Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά μαχητικά αεροσκάφη που έχουν υπηρετήσει τόσο στο Ναυτικό των ΗΠΑ αλλά και της Γαλλίας είναι το F-8 Crusader. Με έναν αρκετά ιδιαίτερο σχεδιασμό για την εποχή του, το F-8 αντικατέστησε μαχητικά αεροσκάφη τα οποία είχαν κριθεί πλέον απαρχαιωμένα και για περίπου 20 χρόνια ήταν αναπόσπαστο μέσο στις επιχειρήσεις του Ναυτικού των ΗΠΑ..
Η ανάπτυξη του F8U
Το 1952, το Ναυτικό των ΗΠΑ ξεκίνησε διαγωνισμό για την απόκτηση ενός υπερηχητικού μαχητικού. Από πλευράς επιδόσεων ήταν αναγκαίο το αεροσκάφος να επιτυγχάνει, μεταξύ άλλων, ταχύτητα 1.2 Mach αλλά και να φέρει πυροβόλα των 20 χιλιοστών ως τον βασικό του οπλισμό.
Τέσσερις εταιρείες κατέθεσαν προσφορές στον διαγωνισμό αυτό, η Grumman με το F11F Tiger, η North American με μία τροποποιημένη έκδοση του F-100 Super Sabre, η McDonnell με το F3H Demon και η Vought με το V-383, με την τελευταία να κερδίζει το συμβόλαιο.
Το V-383, το οποίο έπειτα έλαβε την ονομασία F8U-1 και μετά F-8, είχε αρκετά ιδιαίτερο σχεδιασμό. Η κύρια πτέρυγα του αεροσκάφους ήταν τοποθετημένη στο πάνω μέρος της ατράκτου ενώ είχε την χαρακτηριστική δυνατότητα να μεταβάλει την γωνία της έως και κατά 7 μοίρες προς τα πάνω.
Αυτό επιτρέπει στο F-8 μεγαλύτερη γωνία προσβολής (angle of attack) καθώς και καλύτερη απόδοση σε χαμηλές ταχύτητες ενώ ο πιλότος είχε και καλύτερη ορατότητα ορατότητα μέσα από το πιλοτήριο αφού δεν χρειαζόταν όλο το αεροσκάφος να «κοιτάει προς τα πάνω».
Ο οπλισμός του Crusader
Ο οπλισμός του αεροσκάφους περιλάμβανε 4 πυροβόλα των 20 χιλιοστών, ρουκέτες FFAR, βόμβες γενικής χρήσης (Mk81, Mk82, Mk83, Mk84), πυραύλους αέρος-εδάφους AGM-12 Bullpup και έως 4 AIM-9 Sidewinder για το Ναυτικό των ΗΠΑ και Matra Magic και Magic II για το Γαλλικό Ναυτικό.
Στα χαρτιά, το F-8 ήταν το τελευταίο αεροσκάφος που σχεδιάστηκε με τα πυροβόλα κατά νου ως το βασικό του όπλο, αποκτώντας έτσι και τον τίτλο “the last gunfighter” αλλά στην πράξη οι Sidewinder ήταν η πρώτη επιλογή των πιλότων για την αντιμετώπιση άλλων αεροσκαφών.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι το Crusader ήταν το μόνο αεροσκάφος που χρησιμοποίησε και την έκδοση των ΑΙΜ-9C, ημιενεργής καθοδήγησης ραντάρ.
Οι εκδόσεις των F-8
Παρά τον σχετικά μικρό αριθμό ετών σε υπηρεσία και τους μόνο 3 χρήστες του, αρκετές εκδόσεις του αεροσκάφους αναπτύχθηκαν. Κάποιες από αυτές είναι οι εξής:
- XF8U-1 (XF-8A) (V-383): Οι αρχικές/πρωτότυπες εκδόσεις του αεροσκάφους που χρησιμοποιήθηκαν στις δοκιμές.
- F8U-1 (F-8A): Η πρώτη έκδοση του αεροσκάφους που βγήκε από την γραμμή παραγωγής, σε αντίθεση με τα πρωτότυπα είχε πιο ισχυρό κινητήρα.
- F8U-1E (F-8B): Σε αυτή την έκδοση το Crusader απέκτησε το ραντάρ AN/APS-67 καθώς και την δυνατότητα βολής AIM-9C.
- F8U-1T (TF-8A): Διθέσια εκπαιδευτική έκδοση.
- F8U-2 (F-8C): Έκδοση με ισχυρότερο κινητήρα, αλλαγές στην ουρά του αεροσκάφους για καλύτερη πτητική συμπεριφορά, εγκαταστάθηκε το ραντάρ AN/APG-83 (εγκαταστάθηκε σε δεύτερο χρόνο από την έκδοση F-8D) το οποίο πλέον του έδινε ικανότητες μαχητικού παντός καιρού.
- F-8U-2N (F-8D): Ακόμα ισχυρότερος κινητήρας, εισήγαγε το ραντάρ AN/APG-83 ενώ προσέφερε λειτουργίες όπως “cruise relief” αυτόματο πιλότο και βελτιωμένο λογισμικό που βοηθούσε τον πιλότο κατά την προσγείωση.
- F8U-2NE (F-8E): Έγινε δυνατή η χρήση πυραύλων AGM-12 Bullpup και εγκαταστάθηκε το ακόμα ισχυρότερο ραντάρ AN/APG-94.
- F-8E(FN) : Η έκδοση που χρησιμοποιήθηκε από το Γαλλικό Ναυτικό, είχε μεγαλύτερες επιφάνειες ελέγχου, ακόμα ισχυρότερο ραντάρ και πιστοποιήθηκαν οι Matra Magic.
- F-8P: Γαλλικά F-8E(FN) που πέρασαν από πρόγραμμα επέκτασης ζωής ενώ πιστοποιήθηκε και ο Magic II.
- F-8H: F-8D που έλαβαν δομική αναβάθμιση και το ραντάρ AN/APG-84.
- F-8J: Βελτιωμένα F-8E που πήρανε κάποια από τα στοιχεία της γαλλικής έκδοσης, δυνατότητα εξωτερικών δεξαμενών καυσίμου, εγκαταστάθηκε το ραντάρ AN/APQ-124 και νέος κινητήρας.
- F-8K: Βελτιωμένα F-8C στα πρότυπα του F-8E.
- RF-8A και RF-8G: Εκδόσεις για ρόλους αναγνώρισης του αεροσκάφους.
- Πειραματικές εκδόσεις: XF8U-3 Crusader 3, F-8C Fly-by-Wire (NASA) κ.α.
Δεν γίνεται βέβαια να μην αναφέρουμε ότι το F-8 αποτέλεσε βάση ενός από τα πιο εμβληματικά και αγαπημένα αεροσκάφη που πέρασαν από την Πολεμική Αεροπορία, του A-7E/H Corsair.
Το ιστορικό του αεροσκάφους σε υπηρεσία
Το αποτύπωμα που άφησε το F-8 ήταν μεγάλο στις ΗΠΑ. Κατά την διάρκεια του Πολέμου του Βιετνάμ ήταν μάλλον το ικανότερο αεροσκάφος για κλειστές αερομαχίες ενώ είχε και μάλλον το καλύτερο ρεκόρ στον αέρα με 19 καταρρίψεις και μόνο 3 απώλειες από εχθρικά αεροσκάφη.
Επίσης σημαντική ήταν και η παρουσία του στην Κρίσης των πυραύλων στην Κούβα αφού τα RF-8A αναλάμβαναν συχνά επικίνδυνες αποστολές φωτογράφισης σε χαμηλό υψόμετρο.
Παράλληλα, ήταν το βασικό αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής για τα γαλλικά αεροπλανοφόρα Foch και Clemenceau, παρέχοντας συνοδεία τα Super Etendard, έως ότου αντικαταστάθηκαν από τα Rafale M.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.