Χθες, 19/12/23 με ανακοίνωσή του ο ΥΠΑΜ των ΗΠΑ ανακοίνωσε μια συντονισμένη διεθνή απάντηση κατά των επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία, την Prosperity Guardian. Με την Ελλάδα να είναι χώρα που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο θαλάσσιο εμπόριο και με έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους, πολλοί ζητάνε και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να συνδράμει με πολεμικά πλοία.
Τί είναι η επιχείρηση Prosperity Guardian
Η Επιχείρηση Prosperity Guardian είναι μια νέα ναυτική ομάδα δράσης υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία ιδρύθηκε ως απάντηση στις αυξημένες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από αντάρτες Χούθι που εδρεύουν στην Υεμένη.
Η επιχείρηση στοχεύει στη διασφάλιση της ασφάλειας της εμπορικής ναυτιλίας στην περιοχή. Η πρωτοβουλία ανακοινώθηκε από τον υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ Lloyd Austin, ο οποίος δήλωσε ότι σκοπός της Επιχείρησης Prosperity Guardian είναι να διατηρήσει την ασφάλεια της Ερυθράς Θάλασσας για την εμπορική ναυτιλία. Οι αντάρτες Χούθι, με δεσμούς με το Ιράν, πραγματοποιούν επιθέσεις σε εμπορικά πλοία με τη χρήσηςdrones και βαλλιστικών πυραύλων κατά πλοίων.
Η επιχείρηση Prosperity Guardian περιλαμβάνει τη συνεργασία πολλών χωρών, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, του Καναδά, της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας, του Μπαχρέιν των Σεϋχελλών και της Νορβηγίας.
Η επιχείρηση βασίζεται σε προϋπάρχουσες Συνδυασμένες Ναυτικές Δυνάμεις στην Ερυθρά Θάλασσα και στην Task Force 153 με έδρα το Μπαχρέιν, η οποία ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2022. Η πολυεθνική δύναμη θα χρησιμοποιήσει ναυτικά σκάφη για να καλύψει μεγαλύτερο μέρος της Ερυθράς Θάλασσας, με στόχο να αποτρέψει τις δυνάμεις των Χούθι από περαιτέρω επιθέσεις σε εμπορικά πλοία.
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία οδήγησαν σε διακοπές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, με ορισμένες εταιρείες να ανακατευθύνουν τα πλοία τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, τη Διώρυγα του Σουέζ και τα στενά Μπαμπ αλ-Μαντάμπ.
Ενδιαφέρει την χώρα μας η συμμετοχή σε αυτή την Επιχείρηση;
Εκ πρώτης όψεως, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους η Ελλάδα θα έπρεπε να δείχνει ενδιαφέρον και να συμμετέχει στον συνασπισμό αυτόν. Εκτός της μεγάλιας αξίας που έχει το θαλάσσιο εμπόριο για την χώρα μας, όπως αναφέρθηκε και πιο πριν, επίσης μεγάλη αξία έχει να παραμείνουν ανοιχτές εμπορικές οδοί που περνάνε από την «αυλή» μας, όπως η διώρυγα του Σουέζ.
Η διασφάλιση της ασφάλειας των βασικών θαλάσσιων διαδρομών προστατεύει το παγκόσμιο εμπόριο, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία. Η αδιάλειπτη ροή αγαθών, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου και άλλων βασικών εμπορευμάτων, είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα και την παγκόσμια οικονομία. Οποιαδήποτε διατάραξη στο θαλάσσιο εμπόριο θα επιφέρει οικονομικές επιπτώσεις και στην Ελλάδα η οποία βρίσκεται ήδη σε μια δύσκολη κατάσταση.
Επίσης, η επιχείρηση αυτή προωθεί το Διεθνές Δίκαιο και αντιτείθεται σε δύναμη που έχει στόχο να το παραβιάσει. Με την Ελλάδα να κάνει συχνά επικλήσεις στο Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας, θα περίμενε κανείς ότι αυτό είναι μια καλή ευκαιρία για την χώρα μας να δείξει ότι δεν μένει μόνο στα λόγια αλλά είναι διατεθειμένη να πράξει για την υπεράσπιση αυτών των αρχών.
Τέλος, η συμμετοχή σε διεθνείς επιχειρήσεις ασφαλείας όπως η Επιχείρηση Prosperity Guardian μπορεί να ενισχύσει τους διπλωματικούς δεσμούς της Ελλάδας με τα άλλα συμμετέχοντα έθνη, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων δυνάμεων όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία. Αυτή η συνεργασία μπορεί να ενισχύσει τη θέση και την επιρροή της Ελλάδας στις διεθνείς υποθέσεις.
Είναι το Πολεμικό Ναυτικό σε θέση να λάβει μέρος;
Λόγοι για να συμμετέχει η Ελλάδα στην Prosperity Guardian υπάρχουν πολλοί και όλοι είναι σημαντικοί, έχει όμως την δυνατότητα; Αυτό είναι ένα ερώτημα που σχετίζεται τόσο με τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και με τις σκέψεις της πολιτικής ηγεσίας.
Έστω ότι οι παραπάνω λόγοι είναι αρκετοί να πείσουν την τελευταία, μας μένει τότε το επιχειρησιακό κομμάτι. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει παρελθόν συμμετοχής σε αποστολές κατά της πειρατίας και σε αποστολές όπου τα πλοία του μπορεί να δεχτούν επίθεση όπως η Επιχείρηση Αταλάντα κατά την οποία οι φρεγάτες «Ψαρά», «Νικηφόρος Φωκάς» και «Αδριάς» παρείχαν προστασία σε πλοία που βρίσκονταν απέναντι στον κίνδυνο κατάληψης από πειρατές έξω από τις ακτές της Σομαλίας ενώ επίσης φρεγάτες συμμετείχαν και στις αποστολές Ασπίδα και Καταιγίδα της Ερήμου.
Παρά λοιπόν το ιστορικό συμμετοχής σε αποστολές που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ανάλογου βαθμού κινδύνου, αυτή την στιγμή φαίνεται να μην είμαστε διατεθειμένοι να στείλουμε πολεμικά πλοία για να αντιμετωπίσουν τα όπλα των Χούθι, άλλωστε ανάλογα πράξαμε και πρόσφατα με την απομάκρυνση της φρεγάτας «Σαλαμίς» πέραν των 75 μιλίων από τις ακτές του Λιβάνου στις αρχές του περασμένου μήνα.
Αυτό δημιουργεί ερωτήματα λοιπόν για την καταλληλότητα των πλοίων να αντιμετωπίσουν τις απειλές αυτές. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν αλλάξει και πολλά στον στόλο από την συμμετοχή του στις αποστολές που αναφέρθηκαν πριν. Με τους Χούθι να εκτοξεύουν έως και 14 drones κατά ενός πλοίου όπως είδαμε είναι μάλλον πιθανό ακόμα και οι MEKO με τους 16 ESSM και τα 2 Phalanx να «ζοριστούν».
Ίσως τα πράγματα να ήταν αρκετά διαφορετικά από επιχειρησιακή άποψη αν το Πολεμικό Ναυτικό είχε ενισχυθεί συντομότερα με σύγχρονα πλοία, εξοπλισμένα με συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και επαρκή φόρτο όπλων ή έστω άμα οι ίδιες οι MEKO που βρίσκονται αυτή την στιγμή σε υπηρεσία είχαν περάσει εκσυγχρονισμό στην ώρα τους.
Κλείνοντας, αξίζει να αναφερθεί πως ο Υπουργός Ναυτιλίας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η Ελλάδα να συμμετέχει σε δεύτερο χρόνο σε πρωτοβουλίες σαν και την Prosperity Guardian. Ίσως μία «μέση λύση» για εμάς θα ήταν η συμμετοχή μόνο με ανθρώπινο δυναμικό, ακολουθώντας το παράδειγμα της Νορβηγίας και της Ολλανδίας.
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD – Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση.