Όταν σκέφτεται κάποιος «υποβρύχια» και «Πολεμικό Ναυτικό» μάλλον το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό είναι τα Type 214 «Παπανικολής». Είναι τα πιο σύγχρονα υποβρύχια στο Αιγαίο αυτή την στιγμή και από συνολικά από τα πιο εξελιγμένα συμβατικά υποβρύχια.
Η ανάπτυξη του υποβρυχίου
Η ανάπτυξη των Γερμανικής προέλευσης Type 214 ξεκίνησε την δεκαετία του ’90 από την HDW (Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH / Thyssen-Krupp) με στόχο την εξαγωγή του σχεδίου σε άλλες χώρες. Βάση για τα Type 214 αποτέλεσαν τα δύο προηγούμενα υποβρύχια της HDW, τα Type 209 και Type 212.
Ο σχεδιασμός του σκάφους άλλαξε με στόχο να αποκτήσει καλύτερες υδροδυναμικές ιδιότητες ενώ σε αντίθεση με τα Type 212 δεν χρησιμοποιήθηκε απομαγνητισμένος χάλυβας για το σκάφος. Αντί για αυτόν, στην θέση χρησιμοποιήθηκε ατσάλι μεγαλύτερης αντοχής το οποίο του επιτρέπει κατάδυση σε μεγαλύτερα βάθη.
Παράλληλα, έγινε χρήση του συστήματος αναερόβιας πρόωσης (AIP) των HDW/Siemens το οποίο χάρις στις κυψέλες καυσίμου που χρησιμοποιούσε επιτρέπει στα «Παπανικολής» να παραμένουν σε κατάδυση για τουλάχιστον δύο εβδομάδες.
Στόχος του σχεδίου ήταν να προσφέρει ένα υποβρύχιο το οποίο θα συγκρινόταν με τα U209 ως προς το κόστος και την σχέση μεταξύ απόδοσης/κόστος αλλά θα αξιοποιούσε και τις τεχνολογικές εξελίξεις που βρίσκονταν στα Type 212.
Προβλήματα στην ανάπτυξη
Όπως είναι φυσικό με νέα σχέδια οπλικών συστημάτων, τα Type 214 είχανε και αυτά προβλήματα. Με την Ελλάδα να είναι η πρώτη χώρα που αγόρασε τα Type 214 τα προβλήματα μας έπληξαν άμεσα και συγκεκριμένα το πρώτο υποβρύχιο της κλάσης, το S-120 «Παπανικολής».
Κατά τις δοκιμές του στο Κίελο το 2006 εντοπίστηκαν πολλά προβλήματα όπως χειρότερη από το αναμενόμενο απόδοση του συστήματος αναερόβιας πρόωσης του υποβρυχίου, προβλήματα στα υδραυλικά του συστήματα, στο σύστημα διαχείρισης μάχης ISUS καθώς και το γνωστό σε αρκετούς πρόβλημα ότι τα υποβρύχια «έγερναν».
Εν τέλει, τα προβλήματα αυτά διορθώθηκαν και τα υποβρύχια παραδόθηκαν στο Πολεμικό Ναυτικό.
Το όλο πρόγραμμα βέβαια «πέρασε από πολλά παραπάνω κύματα» έχοντας προβλήματα με την χρηματοδότηση και την τροποποίηση του συμβολαίου από την αγορά 4 Type 214 και την αναβάθμιση των 4 Type 209/1200 στην αγορά 4+2 (προαίρεση) Type 214 και την αναβάθμιση μόνος ενός Type 209, του «Ωκεανός».
Τεχνικά χαρακτηριστικά των Type 214
- Μήκος: 72 μέτρα.
- Πλάτος: 6,3 μέτρα.
- Εκτόπισμα: 2.000 τόνοι.
- Βύθισμα: 6 μέτρα.
- Οπλισμός: 8 τορπιλοσωλήνες ικανοί να βάλλουν με τορπίλες SUT, SST4, βαρέως τύπου DM2A4 και UGM-84 Sub-Harpoon.
- Σύστημα αντιμέτρων κατά τορπιλών.
- Ταχύτητα: 22 κόμβοι (σε κατάδυση).
- Μέγιστο βάθος κατάδυσης: 300-400 μέτρα.
- Πρόωση: 2 μηχανές ντίζελ MTU-16V-396, δύο ηλεκτρικές γεννήτριες, Piller Ntb56.40-10 0.97 MW, σύστημα AIP (HDW/Siemens) και ένας ηλεκτρικός κινητήρας Siemens Permasyn.
- Αυτονομία: 12 εβδομάδες στο νερό / πάνω από 2 σε κατάδυση.
- Ηλεκτρονικός εξοπλισμός: ESM, GPS, ραντάρ, ηλεκτροπτικά, σόναρ ρύγχους και πλευρών κ.α. τα οποία «κουμπώνουν» πάνω στο σύστημα διαχείρισης μάχης ISUS 90.
Τα Type 214 «Παπανικολής» στο Πολεμικό Ναυτικό
Αυτή την στιγμή το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει και τα 4 Type 214 «Παπανικολής» τα οποία είναι τα ικανότερα υποβρύχια στην διάθεσή του. Τα 4 σκάφη της κλάσης είναι τα Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S-120), Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ (S-121), Υ/Β ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) και Υ/Β ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123).
Παρά τα όσα προβλήματα αντιμετώπισε το πρόγραμμα απόκτησης αυτών των υποβρυχίων, η απόκτησή τους ήταν σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση του Πολεμικού Ναυτικό και με την προμήθεια τορπιλών βαρέως τύπου DM2A4 η χαμηλή παρατηρησιμότητά τους θα συνδυαστεί με την φονικότητα των νέων όπλων που θα έχουν στην διάθεσή τους.
Πείτε μας την γνώμη σας!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.