Το A-7 Corsair είναι αδιαμφησβήτητα ένα από τα πιο αγαπημένα μαχητικά αεροσκάφη που έχουν περάσει από την Πολεμική Αεροπορία. Εκτός όμως από την φήμη που έχει αποκτήσει στην Ελλάδα, το A-7 ήταν ένα εξαιρετικό αεροσκάφος, ειδικά για τον ρόλο του. Ανάλογη φήμη βέβαια απέκτησε κατά την υπηρεσία του και σε άλλες χώρες.
Η ανάπτυξη του A-7 Corsair
Το A-7 αναπτύχθηκε την δεκαετία του ’60 από την LTV με σκοπό να αντικαταστήσει τα A-4 Skyhawk. Ως «βάση» χρησιμοποιήθηκε το σχέδιο του F-8 Crusader, της ίδιας εταιρείες, με κάποιες όμως τροποποιήσεις. Συγκριτικά με το F-8, το Α-7 είχε μικρότερο μέγεθος, ήταν πιο αργό, όντας περιορισμένο να πετάει σε υποηχητικές ταχύτητες αλλά του έλειπε και η χαρακτηριστική κινούμενη πτέρυγα του F-8. Βέβαια, για τον ρόλο του ως αεροσκάφος κρούσης η απόδοσή του ήταν τουλάχιστον «αρκετά καλή» (και με το παραπάνω) αλλά ήταν και πολύ φθηνότερο στην παραγωγή.
Το συμβόλαιο για την παραγωγή των A-7 δόθηκε στην LTV το 1964, το 1965 έγινε η πρώτη πτήση του αεροσκάφους και παραδόθηκαν στις πρώτες μοίρες ενώ μέχρι το τέλος του 1967 άρχισε η παρουσία τους στον Πόλεμο του Βιετνάμ.
Η πρώτη αναβάθμιση στο σχέδιο του αεροσκάφους ήρθε σχεδόν αμέσως ως το A-7B το οποίο θα έκανε χρήση ενός ισχυρότερου κινητήρα, του TF-30-8 της Pratt and Whittney, ενώ εγκαταστάθηκε και νέο terrain following ραντάρ. Παράλληλα, η Αεροπορία έδειξε ενδιαφέρον για το A-7, έτσι, απέκτησε την έκδοση A-7D η οποία έκανε χρήση του Βρετανικής προέλευσης κινητήρα TF-41-A-2.
Το 1967 το Ναυτικό ακύρωσε την παραγγελία των A-7B, αντικαθιστώντας την με αγορά αεροσκαφών A-7E, την πιο ολοκληρωμένη έκδοση του αεροσκάφους που αναπτύχθηκε για τις ανάγκες των ΗΠΑ η οποία είχε πολλά κοινά με τα A-7D της Αεροπορίας. Σε αυτά συγκαταλέγονταν, ίδιος κινητήρας καθώς και αρκετά από τα ηλεκτρονικά του συστήματα.
Παράλληλα με τις «συμβατικές» εκδόσεις του αεροσκάφους αναπτύχθηκαν τόσο η εκπαιδευτική έκδοση TA-7C, η έκδοση ηλεκτρονικού πολέμου EA-7L αλλά και πειραματικές ή εξαγωγικές εκδόσεις εκδόσεις.
Οι εκδόσεις του A-7 Corsair
- A-7A: Η αρχική έκδοση του αεροσκάφους για χρήση από το Ναυτικό.
- A-7B: Βελτιωμένη έκδοση του A-7A με νέο κινητήρα και terrain following ραντάρ.
- A-7C
- TA-7C: Εκπαιδευτική έκδοση του A-7C.
- A-7D: Η έκδοση της Αεροπορίας με διαφορετικό κινητήρα και νέα ραντάρ.
- A-7E: Η βελτιωμένη έκδοση του A-7 στα πρότυπα του A-7D για χρήση από το Ναυτικό.
- EA-7L: Έκδοση ηλεκτρονικού πολέμου.
- YA-7F: Πειραματική, υπερηχητική έκδοση του A-7, μεγαλύτερου μεγέθους ενώ έκανε χρήση του κινητήρα F100.
- A-7H: Εξαγωγική έκδοση για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
- TA-7H: Εκπαιδευτική έκδοση του A-7H.
- A-7P: Αναβαθμισμένα A-7A στα πρότυπα του A-7E για την Αεροπορία της Πορτογαλίας.
- TA-7P: Εκπαιδευτική έκδοση του A-7P.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του A-7E
Κινητήρας TF-41-A-2 της Alisson ο οποίος ωθούσε το A-7 στην τελική ταχύτητα των 1.100 χιλιομέτρων/ώρα. Είχε αυτονομία περίπου 2.000 χιλιομέτρων, ρυθμό ανόδου 15.000 ποδιών/λεπτό με «ταβάνι» τα 42.000 πόδια (13.000 χιλιόμετρα).
Ο οπλισμός περιλάμβανε το πυροβόλο 20 χιλιοστών M61A1 Vulcan καθώς και 8 πυλώνες οι οποίοι μπορούσαν να φέρουν:
- 2 AIM-9 Sidewinder (αποκλειστικό φορτίο των 2 εκ των 8 πυλώνων).
- 2 AGM-45 Shrike.
- 2 AGM-62 Walleye.
- 2 AGM-65 Maverick.
- 2 AGM-88 HARM.
- 2 GBU-8.
- Κατευθυνόμενες βόμβες Paveway.
- Βόμβες γενικής χρήση Mk80/82.
- Έως 4 ατομικές βόμβες B28, B43, B61, B83.
- Εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου.
Το A-7 στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία
Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, αλλά είναι και ήδη λίγο-πολύ γνωστό, σε ελληνική υπηρεσία το A-7 απέκτησε θρυλική φήμη. Η Πολεμική Αεροπορία συνολικά είχε στις τάξεις της 127 αεροσκάφη των εκδόσεων A-7E και A-7H, καθώς και τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά TA-7C και TA-7H.
Τα πρώτα αεροσκάφη παρελήφθησαν το 1975 ως μέρος της παραγγελίας για 60 A-7H και 5 TA-7H τα οποία ανήκαν στις 347 Μοίρα «Περσέας», 340 Μοίρα «Αλεπού» και 345 Μοίρα «Λαίλαψ». Το 1993 παρελήφθησαν 43 A-7E και 19 TA-7C από αποθέματα του Αμερικάνικου Ναυτικού τα οποία υπηρέτησαν στην 335 Μοίρα «Tίγρης» και 336 Μοίρα «Όλυμπος».
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία ήταν η παγκοσμίως η τελευταία Αεροπορία που απέσυρε τα A-7, τον Οκτώβριο του 2014.
Πείτε μας την γνώμη σας!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.