Όταν σκεφτόμαστε ελικόπτερα «βαρέως τύπου» το CH-47 Chinook είναι μάλλον το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό. Τεράστιας σημασίας μέσο για πολλές χώρες όντας ικανό να αναλάβει μεγάλο εύρος αποστολών και είναι παράλληλα βασικό κομμάτι της δύναμης της Αεροπορίας Στρατού.
Η ανάπτυξη του CH-47
Όπως πολλά από τα συστήματα Αμερικανικής προέλευσης που συνεχίζουν να υπηρετούν τόσο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως, η ανάπτυξή του ξεκίνησε πάνω από μισό αιώνα πριν, στα τέλη της δεκαετίας του ’50 από την Boeing Vertol.
Η ανάπτυξη ξεκίνησε το 1957 μετά την απαίτηση των ΗΠΑ για ένα νέο ελικόπτερο το οποίο θα αντικαθιστούσε τα CH-37 Mojave. Το σχέδιο της Vertol έφερε το όνομα Vertol Model 107 ή αλλιώς V-107. Το 1958 ο Στρατός των ΗΠΑ έδωσε στην εταιρεία συμβόλαιο για την κατασκευή ενός αριθμού ελικοπτέρων.
Τρία ελικόπτερα δοκιμάστηκαν από τον Στρατό, παίρνοντας τώρα την ονομασία YHC-1A. Στις δοκιμές του όμως δεν έπεισε τους επιτελείς αφού το έκριναν πολύ μεγάλο για χρήση ως ελικόπτερο εφόδου αλλά πολύ μικρό για βερέως τύπου μεταγωγικό ελικόπτερο. Έτσι, ο Στρατός κατέθεσε παραγγελία για μια μεγαλύτερη έκδοση, το YHC-1B και μετέπειτα CH-47A Chinook, από την άλλη όμως οι Πεζοναύτες απέκτησαν τα HC-1A ως CH-46 Sea Knight.
Οι εκδόσεις του CH-47 Chinook
Το σχέδιο προφανώς δεν έμεινε στάσιμο και έτσι ακολούθησαν βελτιωμένες εκδόσεις του ελικοπτέρου. Η πρώτη ήταν η -Β έκδοση η οποία λειτουργούσε παράλληλα ως ενδιαμέσο στάδιο μέχρι την ανάπτυξη του CH-47C.
CH-47B
Στην CH-47B έκδοση διέθετε νέους κινητήρες, τροποποιημένες πτέρυγες στροφείων, τροποποιήσεις γύρω από την ράμπα φορτίου, εγκαταστάθηκε οπλισμός, κυρίως πολυβόλα M60 ενώ εγκαταστάθηκε και άγκιστρο για την μεταφορά φορτίου.
CH-47C
Σε αυτή την έκδοση το Chinook απέκτησε ακόμα ισχυρότερους κινητήρες ενώ αυξήθηκε και η χωρητικότητα καυσίμου δίνοντάς του ακόμα μεγαλύτερη αυτονομία αλλά και δυνατότητα μεταφοράς βαρύτερου φορτίου.
CH-47D
Οι κινητήρες σε αυτή την έκδοση αλλάχθηκαν εκ νέου, αξιοποιώντας τους ακόμα ισχυρότερους T55-GA-714A ή τους T55-L-712. Τοποθετήθηκε σύστημα ανάρτησης φορτίου τριών σημείων κάνοντας δυνατή την μεταφορά φορτίου 12 τόνων εξωτερικά του ελικοπτέρου.
CH-47F
Η πιο πρόσφατη έκδοση του ελικοπτέρου, η οποία κάνει χρήση ακόμα ισχυρότερων κινητήρων, αλλαγές στην άτρακτο του ελικοπτέρου οι οποίες κάνουν την συντήρηση πιο εύκολη ενώ αυξήθηκε και το όριο «ζωής» του ελικοπτέρου. Παράλληλα, είναι διαθέσιμα ψηφιακά όργανα για τους χειριστές του ελικοπτέρου.
Ειδικές εκδόσεις του ελικοπτέρου
Παράλληλα, αναπτύσσονταν και εκδόσεις του Chinook για χρήση από τις Ειδικές Δυνάμεις όπως τα MH-47D/E/G, οι εξαγωγικές CH-147 (Καναδάς), CH-47J (Ιαπωνία), CH-47(SD) με μεγαλύτερη αυτονομία, HH-47 έρευνας και διάσωσης κ.α.
Τα CH-47 Chinook στη Ελλάδα
Η πρώτη απόκτηση Chinook από την Ελλάδα έγινε το 1968 αγοράζοντας 9 CH-47C, 4 για την Αεροπορία Στρατού και 5 για την Πολεμική Αεροπορία, τα οποία μετέπειτα πέρασαν στην διοίκηση της Αεροπορίας Στρατού.
Αυτή την στιγμή, η Αεροπορία Στρατού είναι ο μοναδικός χρήστης του τύπου στην Ελλάδα, έχοντας 10 CH-47D, 9 CH-47DG και 6 CH-47SD.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του CH-47D
Κινητήρες: 2 Textron Lycoming T55-L-712/714; 3750/4500 HP έκαστος.
Πλήρωμα: 4 άτομα.
Επιβάτες: 44 επιβάτες ή 33 αλεξιπτωτιστές ή 24 φορεία.
Μέγιστη ταχύτητα: 170 knots (315 km/h)
Tαχύτητα πλεύσης: 120 knots (222 km/h)
Mέγιστο Βάρος: 54.000 lbs (24.510 κιλά)
Ωφέλιμο Φορτίο: 28.000 lbs (12.710 κιλά)
Μέγιστο εξωτερικό φορτίο: 28.000 lbs (12.710 κιλά)
Aυτονομία 5 ωρών.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.