Το UH-1 είναι από τα εμβληματικότερα ελικόπτερα, με διακεκριμένη υπηρεσία παγκοσμίως. Μεταξύ των χρηστών είναι και η Ελλάδα μέσω της Αεροπορίας Στρατού που βασίζεται αυτά για την εκτέλεση πολυάριθμων αποστολών.
Εκδόσεις των UH-1
Γενικά, οι εκδόσεις του UH-1 μπορούν συσσωρευτούν σε 18 κύριες εκδόσεις με πολλές υποεκδόσεις για συγκεκριμένες αποστολές και απαιτήσεις.
Σε γενικές γραμμές οι εκδόσεις του UH-1 είναι οι εξής:
- XH-40
- YH-40
- UH-1A
- UH-1B
- UH-1C
- UH-1D
- UH-1E
- UH-1F
- UH-1H
- UH-1J
- UH-1K
- UH-1L
- UH-1M
- UH-1N
- UH-1P
- UH-1V
- EH-1X
- JUH-1 SOTAS
- UH-1Y
Σχεδίαση και ανάπτυξη
Το 1952 ο Αμερικανικός Στρατός είχε την ανάγκη για ένα ελικόπτερο το οποίο, μεταξύ άλλων, θα έπρεπε να αναλάβει αποστολές όπως η απομάκρυνση τραυματιών από το πεδίο (MEDEVAC) αλλά και μεταφορά εφοδίων ή προσωπικού. Τον διαγωνισμό τον κέρδισε η Bell με βάση το Bell 204.
Με βάση το Bell 204
Παρά την αρχική του, το YH-40 τότε, κρίθηκε αδύναμο οπότε ο Στρατός ζήτησε τα επόμενα κομμάτια που θα βγουν από την γραμμή παραγωγής να έχουν ισχυρότερο κινητήρα. Αυτό οδήγησε την Bell να προσφέρει το UH-1B το οποίο εκτός του ισχυρότερου κινητήρα είχε επίσης μακρύτερη καμπίνα που μπορούσε να φιλοξενήσει επτά άτομα ή 4 φορεία και έναν νοσοκόμο.
Οι δοκιμές του UH-1B ξεκίνησαν το 1960 και την επόμενη χρονιά, το 1961, άρχισαν να παραδίδονται τα πρώτα ελικόπτερα από την γραμμή παραγωγής. Παράλληλα, η Bell ανέπτυσσε την επόμενη έκδοση, το UH-1C.
Το UH-1C ενσωμάτωνε έναν ακόμα ισχυρότερο κινητήρα και κάποιες αλλαγές που βελτίωσαν την αεροδυναμική του. Χάρις στον νέο κινητήρα το Huey μπορούσε να φέρει όλα τα διαθέσιμα όπλα της εποχής σχεδιασμένα για αυτό και συνολικά, μαζί με τις άλλες αλλαγές, μπορούσε να πετύχει και μεγαλύτερη ταχύτητα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ακόμα ισχυρότερος κινητήρας εγκαταστάθηκε εκ των υστέρων και στα UH-1B.
Το 1962 και το Σώμα Πεζοναυτών (USMC), έδειξε ενδιαφέρον για την απόκτηση νέου ελικοπτέρου και κατέληξε στο UH-1B που ήδη υπηρετούσε με τον Στρατό, με κάποιες όμως τροποποιήσεις.
Αυτές περιλάμβαναν κατασκευή μόνο από αλουμίνιο, συμβατούς ασυρμάτους με το Σώμα Πεζοναυτών και φρένο για τον ρότορα ώστε να σταματάει άμεσα όταν το ελικόπτερο βρίσκεται πάνω σε πλοίο. Η έκδοση αυτή ονομάστηκε UH-1E και είχε δύο υποεκδόσεις, μία με τον κινητήρα του UH-1B και μία τον κινητήρα του UH-1C.
Παράλληλα, η Αμερικανική Αεροπορία αγόρασε μία έκδοση του Bell 204B με την συγκεκριμένη απαίτηση να αξιοποιεί τον ίδιο κινητήρα με το HH-3 Jolly Green Giant.
Με βάση το Bell 205
Παράλληλα, το 1961, η Bell ανέπτυσσε μετά από αίτημα του Στρατού μία ακόμα μεγαλύτερη έκδοση του ελικοπτέρου ώστε να έχει μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα, με βάση το Bell 205. Αυτή η έκδοση μπορούσε να μεταφέρει συνολικά, μαζί με το πλήρωμα, 15 άτομα ή 6 φορεία και έναν νοσοκόμο.
Οι δοκιμές αυτής της έκδοσης, με το όνομα YUH-1D, ξεκίνησαν το 1961 και μετέπειτα εισήλθε σε υπηρεσία ως UH-1D. Το 1966 η Bell εγκατέστησε έναν ακόμα ισχυρότερο κινητήρα και το ελικόπτερο πήρε την ονομασία UH-1H.
Τα δικινητήρια UH-1N και UH-1Y
Το 1968 η Bell, με βάση απαιτήσεις του Καναδά, ξεκίνησε την ανάπτυξη του UH-1N Twin Huey ώστε να φέρει το σετ κινητήρων PT-6T της Καναδικής Pratt & Whitney. Μετέπειτα, αυτή την έκδοση του UH-1 απέκτησε το 1970 η Αεροπορία των ΗΠΑ και το 1971 οι Πεζοναύτες και ο Στρατός.
Η Bell συνέχισε την ανάπτυξη των δικινητήριων Huey και το 2008 παρέδωσε στο Σώμα Πεζοναυτών το UH-1Y Venom. Σε σχέση με το UH-1N έχει μεγαλύτερη καμπίνα, ρότορα τεσσάρων λεπίδων και ισχυρότερο σετ κινητήρων.
Το UH-1 Huey στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις
Το 1969 η Αεροπορία Στρατού παρέλαβε τα πρώτα UH-1H. Πλέον αυτά ανήκουν στο 1o Tάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (1o ΤΕΑΣ) με έδρα το Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, μαζί με τα AB-205 (πολιτική έκδοση του UH-1H, σε υπηρεσία και με την Πολεμική Αεροπορία) καθώς και με τα OH-58D Kiowa Warrior.
Παράλληλα, UH-1H και AB-205 υπηρετούν στο 3o Tάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (3o ΤΕΑΣ) με έδρα την Αλεξάνδρεια Ημαθίας και στο 2ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (2ο ΤΕΑΣ) στα Μέγαρα, πάλι μαζί με AB-205 και NH-90.
Συνολικά, η Αεροπορία Στρατού διαθέτει 23 ΑΒ-205, 39 ΑΒ-205Α1, 23 UH-1H καθώς και 1 AB-212, την πολιτική έκδοση του UH-1N.
Παράλληλα, η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 12 AB-205 για αποστολές έρευνας και διάσωσης καθώς και 4 AB-212 για μεταφορά προσωπικού. Τέλος, το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει 7 AB-212 ASW.
Γενικά Χαρακτηριστικά του UH-1H
- Πλήρωμα: 1–4 άτομα
- Χωρητικότητα: 3.880 λίβρες (1.760 κιλά) συμπεριλαμβανομένων 11-14 στρατιωτών, 6 φορείων και συνοδών, ή ισοδύναμο φορτίο
- Μήκος: 17,618 μέτρα με ρότορες
- Ύψος: 4,407 μέτρα
- Βάρος: 2.363 κιλά (κενό) 4.100 κιλά (πλήρες)
- Μονάδα ισχύος: 1 Lycoming T53-L-13
- Διάμετρος κύριου ρότορα: 14,63 μέτρα
- Μέγιστη ταχύτητα: 204 χιλιόμετρα/ώρα
- Εμβέλεια: 511 χιλιόμετρα
Γενικά Χαρακτηριστικά του AB-205/AB-205-A1
- Πλήρωμα: 3 (2 χειριστές και μηχανικός)
- Επιβάτες: 5 με διαμόρφωση Αεροναυαγοσωστικού (Α/Ν), μέγιστο 9 άτομα, καθήμενοι και ασφαλισμένοι.
- Μήκος: 16,50 μέτρα
- Βάρος: 2.495 κιλά (κενό), 4.309 κιλά (πλήρες)
- Διάμετρος έλικα: 14,71 μέτρα
- Μέγιστη ταχύτητα: 222 χιλιόμετρα/ώρα
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD