Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου, 2025
14.5 C
Athens

A330 MRTT: Οι δυνατότητες του μεταγωγικού – τάνκερ της Airbus

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Ένα από τα δύο αεροσκάφη της Airbus που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στους επιτελείς του ΓΕΑ είναι το μεταγωγικό – ιπτάμενο τάνκερ A330 MRTT. Είναι η μάλλον κορυφαία επιλογή που μπορεί να προσφέρει η εταιρεία στον χώρο των ιπτάμενων τάνκερ ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για μεταφορά φορτίου.

Έρχεται μετά από ανάλογες παρουσιάσεις σχετικά με άλλα αεροσκάφη του ρόλου όπως τα KC-767 και τα KC/KDC-10 ενώ στο παρελθόν και ο ΥΕΘΑ έχει αναφέρει ότι η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει την απόκτηση ιπτάμενων τάνκερ.

Το A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT)

Το A330 Multi Role Tanker Transport είναι, όπως φαίνεται και από το όνομά του, αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου, το οποίο μπορεί να αναλάβει τόσο την μεταφορά φορτίου και προσωπικού αλλά και τον εναέριο ανεφοδιασμό καυσίμου αεροσκαφών.

Βάση του αεροσκάφους είναι το γνωστό, επιβατικό αεροσκάφος της Airbus, A330-200, διαμορφωμένο κατάλληλα για τις αποστολές που θα κληθεί να αναλάβει.

Ανεφοδιασμός «αμερικανικών» και «γαλλικών» μαχητικών

Βασικό χαρακτηριστικό του αεροσκάφους όσον αφορά τον ανεφοδιασμό αεροσκαφών είναι η ικανότητα να ανεφοδιάζει τόσο αεροσκάφη που χρησιμοποιούν boom ανεφοδιασμού, όπως τα F-16 και μελλοντικά τα F-35, αλλά και αεροσκάφη που χρησιμοποιούν «καλάθι», όπως τα Mirage και τα Rafale.

A330 MRTT: Οι δυνατότητες του μεταγωγικού - τάνκερ της Airbus
Photo ©MINDEF

Συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί το Aerial Refuelling Boom System (ARBS) το οποίο του επιτρέπει μεταφορά καυσίμου με μέγιστο ρυθμό 3.600 κιλών/λεπτό ή αλλιώς 1.200 γαλόνια/λεπτό.

Από την άλλη, για τον ανεφοδιασμό αεροσκαφών σαν τα Rafale έχουν εγκατασταθεί δύο pod/ατρακτίδια ανεφοδιασμού, ένα σε κάθε φτερό, τα οποία κάνουν «άφεση» ενός καλαθιού το καθένα τα οποία επιτρέπουν μεταφορά καυσίμου με ρυθμό 1.300 κιλών/λεπτό ή αλλιώς 420 γαλόνια/λεπτό.

A330 MRTT: Οι δυνατότητες του μεταγωγικού - τάνκερ της Airbus
Photo by Airbus Defence and Space GmbH 2023 Martin Agüera

Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο χειρισμός των συστημάτων ανεφοδιασμού γίνεται από χειριστή στο πιλοτήριο του αεροσκάφους, μέσω της κονσόλας χειρισμού, η οποία με την σειρά της δίνει εικόνα στον χειριστή από κάμερες τοποθετημένες στο πίσω μέρος του αεροσκάφους.

Τέλος, η ποσότητα καυσίμου που μπορεί να μεταφέρει σε άλλα αεροσκάφη ανέρχεται στα 50.000 κιλά.

Μεταφορά φορτίου και επιβατών

Όπως αναφέρθηκε και πριν, το A330 MRTT δεν είναι αποκλειστικά ιπτάμενο τάνκερ αλλά διατηρεί την ικανότητα μεταφοράς φορτίου και επιβατών. Μπορεί να μεταφέρει από 266 έως 300 επιβάτες σε θέσεις που είναι παρόμοιες, αν όχι ίδιες με αυτές του A330 ως επιβατικό αεροσκάφος.

Παράλληλα, μπορεί να μεταφέρει έως και 45 τόνους φορτίου σε παλέτες ή κοντέινερ, μαζί με πλήρες φορτίο καυσίμου και 300 επιβάτες. Τέλος, αν απαιτηθεί, μπορεί να διαμορφωθεί σαν «ιπτάμενο» νοσοκομείο με θέσεις για φορεία, κλίνες εντατικής αλλά και θέσεις για το ιατρικό προσωπικό.

Γενικά τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Πλήρωμα: 3 άτομα (κυβερνήτης, συγκυβερνήτης και χειριστής μέσων ανεφοδιασμού)
  • Μήκος: 59 μέτρα
  • Άνοιγμα φτερών: 60 μέτρα
  • Ύψος: 17,4 μέτρα
  • Κενό βάρος: 125.000 κιλά
  • Μέγιστο βάρος: 233.000 κιλά 
  • Μέγιστο βάρος φορτίου: 45.000 κιλά
  • Μέγιστο βάρος καυσίμου για ανεφοδιασμό: 50.000 κιλά
  • Μέγιστη ταχύτητα: 475 κόμβοι
  • Ταχύτητα πλεύσης: 464 κόμβοι
  • Κινητήρες: 2 Rolls Royce Trent 772B ή 2 General Electric CF6-80E1A4 ή 2 Pratt and Whitney PW-4170 

Δείτε επίσης την σελίδα της Airbus για το αεροσκάφος εδώ.

Χώρες χρήστες

Ως τώρα 11 χώρες έχουν καταθέσει παραγγελίες για τα αεροσκάφη του τύπου, αυτές είναι η Γαλλία, η Αυστραλία, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Ολλανδία, η Σαουδική Αραβία, η Σιγκαπούρη, η Ολλανδία (7 ανήκουν στο NATO), η Νότια Κορέα, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιες από τις χώρες αγόρασαν μεταχειρισμένα A330 από αεροπορικές εταιρείες και τα μετέτρεψαν έπειτα σε A330 MRTT. Τέλος, το κόστος του υπολογίζεται περίπου στα 300 εκατομμύρια.

Η πιθανή αξία που θα είχαν για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία

Μία πιθανή απόκτηση αριθμού αεροσκαφών του τύπου θα είχε μεγάλα οφέλη για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Αρχικά, η απόκτηση ιπτάμενων τάνκερ, οποιουδήποτε τύπου, θα έδιναν επιτέλους την δυνατότητα του εναέριου ανεφοδιασμού στα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας, χωρίς να εμπλακεί τρίτη χώρα, με ότι αυτό συνεπάγεται στον αριθμό, την διάρκεια αλλά και την απόσταση την οποία θα μπορούν αυτά να διανύσουν στον αέρα.

Παράλληλα, ο διπλός ρόλος τους ως μεταγωγικά αεροσκάφη, αν και ίσως δεν είναι ιδανικό να «ταλαιπωρούνται» με την μεταφορά φορτίου, θα μπορέσει εν μέρη να καλύψει το μεγάλο κενό που έχει δημιουργηθεί στον στόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών.

Όπως και να έχει, είτε μιλάμε για τα A330 MRTT ή άλλα μεταγωγικά αεροσκάφη και ιπτάμενα τάνκερ, η απόκτηση νέων μέσω αυτών των ρόλων θα αυξήσει κατακόρυφα τις δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας.

Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!

Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD!

Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.

Μείνετε συντονισμένοι για κάθε εξέλιξη – Ακολουθήστε το NEMESIS HD στο Google News – ΕΔΩ

Πρόσφατες εξελίξεις

Αντιστέκονται οι Κούρδοι: Μπαράζ μαχών και Τουρκική εμπλοκή στις μάχες έξω από το Φράγμα Τισρίν της Συρίας

Οι Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF) ανέφεραν έντονες μάχες εναντίον...

Η Κύπρος ξεκινά γεωτρήσεις στο οικόπεδο 5 – Τι αναφέρει η ΕΡΤ

Η Κυπριακή Δημοκρατία εξέδωσε σήμερα, Κυριακή 19 Ιανουαρίου, NAVTEX...

Διαβάστε επίσης

VTOL UAV για το Πολεμικό Ναυτικό: Η αρχή που έγινε και οι μελλοντικές επιλογές

Είναι πλέον κοινώς αποδεκτό ότι για τα επόμενα χρόνια...

M109: O «κορμός» του Ελληνικού Πυροβολικού

Λίγα συστήματα έχουν ανάλογη παρουσία σε αριθμούς όσο τα...

FDI HN: Η αντιβαλλιστική διάσταση των νέων φρεγατών μέσω των ASTER-30

Ο ερχομός των νέων φρεγατών κλάσης «ΚΙΜΩΝ» (FDI HN)...

ZALA Lancet: Το φονικό Ρωσικό περιφερώμενο πυρομαχικό του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας

Το σύγχρονο πεδίο μάχης γίνεται όλο και περισσότερο ένας...

Υποβρύχια: Η φιλοσοφία των Type 212 και η σχέση τους με την Ελλάδα

Η πάντα διαρκής συζήτηση της αντικατάστασης των υποβρυχίων Type...

X-47B: Το μέλλον των UAV και η διαβάθμιση γύρω από το πρόγραμμα των ΗΠΑ

Το πρόγραμμα UCAS-D που οδήγησε στο μη επανδρωμένο X-47B...

Περισσότερες Εξελίξεις