Σε πρόσφατη δήλωση του Eric Trappier, Προέδρου της Dassault Aviation, εκφράστηκαν ανησυχίες για το κλειστό σύστημα επικοινωνίας του F-35 και την δυνατότητα συνεργατικής εμπλοκή με τα RAFALE και τα F-16.
Οι παρατηρήσεις του Trappier μπορεί να φαίνονται ως αρνητικές και ως «αποκαλυπτικές». Ωστόσο, μετά από προσεκτικότερη εξέταση, γίνεται προφανές ότι αυτός ο περιορισμός δεν είναι τόσο επιζήμιος όσο αρχικά παρουσιάζεται από αρκετά μέσα ενημέρωσης και τα λόγια του έχουν παρερμηνευτεί.
Συστήματα κλειστών επικοινωνιών και διαλειτουργικότητα
Ο Trappier τόνισε τη σημασία της «συνεργατικής εμπλοκής», η οποία ουσιαστικά αποτελεί μια σύνδεση (datalink) μεταξύ των μαχητικών αεροσκαφών, επιτρέποντας στον υπολογιστή του μαχητικού να χειρίζεται όπλα και δεδομένα από ένα άλλο μαχητικό κατά τη διάρκεια μιας αποστολής.
RAFALE και διαλειτουργικότητα με F-35
Τα μαχητικά αεροσκάφη RAFALE της Dassault Aviation διαθέτουν δυνατότητες διαλειτουργικότητας μέσω του συστήματος επικοινωνίας Link 16.
Αυτό το σύστημα επιτρέπει τον απρόσκοπτο συντονισμό και την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των αεροσκαφών RAFALE και των υπόλοιπων μαχητικών του ΝΑΤΟ όπως είναι τα F-16 και τα F-35. Το σύστημα Link 16 έχει αποδείξει την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητά του, διασφαλίζοντας την επιτυχή εκτέλεση κοινών αποστολών.
Οι πραγματικοί περιορισμοί στην διαλειτουργικότητα με τα F-35
Ωστόσο, το κλειστό σύστημα επικοινωνίας του F-35 γνωστό και ως MADL αποτελεί πρόκληση όσον αφορά την επίτευξη πλήρης διαλειτουργικότητας με άλλα μαχητικά αεροσκάφη. Ο Trappier εξέφρασε αμφιβολίες σχετικά με τη μελλοντική δυνατότητα εκμετάλλευσης των δεδομένων του εσωτερικού datalink των F-35 με τα Rafale λόγω των περιορισμών που επιβάλλονται από το MADL.
Η θετική προοπτική
Αν και η αδυναμία επίτευξης διαλειτουργικότητας του εσωτερικού datalink μεταξύ των F-35 και άλλων αεροσκαφών μπορεί να φαίνεται σημαντικό μειονέκτημα, είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη το ευρύτερο πλαίσιο.
Το κλειστό σύστημα επικοινωνίας του F-35 έχει σχεδιαστεί κυρίως για την προστασία ευαίσθητων πληροφοριών και τη διατήρηση της ακεραιότητας των δεδομένων εντός του στόλου των F-35. Αυτό το επίπεδο ασφάλειας είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που προσφέρει το F-35 και της stealth σχεδίασης του.
Επιπλέον, η υπάρχουσα διαλειτουργικότητα επιτυγχάνεται μέσω του συστήματος Link 16 που διασφαλίζει ότι τα μαχητικά αεροσκάφη RAFALE εξακολουθούν να μπορούν να συνεργάζονται αποτελεσματικά τόσο με τα F-35 όσο και με τα F-16. Αυτό σημαίνει ότι, οι συνεργατικές αποστολές μάχης μπορούν να εκτελεστούν με επιτυχία, αξιοποιώντας τις ισχυρές δυνατότητες επικοινωνίας του συστήματος Link 16 που διαθέτουν.
Συνοψίζοντας
Ενώ έχουν εκφραστεί ανησυχίες σχετικά με το κλειστό σύστημα επικοινωνίας του F-35 και τον αντίκτυπό του στις συνεργατικές αποστολές μάχης, είναι σημαντικό να αναγνωριστεί ότι το υπάρχον πλαίσιο διαλειτουργικότητας του RAFALE μέσω του συστήματος Link 16 παρέχει μια αξιόπιστη λύση και ότι τα λόγια του Προέδρου της Dassault έχουν παρερμηνευτεί.
Οι περιορισμοί που θέτει το κλειστό σύστημα datalink (MADL) του F-35 θα πρέπει να εξεταστούν στο πλαίσιο του πρωταρχικού του σκοπού: τη διαφύλαξη ευαίσθητων πληροφοριών.
Με την εύρεση καινοτόμων λύσεων και την αξιοποίηση των υπαρχόντων συστημάτων επικοινωνίας, η επίτευξη ολοκληρωμένης διαλειτουργικότητας ακόμα και με το MADL των F-35 σε μελλοντικά συστήματα μάχης μπορεί να πραγματοποιηθεί αρκεί να το επιθυμούν και οι δύο πλευρές.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) – Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου χωρίς σχετική άδεια από το NEMESIS HD