Ένα από τα σημαντικότερα μέσα στην διάθεση της Πολεμικής Αεροπορίας είναι τα μεταγωγικά C-27J Spartan. Μαζί με τα C-130, είναι αποτελούν το αναλαμβάνουν το έργο των τακτικών μεταφορών για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η ανάπτυξη του C-27J Spartan
Η ανάπτυξη του C-27J θα μπορούσε να θεωρηθεί σχετικά πρόσφατη. Ξεκίνησε το 1995 με βάση επαφές μεταξύ της ιταλικής Alenia και της αμερικανικής Lockheed Martin για την αναβάθμιση των μεταγωγικών G.222 της ιταλικής εταιρείας. Η αναβάθμιση αυτή κινούταν γύρω από την ενσωμάτωση όσο το δυνατόν περισσότερων συστημάτων από τα C-130J στα G.222.
Οι δύο εταιρείες σχημάτισαν την κοινοπραξία Lockheed Martin Alenia Tactical Transport Systems (LMATTS) με σκοπό την ανάπτυξη του C-27J. Στις αναβαθμίσεις εντάχθηκαν, η αλλαγή των κινητήρων με εγκατάσταση των Rolls Royce AE 2100, ίδιους με αυτούς που εξοπλίζουν τα C-130J. Παράλληλα, εγκαταστάθηκαν ψηφιακά όργανα ενώ έγιναν και αλλαγές στον χώρο μεταφοράς φορτίου.
Εκδόσεις του αεροσκάφους
Το σχέδιο του C-27J δεν περιορίστηκε μόνο στον ρόλο των μεταφορών. Υπήρξαν σχέδια που θα έπετρεπαν στο C-27 αναλάβει μεγάλο εύρος αποστολών, από την παροχή πυρών άμεσης υποστήριξης ως “gunship”, μέχρι αποστολές επιτήρησης και ηλεκτρονικού πολέμου.
- AC-27J Stinger II: Μία από τις πρώτες εκδόσεις ειδικού σκοπού του αεροσκάφους. Αναπτύχθηκε με στόχο την διεκδίκηση του συμβολαίου της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας για 16 οπλισμένα αεροσκάφη. Το σχέδιο του AC-27J περιλάμβανε ηλεκτροπτικά, πυροβόλα 30 ή 40 χιλιοστών καθώς και κατευθυνόμενα βλήματα.
Η διεκδίκηση απέτυχε με την Αεροπορία να επιλέγει παραπάνω C-130. - HC-27J: Έκδοση του αεροσκάφους για τις ανάγκες της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ με στόχο να αναλαμβάνει αποστολές επιτήρησης, έρευνας και διάσωσης κ.α. Το συμβόλαιο περιλάμβανε 14 αεροσκάφη.
- MC-27J: Σχέδιο του αεροσκάφους με στόχο να μπορεί να αναλάβει σχεδόν κάθε είδους αποστολή εναλλάσοντας το πακέτο εξοπλισμού κατάλληλα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει, εξοπλισμό C3-ISR, μεταφορά προσωπικού ή φορτίου καθώς και οπλισμό. Η Ιταλική Πολεμική Αεροπορία τοποθέτησε παραγγελία για αριθμό MC-27J “Praetorian”.
- EC-27 “Jedi”: Εξειδικευμένη έκδοση ηλεκτρονικού πολέμου του αεροσκάφους. Τουλάχιστον δύο αεροσκάφη του τύπου υπηρετούν στην Ιταλία ενώ πιστεύεται ότι είναι ικανό να παρεμβάλει συχνότητες που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο μη επανδρωμένων αεροσκαφών ή ακόμα και τις συχνότητες που χρησιμοποιούν οι πυροκροτητές αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι βρίσκεται υπό ανάπτυξη μία πιο σύγχρονη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου για να εξοπλίσει τις EC-27 με όνομα “JEDI II”.
Τεχνικά χαρακτηριστικά των μεταγωγικών C-27J Spartan
- Πλήρωμα: 2-3 άτομα.
- Μεταφορική ικανότητα: 60 στρατιωτών ή 40 αλεξιπτωτηστών, 36 φορεία και 6 νοσοκόμοι (MEDEVAC), 11,3-11,5 τόνοι φορτίου υπό την μορφή παλετών, οχήματα ενώ μπορεί να κάνει ρίψη με αλεξίπτωτο φορτίου συνολικού όγκου 9 τόνων με την μορφή 3 HCU-6E (108X88 ιντσών) ή 6 HCU-12E (54X88 ιντσών) αεροριπτώμενων παλετών ή 6 A22 CDS σάκων ρίψεως φορτίου.
- Μήκος: 22,7 μέτρα.
- Άνοιγμα φτερών: 28,7 μέτρα.
- Κινητήρες: 2 Rolls Royce AE 2100.
- Ταχύτητα: 602χλμ την ώρα
- Μέγιστο ύψος: 9.150 μέτρα ή 30.000 πόδια.
- Αυτονομία: 1.760 χιλιόμετρα με πλήρες φορτίο.
Τα C-27J Spartan στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 8 αεροπλάνα του τύπου ως μέρος ενός προγράμματος που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 με τις πρώτες παραδόσεις των αεροσκαφών να ξεκινάνε το 2004. Τα αεροσκάφη αυτά ανοίκουν 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος» με αποστολή την εκτέλεση τακτικών και επιχειρησιακών αερομεταφορών καθώς και άλλων αποστολών όπως αυτών των αεροδιακομηδών ή την συμμετοχή τους σε αποστολές έρευνας και διάσωσης.
Άλλες χώρες χρήστες
Εκτός της Ελλάδας, στους χρήστες του αεροσκάφους συμπεριλαμβάνονται: η Αυστραλία, η Βουλγαρία, το Τσαντ, η Ιταλία, η Κένυα, η Λιθουανία, το Μαρόκο, το Μεξικό, το Περού, η Ρουμανία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, οι ΗΠΑ, το Τουρκμενιστάν και η Ζάμπια.
Βλέποντας την μεγάλη αυτή λίστα χωρών-χρηστών εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι το C-27J Spartan είναι ένα “best seller” στον χώρο των μεταγωγικών αεροσκαφών.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.