Από τα OH-58 και τα M1117 μέχρι τα M1A1 Abrams, τα M270 και τα M2 Bradely, μέσω EDA η Ελλάδα είχε πολλές επιλογές.
Η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα EDA. Μέσω αυτού, μπορούν να αποκτούν πλεονάζων στρατιωτικό υλικό για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων.
Από το 2011 μέχρι το 2020, η Ελλάδα έχει αποκτήσει υλικό σημαντικό για την ενίσχυσή της αλλά παράλληλα έχει χάσει και μεγάλες ευκαιρίες.
«Ανάσα» για τις μεταφορές υλικού
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία στα οποία δίνουν έμφαση οι στρατοί είναι η εφοδιαστική υποστήριξη. Βασικό «εργαλείο» για την μεταφορά φορτίων στις ελληνικές ΕΔ είναι τα γνωστά «στάγιερ».
Τα έτη 2013 και 2014, μέσω EDA, είχαν βρεθεί 941 φορτηγά διαφόρων εκδόσεων από τις ΗΠΑ. Αυτά περιλάμβαναν οχήματα διαφόρων εκδόσεων όπως μεταφοράς φορτίου M1078A1, γερανοφόρα Μ936Α1, αρματοφορείς HETS M1070P1, HEMMT (μεταφοράς φορτιού και βυτιοφόρα) καθώς και άλλα οχήματα και τρέλιερ.
M1A1 Abrams, M2 Bradley και M270 MLRS που χάθηκαν
Σε οπλικά συστήματα μέσω EDA τρεις είναι μάλλον οι χαμένες ευκαιρίες που θα συνεχίσουν να μας «πονάνε» για πολλά χρόνια ακόμα.
Η πρώτη είναι αυτή των 400 M1A1 Abrams το 2011 τα οποία δεν ήρθανε ποτέ. Ικανός αριθμός να «αποσύρει» τα παλαιότερα Μ60Α3/Μ48Α5 και να υπηρετεί δίπλα στα Leopard 1A5/2A4/2A6. Τα άρματα αυτά θα έρχονταν με κόστος κλασματικό σε σχέση με αυτό της τωρινής τους αξίας.
Παράλληλα, το 2013 40 M270 MLRS ήταν διαθέσιμα για την χώρα μας. Η απόκτηση τους θα διπλασίαζε, και κάτι παραπάνω, τον αριθμό M270 του ελληνικού που αυτή την στιγμή αριθμεί 36 M270. Μαζί με τα κατάλληλα βλήματα, μπορούμε να φανταστούμε τί θα σήμαινε να έχουμε 76 M270 σε μία πιθανή σύγκρουση.
Μαζί με αυτά, το 2018 είχε γίνει διαθέσιμος αριθμός και M2A0 Bradley, 367 για την ακρίβεια. Με την αναβάθμιση αυτών ο Ελληνικός Στρατός θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του, ή μέρος αυτών, σε ΤΟΜΑ.
Περιορισμένος αριθμός MRAP
Ενδιαφέρον φαίνεται να είχε υπάρξει ήδη από το 2014 για την προμήθεια μικρού αριθμού MRAP. Συγκεκριμένα, 15 Cougar A1 και 2 MaxxPRO σε διαμόρφωση ασθενοφόρου είχαν γίνει διαθέσιμα.
Η περίοδος της οικονομικής κρίσης
Προφανώς, σημαντικό ρόλο για την απόρριψη των οχημάτων και οπλικών συστημάτων που είχαν γίνει διαθέσιμα ήταν και η οικονομική κρίση. Οι Ένοπλες Δυνάμεις «χτυπήθηκαν» πολύ από τους οικονομικούς περιορισμούς.
Κάλυψη ορισμένων αναγκών
Πρέπει όμως να παραδεχτούμε ότι αποκτήθηκαν υλικά τεράστιας σημασίας όπως βλήματα M830 HEAT-MP-T των 120 χιλιοστών μέσω EDA. Παράλληλα, αποκτήθηκαν M113 και εκδόσεις αυτών, σφαίρες των 5,56/7,62/12,7 χιλιοστών (αν και θα έπρεπε να καλύπτουμε τις ανάγκες μόνοι μας).
Σημαντική ήταν επίσης η απόκτηση 20 ατρακτιδίων LANTIRN, κινητήρες για τα εκπαιδευτικά T-2 και βομβίδες των 40 χιλιοστών. Το 2017 εγκρίθηκε η πώληση 4 RHIB Zodiac για την ΔΥΚ ενώ την ίδια χρονιά εγκρίθηκε και αυτή των ΣΑΠ Mark V.
Τέλος, ζητήθηκε αδιευκρίνιστος αριθμός ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού, ανταλλακτικά για οχήματα και οπλικά συστήματα, υλικά για καμουφλάζ κ.α. Αδιευκρίνιστος παραμένει και ο αριθμός των υλικών που παραδόθηκαν.
Προφανώς, το «κερασάκι στην τούρτα» για εκείνη την περίοδο ήταν η απόκτηση των 70 OH-58 Kiowa Warrior, καθώς και του εξοπλισμού που ήρθε με αυτά. Το αίτημα για τα 1.200 Μ1117 πρέπει να κατατέθηκε μετά τις 10/6/2020, η τελευταία ημερομηνία που καλύπτει η δημόσια λίστα της DSCA για τα EDA.
Γενική ματιά
Για πολλές χώρες ανά τον κόσμο η απόκτηση στρατιωτικού εξοπλισμού μέσω EDA μπορεί να τους λύσει τα χέρια. Δυστυχώς, η χώρα μας, είτε λόγω της οικονομικής κρίσης είτε κακών χειρισμών (ή και τα 2), έχασε μεγάλες ευκαιρίες. Η αξία που θα είχαν περίπου 1.000 νέα τροχοφόρα οχήματα, 40 M270 ή τα 400 M1A1 θα ήταν τεράστια.
Πρέπει όμως να επικροτήσουμε τις όποιες κινήσεις έγιναν, ειδικά εν μέσω οικονομικής κρίσης, και ας ελπίσουμε στο κοντινό μέλλον να καλύψουμε κενά στο οπλοστάσιό μας και μέσω EDA.
Στο link αυτό θα βρείτε την βάση δεδομένων της DSCA για όλα τα υλικά που έγιναν διαθέσιμα και στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες καθώς και τις ποσότητες.
Πείτε μας την γνώμη σας!
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.