήματος, καθώς ο πυργίσκος είναι εντελώς κλειστός και προστατεύει τον πυροβολητή.
Ωστόσο, έχουν σημειωθεί τουλάχιστον δύο φονικές ανατροπές με τα οχήματα M1117, που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο δύο στρατιωτών όταν ο πυργίσκος αποκολλήθηκε από το όχημα. Η εταιρεία που το παράγει (Textron) μετα απο αυτα τα συμβάντα πρόσθεσε 15 νέες βίδες στον πυργίσκο του οχήματος λύνοντας το πρόβλημα αποκόλλησης του πύργου.
Μαζί με το Ιράκ, την Κολομβία, τον Καναδά, τη Βουλγαρία, το Αφγανιστάν και τις Ηνωμένες Πολιτείες, η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα που απέκτησε θωρακισμένα οχήματα τύπου M1117 Guardian προς το παρόν.
NEMESISHD.GR – Μοιράσου το άρθρο με τους φίλους σου!
Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου απο αλλα media χωρίς σχετική άδεια