Σύμφωνα με το πρόγραμμα ABİDE του Τουρκικού Υπουργείου Εθνικής Παιδείας, 66% των μαθητών στην Τουρκία έχουν χαμηλές ικανότητες κατανόησης της ανάγνωσης, ανέφερε η Deutsche Welle Turkish.
Το πρόγραμμα ABİDE, το οποίο επινόησε το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας της Τουρκίας ως εναλλακτική λύση στο Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA) του ΟΟΣΑ, διενήργησε μια μελέτη σε 1.230 σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα με 116.000 μαθητές από την 4η και την 8η τάξη, και έδειξε ότι οι μαθητές στερούνται βασικές δεξιότητες, είναι κακοί στην αριθμητική και έχουν πολύ χαμηλή κατανόηση της ανάγνωσης. Τα χαμηλά επίπεδα απόδοσης αρχίζουν στο δημοτικό σχολείο και επιδεινώνονται καθώς οι μαθητές προχωρούν.
Σύμφωνα με την έκθεση, 1,6% των φοιτητών βρίσκεται σε επίπεδο χαμηλότερο της βάσης στα τουρκικά, ενώ τα αριθμητικά στοιχεία είναι 16,4% για τα μαθηματικά, 9,4% για τις φυσικές επιστήμες και 4,4% για τις κοινωνικές επιστήμες.
66,1% των μαθητών βαθμολογήθηκαν από το μέσο όρο και κάτω στην κατανόηση ανάγνωσης, ενώ μόνο 33,9 βαθμολογήθηκαν πάνω από το μέσο όρο.
Τα ευρήματα είναι συναφή με τις αξιολογήσεις PISA. Σύμφωνα με την έκθεση PISA του 2017, η Τουρκία κατέλαβε την 49η θέση στα μαθηματικά μεταξύ 72 χωρών, 52η στις φυσικές επιστήμες και 50η στην ανάγνωση.
Ο καθηγητής του NYU και ειδικός παιδικής ανάπτυξης Selçuk Şirin δήλωσε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στην Τουρκία είναι ότι δεν καταλαβαίνουν τι διαβάζουν στη μητρική τους γλώσσα. Ο Σίριν δήλωσε ότι η Τουρκία βρίσκεται πολύ πίσω στην Ευρώπη στην προσχολική εκπαίδευση και ότι το αλφαβητισμό αποτελεί θέμα στη χώρα: “Από τα παιδιά που γεννιούνται στην Τουρκία ετησίως, μόνο 200.000 έχουν βιβλία στα σπίτια τους. Τα υπόλοιπα ένα εκατομμύριο παιδιά εισάγονται σε βιβλία όταν ξεκινούν το δημοτικό σχολείο. Η κατανόηση της ανάγνωσης είναι το θεμέλιο όλων των μαθησιακών, σύμφωνα με τον Şirin, και αν τα παιδιά δεν μπορούν να αναπτύξουν αυτή την ικανότητα, η χώρα δεν μπορεί να παράγει τεχνολογία, ούτε μπορεί να επιτύχει σε οποιονδήποτε τομέα καθόλου”.
Η έκθεση ABİDE έδειξε επίσης ότι τα δημόσια σχολεία έχουν μείνει πίσω σε σχέση με τα ιδιωτικά ιδρύματα. Τα ιδιωτικά σχολεία είναι καλύτερα στο να διδάσκουν ακαδημαϊκές δεξιότητες από τα δημόσια σχολεία, τα οποία με τη σειρά τους είναι καλύτερα από τα θρησκευτικά σχολεία imam-hatip που έχουν γίνει πιο διαδεδομένα τα τελευταία χρόνια σε όλη τη χώρα. Τα περιφερειακά σχολεία-οικοτροφεία, τα YİBO για λίγο, παραμένουν στο τέλος της λίστας.
Ο δημοσιογράφος και εκπαιδευτικός Pervin Kaplan δήλωσε ότι οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων βαθμολογούνται “60 με 70% καλύτερα στις εισαγωγικές εξετάσεις λυκείου”, ενώ οι ευρωπαϊκοί μέσοι όροι είναι περίπου 10%.
Ο Καπλάν μίλησε για τις θρησκευτικές σχολές και είπε ότι η ζήτηση για αυτά τα σχολεία πρέπει να μελετηθεί: “Οι οικογένειες συχνά θέλουν να στείλουν τα παιδιά τους σε λύκεια που επικεντρώνονται στις φυσικές και κοινωνικές επιστήμες. Φυσικά τα θρησκευτικά λύκεια έχουν μια θέση, αλλά οι γονείς δεν πρέπει να αναγκάζονται να στείλουν τα παιδιά τους σε σχολεία που δεν θέλουν “.
Τα τελευταία χρόνια, πολλά κανονικά γυμνάσια και λύκεια και ορισμένα σχολεία επιστημονικής ειδίκευσης μετατράπηκαν σε θρησκευτικές σχολές και σε ορισμένες περιοχές παρέμειναν ελάχιστες ή καθόλου εναλλακτικές, παρά τις μικρές αλλά διαδεδομένες διαμαρτυρίες των γονέων σε όλη την Τουρκία.
Ο υπεύθυνος της “Πρωτοβουλίας για την Αναμόρφωση της Εκπαίδευσης” (ERG) Üstün Ergüder δήλωσε ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της Τουρκίας είναι ριζικά λανθασμένο και τα σχολεία δεν είναι εξ ολοκλήρου αυτόνομα: “Αυτό με το οποίο καταλήγουμε είναι ένα εξ ολοκλήρου ιεραρχικό πυραμιδικό σύστημα. Προσπαθούμε να παράγουμε ποιότητα με κανόνες από την κορυφή προς τα κάτω, αλλά αποτυγχάνουμε. Όταν τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί έχουν αυτονομία, όπως στο φινλανδικό πρότυπο, η εκπαίδευση φτάνει σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. “
Ο κ. Ergüder ανέφερε ότι όλοι οι πολιτικοί στην Τουρκία πρέπει να βάλουν κατά μέρος τις ιδεολογίες τους και να καταλήξουν σε συμφωνία για ένα εκπαιδευτικό μοντέλο “τώρα κάθε νέα κυβέρνηση σχεδιάζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα για να δημιουργήσει τον καλύτερο πολίτη για την ιδεολογία της”. Για παράδειγμα, ο Selçuk Şirin είχε αναφέρει συνολικά 14 αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα το 2017.
Δείτε το βίντεο:
Πηγή: Ahval