Τα C-130/C-130J, σε όλες τους τις εκδόσεις, έχουν αποδείξει ότι είναι από τα πιο αξιόπιστα μεταγωγικά αεροσκάφη. Παράλληλα, έχουν υπάρξει εκδόσεις για να καλύπτει τεράστιο εύρος αποστολών, από ηλεκτρονικού πολέμου και επιτήρησης μέχρι και υποστήριξης πυρών.
Ως τώρα τα C-130 έχουν υπηρετήσει σε πάνω από 70 χώρες, και μία από αυτές είναι και η χώρα μας με τα C-130B/H της Πολεμικής Αεροπορίας.

C-130J Super Hercules
Τα C-130J είναι η νεότερη έκδοση της οικογένειας των C-130. Έχει 4 κινητήρες AE 2100D3 της Rolls Royce οι οποίοι του δίνουν την ικανότητα να μεταφέρει φορτίο συνολικού βάρους σχεδόν 20 τόνων.
Το φορτίο μπορεί να έχει την μορφή 8 στάνταρ παλετών, 2-3 “χάμβι” (HMMWV), 1 6×6 θωρακισμένο όχημα ή ένα Μ113. Παράλληλα, μπορεί να μεταφέρει έως 128 στρατιώτες ή 92 εξοπλισμένους αλεξιπτωτιστές.
Η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin ισχυρίζεται ότι σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις έχει ικανότητα να μεταφέρει μεγαλύτερο φορτίο, σε μεγαλύτερο υψόμετρο και με μεγαλύτερη ταχύτητα. Παράλληλα, μπορεί να επιχειρεί από μικρότερους διαδρόμους ενώ έχει και μεγαλύτερη αυτονομία.
Τεράστιο πλεονέκτημα είναι και το ψηφιακό πιλοτήριο (glass cockpit). Το αρκετά εξελιγμένο πιλοτήριο κάνει πολύ πιο εύκολο το έργο των πιλότων ενώ είναι πλήρως διαλειτουργικό με συστήματα νυκτερινής όρασης για τους πιλότους.
Έτοιμο για πολεμικές επιχειρήσεις
Τα C-130J είναι εξοπλισμένα με συστήματα αυτοπροστασίας. Συγκεκριμένα, έχει δέκτη ειδοποίησης ραντάρ και εισερχόμενων πυραύλων (radar/missile warning receiver), αντίμετρα καθώς και αφρό στις δεξαμενές καυσίμου για προστασία από θραύσματα.
Τέλος, μπορεί να προσγειωθεί σε πρόχειρους διαδρόμους από χώμα, χαλίκι ή γρασίδι.

Εκδόσεις του C-130J
- C-130J-30: Είναι μια έκδοση του “απλού” C-130J με μεγαλύτερη άτρακτο, συγκεκριμένα, έχει προστεθεί ένα κομμάτι 4,6 μέτρων.
- KC-130J: Η τροποποιημένη έκδοση για εναέριο ανεφοδιασμό. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 26.082 κιλά/32.006 λίτρα καυσίμου. Παράλληλα, μπορεί να ανεφοδιάσει οχήματα και αεροσκάφη ενώ βρίσκεται στο έδαφος.
- C-130J SOF: Είναι η πιο βαριά τροποποιημένη έκδοση των C-130J. Μπορεί να αναλάβει αποστολές αναγνώρισης (ISR), εγγύς υποστήριξης (CAS), ρίψης αλεξιπτωτιστών (High Altitude MilitaryFree Fall) και εναέριου ανεφοδιασμού. Για να εκτελέσει αυτές τις αποστολές μπορούν να εγκατασταθούν ηλεκτροπτικά (Ε/Ο), πυροβόλο των 30 χιλιοστών στην άτρακτο, πυλώνες με πυραύλους π.χ. Hellfire και δεξαμενές καυσίμου.
- SC-130J Sea Hercules: Αυτή είναι μια έκδοση του C-130J ως αεροσκάφος ναυτικής συνεργσίας. Το C-130J μπορεί να τροποποιηθεί κατάλληλα ώστε να φέρει τορπίλες, νάρκες, ηχοσημαντήρες και αντιπλοϊκούς πυραύλους. Παράλληλα, μπορεί να εγκατασταθούν και αισθητήρες όπως ανιχνευτής μαγνητικών ανωμαλιών (MAD) και ραντάρ πολλαπλού ρόλου.
- C-130J Fire Herc: Είναι η έκδοση του C-130J για χρήση ως πυροσβεστικό αεροσκάφος.
Όπως βλέπουμε, και ήδη γνωρίζαμε, τα C-130 είναι μια πολύ ευέλικτη πλατφόρμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σχεδόν οποιοδήποτε ρόλο.
C-130J για την Ελλάδα
Η προσθήκη των C-130J στην Πολεμική Αεροπορία μάλλον είναι η πιο λογική κίνηση. Τα C-130B/H που ήδη υπηρετούν στην Πολεμική Αεροπορία αποτελούν το βασικό μέσω για την μεταφορά εξοπλισμού και εφοδίων.
Δυστυχώς, αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα με την συντήρηση και τις διαθεσιμότητες των αεροσκαφών αυτών και σίγουρα η ηλικία τους δεν βοηθά. Η προμήθεια μεταχειρισμένων C-130J όπως τα Βρετανικά ή και νέων αεροσκαφών για να αντικαταστήσουν τα καθηλωμένα αεροσκάφη φαίνεται να είναι μονόδρομος.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύετε η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.