Το C-130 είναι μάλλον το πιο εμβληματικό μεταγωγικό αεροσκάφος τόσο στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία αλλά και μάλλον παγκοσμίως. Πάνω από 60 χώρες έχουν υπάρξει χρήστες στις οποίες ήταν εκτελούσε είτε αερομεταφορές φορτίου είτε ακόμα και πιο εξειδικευμένες αποστολές.
Η ανάπτυξη του μεταγωγικού
Η αρχή της ανάπτυξης του C-130 βρίσκεται ουσιαστικά κατά την διάρκεια του Πολέμου της Κορέας όταν οι ΗΠΑ κατάλαβαν πως τα μεταγωγικά αεροσκάφη που είχαν διαθέσιμα μέχρι, όπως τα C-46, τα C-47 και τα C-119, ήταν πλέον απαρχαιωμένα.
Έτσι, τον Φερβρουάριο του 1951 η Αεροπορία τον ΗΠΑ προώθησε σε διάφορες εταιρείες του χώρου τις απαιτίσεις που είχε από το νέο μεταγωγικό αεροσκάφος. Αυτές, μεταξύ άλλων, περιλάμβαναν χωρητικότητα για παραπάνω 90 επιβάτες ή 64 αλεξιπωτηστές, ράμπα στο πίσω μέρος της ατράκτου και, ίσως το πιο σημαντικό, χρήση κινητήρων turboprop.

Στην τελική φάση του διαγωνισμού 2 εταιρείες έπαιρναν μέρος, η Lockheed και η Douglas, με το σχέδιο του L-206 να είναι αυτό που στο τέλος κέρδισε τον διαγωνισμό. Τα πρώτα, πρωτότυπα YC-130 κατασκευάστηκαν το 1954 και έπειτα ξεκίνησε η παραγωγή της πρώτης έκδοσης, του C-130A.
Βελτιωμένες εκδόσεις
Η πρώτη βελτιωμένη έκδοση μπήκε σε υπηρεσία αργότερα, το 1959, ως C-130B. Η κυριότερη βελτίωση ήταν η αύξηση της εμβέλειας του αεροσκάφους, η οποία επιτεύχθηκε με την εγκατάσταση δεξαμενών καυσίμου στα φτερά ενώ έγιναν αλλαγές και στους κινητήρες όπως η χρήση ελίκων με 4 «λεπίδες».

Έπειτα ακολούθησε η έκδοση C-130E η οποία έφερε ακόμα μαγαλύερη ποσότητα καυσίμου και ισχυρότερους κινητήρες αυξάνοντας εκ νέου την εμβέλεια του αεροσκάφους ενώ υπήρξαν και κάποιες δομικές αναβαθμίσεις στο αεροσκάφος , μαζί με νέα όργανα πλοήγησης.

Το 1974 μπήκε σε υπηρεσία η έκδοση C-130H η οποία «έφερε» νέες πτύρηγες, μεγαλύτερο «όριο ζωής» στο αεροσκάφος ενώ τα βελτιωμένα C-130H (τυπικά κατασκευής 1992 και μετά) έχουν ορισμένα ψηφιακά όργανα στο πιλοτήριο, συμβατότητα με οπτικά νυχτερινής όρασης, συστήματα αυτοπροστασίας κ.α.

Η νεότερη έκδοση του μεταγωγικού, το C-130J αναπτήχθηκε κατά την δεκαετία του ’90 και είναι η μοναδική έκδοση του αεροσκάφους ακόμα σε παραγωγή. Ενσωμάτωσε πολλές βελτιώσεις όπως νέοι κινητήρες και νέα όργανα για του πιλότους. Παράλληλα, αυξήθηκε η εμβέλεια του αεροσκάφους κατά 40%, η ταχύτητα κατά 21% ενώ μειώθηκε και το πλήρωμα στα 3 άτομα.
Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε ότι ανά τα χρόνια πολλές εκδόσεις του αεροσκάφους αναπτύχθηκαν με την ανάληψη συγκεκριμένων αποστολών κατά νου.
Οι εκδόσεις του C-130
Εν τάχει, κάποιες από τις εκδόσεις του αεροσκάφους είναι οι εξής:
- C-130A
- C-130B
- C-130E
- C-130H
- C-130T
- C-130J
- Οπλισμένα/Gunship: AC-130A/E/H/U/W
- Εξαγωγικές εκδόσεις: C-130K (Βρετανία), C-130M (Βραζιλία), CC-130 (Καναδάς)
- Ηλεκτρονικού Πολέμου: C-130A-II/B-II, EC-130E/H/J/V
- Ιπτάμενα τάνκερ: C-130F/G, KC-130F/R/T/J
- Ειδικών αποστολών: MC-130E/H/W/P/J
- Έρευνας και διάσωσης (CSAR/SAR): HC-130B/E/H/P/N/J
Τα C-130 στην Πολεμική Αεροπορία
Τα C-130 αποτελούν τον βασικό κρίκο στην αλυσίδα των αερομεταφορών για την Πολεμική Αεροπορία. Αναλαμβάνουν το κύριο βάρος του έργου των αερομεταφορών και μαζί με τα C-27J Spartan αποτελούν τον κύριο όγκο των μεταγωγικών αεροσκαφών.
Παράλληλα, εκτός από την αερομεταφορά φορτίου, τα ελληνικά C-130 χρησιμοποιούνται σε αποστολές έρευνας και διάσωσης, αεροδιακομιδές και σε οποιαδήποτε άλλη αποστολή κριθεί απαραίτητη η συμβολή τους.

Τα αεροσκάφη αυτά ανήκουν στην 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών “Ηρακλής”, η οποία έχει υπό την διοίκησή της ένα σύνολο 15 μεταγωγικών, 10 C-130H και 5 C-130B, με έδρα την 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα.
Σχετικά με τα C-130H
- Πλήρωμα: 5
- Κινητήρες:4 Allison T-56-A-15 ισχύς 4.058hp
- Εκπέτασμα Πτερύγων: 40,4μ
- Μήκος: 29,8μ
- Μέγιστη ταχύτητα: 621χλμ. την ώρα
- Μέγιστο ύψος (έμφορτο): 7.000μ ή 23.000 πόδια
- Μέγιστο ύψος (κενό): 10.000μ ή 33.000 πόδια
- Φορτίο: Έως 92 επιβάτες ή 64 αλεξιπτωτηστές ή έως 2 Μ113 ή έως 3 HMMWV (HUMVEE) ή συνολικά φορτίο βάρους 19.000 κιλών ή 42.000 λίβρες.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.