Κυριακή, 25 Φεβρουαρίου, 2024

Mirage 2000: Η Ιστορία του μαχητικού που «έγραψε ιστορία»

Κοινοποίηση

Παρακαλούμε αφήστε ενεργές τις διαφημίσεις στο nemesishd.gr και στηρίξτε την προσπάθεια μας

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Μια πρωτοβουλία γνωστή ως το «μελλοντικό μαχητικό αεροσκάφος» ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ως απάντηση σε αίτημα της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο οδήγησε σε ένα από τα πιο ευέλικτα και όμορφα μαχητικά αεροσκάφη στον κόσμο, το Mirage 2000.

Το 1975, η κατασκευάστρια εταιρεία Dassault Aviation πρότεινε ένα δικινητήριο Dassault Mirage, αλλά το τζετ αποδείχθηκε απαγορευτικά ακριβό και το έργο «μπήκε στο συρτάρι».

Mirage 4000: Η Ιστορία του μαχητικού που «έγραψε ιστορία» - NEMESIS HD
PHOTO By Roland Turner from Birmingham, Great Britain – Mirage 4000, Musée de l'Air et de l'Espace, Le Bourget, France., CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=46804997

Μετά από αυτό, η Dassault Aviation πρότεινε το μονοκινητήριο Dassault 2000 ως επιλογή και στις 18 Δεκεμβρίου 1975, η γαλλική κυβέρνηση έδωσε την άδεια της ώστε το έργο να προχωρήσει περαιτέρω.

Η επιτυχία του Mirage 2000 προχώρησε παραπέρα με τη δημιουργία του δικινητήριου Mirage 4000, το οποίο ωστόσο, ήταν αποτυχία σε σύγκριση με τον προκάτοχό του όσον αφορά τις επιδόσεις και την αξιοπιστία.

Mirage 4000
PHOTO By Steve Fitzgerald – Gallery page http://www.airliners.net/photo/France—Air/Dassault-Mirage-4000/2164548/LPhoto http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/4/5/2164548.jpg, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27374341

Η παρθενική πτήση του πρώτου πρωτότυπου αεροσκάφους πραγματοποιήθηκε στις 10 Μαρτίου 1978. Λόγω της χρήσης νέων τεχνολογιών και βάσει του ότι το νέο αεροσκάφος βασίζονταν στο Mirage III, χρειάστηκαν μόνο 27 μήνες από την έναρξη του έργου μέχρι την πρώτη πτήση του αεροσκάφους.

Στην Αεροπορική Έκθεση του Φάρνμπορο το καλοκαίρι του 1978, το αεροπλάνο απέδειξε πόσο καλά μπορούσε να ελιχθεί πετώντας με ταχύτητα 204 km/h και γωνία επίθεσης 26 μοιρών.

Το M2000 ήταν ένα από τα κύρια αξιοθέατα στην αεροπορική έκθεση και γρήγορα καθιερώθηκε ως ανταγωνιστής του F-16.

Τους επόμενους μήνες, ένα δεύτερο πρωτότυπο κατασκευάστηκε στις 18 Σεπτεμβρίου 1978 και ένα τρίτο πρωτότυπο κατασκευάστηκε στις 26 Σεπτεμβρίου 1979, αντίστοιχα.

Στις 11 Οκτωβρίου 1980, το πρώτο διθέσιο Mirage 2000B πέταξε για πρώτη φορά μετά την κατασκευή του τέταρτου πρωτότυπου σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Dassault.

Στις 20 Νοεμβρίου 1982 το αεροσκάφος τέθηκε ως επιχειρησιακό.

Το τελευταίο αεροσκάφος Mirage 2000 παραδόθηκε στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία το 2007, σηματοδοτώντας το τέλος του κύκλου παραγωγής του Mirage 2000 στις 23 Νοεμβρίου 2007.

Το Mirage 2000C, ήταν το πρώτο M2000 που μπήκε σε υπηρεσία.

Mirage 2000: Η Ιστορία του μαχητικού που «έγραψε ιστορία»
PHOTO By Kevin.B – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60587499

Συνολικά, κατασκευάστηκαν τέσσερα μονοθέσια πρωτότυπα, ένα από τα οποία ήταν το πρώτο Mirage 2000 που κατασκευάστηκε.

Τον Νοέμβριο του 1982 ξεκίνησε η παραγωγή του Mirage 2000C και οι παραδόσεις ξεκίνησαν τον επόμενο χρόνο. Η πρώτη επιχειρησιακή μοίρα της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας ιδρύθηκε το 1984 για τον εορτασμό της 50ής επετείου της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας. Ο γαλλικός στρατός διέθετε συνολικά 124 μαχητικά τύπου Mirage 2000C.

Παραδόθηκαν συνολικά 37 Mirage 2000C, τα οποία ήταν εξοπλισμένα με το Thomson-CSF RDM (πολυλειτουργικό ραντάρ) και κινητήρα turbofan SNECMA M53-5.

Ο κινητήρας turbofan SNECMA M53-5 P2 τροφοδοτούσε το τριακοστό όγδοο Mirage 2000C, καθιστώντας το το πιο ισχυρό Mirage που κατασκευάστηκε ποτέ.

Ένα ραντάρ της Thales, το οποίο τέθηκε για πρώτη φορά σε υπηρεσία το 1987, αναπτύχθηκε για τον έκδοση 2000C. Η ικανότητα στοχοποίησης του αεροσκάφους ενισχύθηκε σημαντικά, ωστόσο, το ραντάρ χρησιμοποιήθηκε μόνο για την καθοδήγηση πυραύλων αέρος-αέρος και όχι πυραύλων αέρος-εδάφους.

Το μοντέλο Mirage 2000C εμφανίστηκε επίσης στη γαλλική ταινία του 2005 “Sky Fighters”.

Το Mirage-2000N σχεδιάστηκε για να φέρει πυρηνικά όπλα

Mirage 2000Ν : Η Ιστορία του μαχητικού που «έγραψε ιστορία»
PHOTO By Man – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2669769

Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της ανάπτυξης του πυρηνικού πυραύλου Air-Sol Moyenne Portée (ASMP). Αυτά τα δύο πρωτότυπα Mirage 2000N / D δοκιμάστηκαν για πρώτη φορά στις 3 Φεβρουαρίου 1983.

Το Mirage 2000N τέθηκε σε λειτουργία το 1988 και κατασκευάστηκαν συνολικά 75 αεροσκάφη. Εκτός από το ότι σχεδιάστηκε για συμβατική κρούση, το Mirage 2000D αναπτύχθηκε με βάση τον τύπο Mirage 2000N. Στις 31 Μαρτίου 1993, το μοντέλο 2000D, που είχε ήδη κατασκευαστεί, πέταξε αέρα για πρώτη φορά.

Μετά από μια δεκαετία ανάπτυξης, το μαχητικό Mirage 2000 άρχισε να ανταγωνίζεται τα τελευταία μοντέλα του αμερικανικού μαχητικού αεροσκάφους F-16.

Το πρωτότυπο του Mirage 2000B (διθέσιο) επανασχεδιάστηκε επίσης για τον σκοπό αυτό, και ως αποτέλεσμα, το πρωτότυπο Mirage 2000B έγινε το πρώτο πρωτότυπο του Mirage 2000-5.

Mirage 2000-5

Mirage 2000-5: Η Ιστορία του μαχητικού που «έγραψε ιστορία» - NEMESIS HD
PHOTO: HAF Spokesman (Flickr)

Η πρώτη πτήση πραγματοποιήθηκε στις 24 Οκτωβρίου 1990.

Επιπλέον, η νέα έκδοση, όπως και το Mirage 2000C, χρησιμοποίησε τους πυραύλους αέρος-αέρος MBDA MICA IR/RF για να εκπληρώσει τις αποστολές του.

Όσον αφορά τα συστήματα αυτοπροστασίας, το Mirage 2000 χρησιμοποιεί το σύστημα ICMS 2 καθώς και το σύστημα προειδοποίησης Samir DDM για την ανίχνευση εκτοξεύσεων πυραύλων. Για την ανίχνευση εχθρικών βολών, το σύστημα περιλαμβάνει έναν δέκτη που είναι συνδεδεμένος με υπολογιστή, ο οποίος επεξεργάζεται τις πληροφορίες που λαμβάνονται και τα σήματα που λαμβάνονται.

Το ψηφιακό πιλοτήριο έχει τη δυνατότητα νυχτερινής όρασης για χρήση σε επιχειρήσεις και ασκήσεις. Αυτές οι δυνατότητες ελήφθησαν από το πιο προηγμένο και νεότερο μαχητικό αεροπλάνο Dassault Rafale.

Το ψηφιακό πιλοτήριο έχει τη δυνατότητα νυχτερινής όρασης για χρήση σε επιχειρήσεις και ασκήσεις. Αυτές οι δυνατότητες ελήφθησαν από το πιο προηγμένο και νεότερο μαχητικό αεροπλάνο Dassault Rafale.
PHOTO: HAF Spokesman (Flickr)

Επιπλέον, το Mirage 2000-5 είναι ικανό να μεταφέρει τις ίδιες εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου που έχουν σχεδιαστεί για την παραλλαγή 2000N. Η ονομασία 2000-5F αποδίδεται σε αυτά τα βελτιωμένα μαχητικά αεροσκάφη τα οποία τέθηκαν σε ενεργό υπηρεσία το 2000. Η γαλλική Πολεμική Αεροπορία τα εξόπλισε με τους πυραύλους αέρος-αέρος MBDA MICA IIR/RF ως μέρος ενός προγράμματος αναβάθμισης.

Η Dassault επέλεξε να βελτιώσει το Mirage 2000-5 αναπτύσσοντας το Mirage 2000-5 Mark 2, το οποίο είναι τώρα μία απο τις πιο προηγμένες τεχνολογικές παραλλαγές του Mirage 2000.

Οι προηγμένοι πύραυλοι MICA, ένα σύστημα στόχευσης FLIR και ένα ραντάρ RDY-2 περιλαμβάνονται στη σημαντική αναβάθμιση της Dassault για το Mirage.

Το RDY-2 αποδείχθηκε ανώτερο από τον προκάτοχό του, το RDY και μπορεί να δράσει σε όλες τις καιρικές συνθήκες.

Το μαχητικό αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με μια αρθρωτή μονάδα επεξεργασίας δεδομένων (MDPU), η οποία σχεδιάστηκε αρχικά για το Dassault Rafale.

Η προμήθεια Mirage 2000 της Ταϊβάν

Photo by 總統府

Συνολικά 48 μονοθέσια μαχητικά Mirage 2000-5EI και 12 διθέσια αεροσκάφη Mirage 2000-5DI παραγγέλθηκαν από την Ταϊβάν το 1992, με τα διθέσια για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Το 1997 η πρώτη αεροπορική μοίρα της Ταϊβάν παρέλαβε την πρώτη παρτίδα των μαχητικών Mirage 2000 και το 1999 παρέλαβε την τελευταία. Τα μαχητικά κατασκευάστηκαν μόνο για εναέρια μάχη, χωρίς δυνατότητα κρούσης αέρος-εδάφους.

Η Ταϊβάν έχει παραγγείλει ατρακτίδια ASTAC μαζί με τα μαχητικά αεροσκάφη.

Η Ταϊβάν έχει παραγγείλει ατρακτίδια ASTAC μαζί με τα μαχητικά αεροσκάφη.
PHOTO By David Monniaux – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2272279

Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, η Ταϊβάν θα αγόραζε 120 μαχητικά, αλλά η σύμβαση μειώθηκε σε 60 αεροσκάφη (48 μονοθέσια και 12 διθέσια εκπαιδευτικά).

Στις 17 Νοεμβρίου του ίδιου έτους επιτεύχθηκε τελικά η συμφωνία και ήταν η πρώτη φορά από το 1937 που η Ταϊβάν προχώρησε σε παραγγελία γαλλικού αεροσκάφους.

Στις 6 Μαΐου 1997, η πρώτη παρτίδα πέντε μαχητικών Mirage 2000-5 μεταφέρθηκε στο λιμάνι του Hualien, στην ανατολική ακτή της Ταϊβάν, για δοκιμές και στη συνέχεια, τα αεροπλάνα μεταφέρθηκαν στη βάση Hsinchu.

Η τελική παράδοση των υπόλοιπων αεροπλάνων πραγματοποιήθηκε στις 26 Νοεμβρίου 1998 και μεταφέρθηκαν στην αεροπορική μοίρα της Ταϊβάν το επόμενο έτος, το 1999. Αυτήν την στιγμή η 499η Μοίρα στο Hsinchu φιλοξενεί όλα τα Mirage 2000-5 που αγοράστηκαν απο την Ταϊβάν.

Το Κατάρ είχε παραγγείλει εννέα μαχητικά Mirage 2000-5EDA και τρία εκπαιδευτικά μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000-5DDA, τα οποία είναι όλα μονοθέσια. Η πρώτη παραλαβή των μαχητικών έγινε το 1997.

Τα Ελληνικά Mirage 2000

Mirage 2000: Η Ιστορία του μαχητικού που «έγραψε ιστορία» - NEMESIS HD
PHOTO: HAF Spokesman (Flickr)

Η Ελλάδα παρήγγειλε αρχικά 26 μονοθέσια μαχητικά Mirage 2000EG και τέσσερα διθέσια Mirage 2000BG για εκπαίδευση και εναέριες αποστολές τον Μάρτιο του 1985 ως μέρος ενός σχεδίου εκσυγχρονισμού των αεροπορικών δυνάμεων της χώρας, με την κωδική ονομασία Talos.

Τα αεροπλάνα ήταν εξοπλισμένα με το σύστημα αυτοπροστασίας ICMS 1 και ήταν οπλισμένα με τον φονικό αντιπλοϊκό πύραυλο AM-39 Exocet.

Η Ελλάδα προχώρησε το 2000 σε νέα παραγγελία για 15 νέα μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000-5 Mk.2

Επιπλέον, 10 μαχητικά τύπου Mirage 2000EG ανακατασκευάστηκαν ως Mirage 2000-5 Mk.2 και ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος 2000BG μετατράπηκε σε Mirage 2000EG.

Η εγκατάσταση του ασφαλούς συστήματος επικοινωνίας SATURN (Second Generation Antijam Tactical UHF Radio for NATO) στα ελληνικά Mirage 2000-5 Mk.2 είναι ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα του αεροσκάφους.

Mirage 2000-9

Mirage 2000-9
PHOTO: ROBERT SULIVAN (Flickr)

Το Mirage 2000-9 είναι μια εξαγωγική έκδοση του αεροσκάφους Mirage 2000-5 Mk.2, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1996.

Συγκεκριμένα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που είναι και ο μοναδικός χρήστης της έκδοσης αυτής είχαν προχωρήσει σε παραγγελία για 20 μονοθέσια και 12 διθέσια της έκδοσης Mirage 2000-9. Η πρώτη παρτίδα αεροσκαφών στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έφτασε την άνοιξη του 2003.

Ως αποτέλεσμα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διαθέτουν πλέον 68 αεροσκάφη Mirage 2000, καθιστώντας τα τον δεύτερο μεγαλύτερο χρήστη αυτού του αεροσκάφους μετά τη Γαλλία που διαθέτει 315 αεροπλάνα.

Κάθε μαχητικό είναι εξοπλισμένο με ένα σύστημα στόχευσης λέιζερ, ένα σύστημα πλοήγησης Nahar και ένα σύστημα ραντάρ RDY-2. Επιπλέον, υπάρχει ένα σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και αντιμέτρων IMEWS που είναι συγκρίσιμο με το πιο πρόσφατο σύστημα ICMS-3.

Οι πύραυλοι «Black Shaheen», οι οποίοι είναι ουσιαστικά μια τροποποιημένη έκδοση του πυραύλου cruise MBDA SCALP-EG, χρησιμοποιούνται για την εμπλοκή χερσαίων στόχων απο τα Mirage 2000-9 .

Η χρήση των Mirage 2000 στο πεδίο της μάχης

Τα Ινδικά Mirage 2000 χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στη σύγκρουση του Kargil στον πόλεμο μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν.

Τα Mirage 2000 της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας χρησιμοποιήθηκαν στον Πόλεμο του Κόλπου, καθώς και στις αεροπορικές επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ και των Ηνωμένων Εθνών κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και στο Κοσσυφοπέδιο.

Στις 11 Φεβρουαρίου 1995, ο στρατός της Δημοκρατίας Σέρπσκα χρησιμοποίησε το σοβιετικό αντιαεροπορικό 9K38 Igla και κατέρριψε ένα Mirage ενώ διεξήγαγε επιχείρηση στη Βοσνία.

Στις 8 Οκτωβρίου 1996, ένα ελληνικό μαχητικό Mirage 2000 φημολογείται ότι κατέρριψε ένα τουρκικό F-16D, πάνω από το Αιγαίο μετά από εκτόξευση πυραύλου αέρος-αέρος τύπου R.550 Magic 2.

Copyright: Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου από άλλα site/media χωρίς άδεια απο το NEMESISHD.GR

Τελευταίες εξελίξεις

Διαβάστε ακόμα