18.3 C
Athens
Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου, 2022
ΑρχικήΑΝΑΛΥΣΕΙΣΝαυτική κρούση με επιθετικά ελικόπτερα: Sea Cobra και "Sea Apache"

Ναυτική κρούση με επιθετικά ελικόπτερα: Sea Cobra και “Sea Apache”

Ημερομηνία:

Διαβάστε ακόμα:

Σαφή θέση υπέρ της Ελλάδας απο την Γερμανία για την συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης

Απαντώντας σε ερώτηση της ΕΡΤ το Γερμανικό Υπουργείο Εξωτερικών...

Βαριές απειλές και αισχρές τοποθετήσεις του Ακάρ κατά της Ελλάδας

Με βαριές απειλές κατά της Ελλάδας ξεκίνησε τις δηλώσεις...

Το Ιπτάμενο Τάνκερ Boeing 767 παρουσιάστηκε στο ΓΕΑ

Συνεχίζει να υπάρχει απο ότι φαίνεται το ενδιαφέρον του...

ΛΙΒΥΗ: «Σφαλιάρα» των ΗΠΑ σε Ερντογάν και Ντμπεϊμπά

Το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ και συγκεκριμένα το State...

Εισαγωγή των επιθετικών ελικοπτέρων

Ο αμερικανικός στρατός με βάση τα διδάγματα του Πολέμου της Κορέας αποφάσισε να προμηθευτεί για πρώτη φορά επιθετικά ελικόπτερα.

Αυτά θα ήταν πιο ικανά από πλευράς δύναμης πυρός σε σχέση με τα οπλισμένα (gunship) UH-1 Iroquois, τα γνωστά μας Huey. Το ελικόπτερο που επιλέχθηκε ήταν το AH-1G Cobra και μπήκε σε υπηρεσία το 1967.

AH-1 για το Σώμα Πεζοναυτών (USMC)

Ναυτική κρούση με επιθετικά ελικόπτερα: Sea Cobra και "Sea Apache"
A Marine Corps AH-1W SuperCobra helicopter from HMLA-773 Det. B “Red Dogs” provides close air support during joint terminal attack controller proficiency training at 177th Fighter Wing Det. 1, Warren Grove Gunnery Range, N.J., Dec. 18, 2014. HMLA-773 is based out of Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst, N.J. (U.S. Air National Guard photo by Tech. Sgt. Matt Hecht/Released)

Βλέποντας την επιτυχία των AH-1G, οι Αμερικάνοι Πεζοναύτες προχώρησαν στην αγορά 4 ίδιων ελικοπτέρων για δοκιμές. Μετά τις επιτυχημένες δοκιμές αποφασίστηκε η απόκτηση μίας νέας έκδοσης σύμφωνα με τις ανάγκες του Σώματος.

ΑH-1J Sea Cobra

Για να είναι πιο ασφαλής η χρήση του ελικοπτέρου πάνω από το νερό βασική προϋπόθεση του Σώματος ήταν η εγκατάσταση και δεύτερου κινητήρα.

Από την άλλη, εγκαταστάθηκε το περιστρεφόμενο πυροβόλο των 20 χιλιοστών XM197 ενώ ήταν δυνατή επίσης η χρήση των ρουκετών Zuni και Mighty Mouse. Για προστασία εναντίων άλλων ελικοπτέρων και αεροσκαφών μπορούσε να φέρει 2 AIM-9 Sidewinder.

AH-1T Improved Sea Cobra

Μετέπειτα, στην βελτιωμένη έκδοση AH-1T Improved Sea Cobra, έγινε δυνατή και η χρήση των αντιαρματικών BGM-71A TOW. Αυτή η έκδοση μπήκε σε υπηρεσία το 1979, συμπληρώνοντας τα AH-1J, ενώ είχε και βασικό ρόλο στην αποστολή “Καταιγίδα της Ερήμου” (Desert Storm).

Τα επιθετικά ελικόπτερα AH-1 σε ρόλο ναυτικής κρούσης

Ναυτική κρούση με επιθετικά ελικόπτερα: Sea Cobra και "Sea Apache" - NEMESIS HD
130410-N-JX484-030 ATLANTIC OCEAN (April 10, 2013) Aviation Boatswain’s Mate 3rd Class Joseph Grippo trains an under instruction aircraft director from multipurpose amphibious assault ship USS Iwo Jima (LHD 7) during flight operations aboard the multipurpose amphibious assault ship USS Bataan (LHD 5). (U.S. Navy Photo by Mass Communication Specialist Seaman Mark Hays/Released)

Κατά την διάρκεια του Πολέμου του Βιετνάμ οι Αμερικανικές δυνάμεις είχαν ναρκωθετήσει την περιοχή γύρω από το λιμάνι του Χάιφονγκ, τον κύριο λιμένα του Βορρά.

Έτσι, οι Βιετκόνγκ αναγκάζονταν να χρησιμοποιούν μικρά πλοιάρια για την μεταφορά των εφοδίων από τα μεγαλύτερα πλοία στην στεριά.

Για το κυνήγι των σκαφών αυτών επιλέχθηκαν τα Sea Cobra ως το πιο κατάλληλα μέσα. Έτσι, άρχισε η επιχείρηση MARHUK (Marine Hunter Killer) όπου τα τα AH-1 βύθιζαν τα σκάφη με την χρήση των πυροβόλων και των ρουκετών τους ενώ συντόνιζαν τόσο χτυπήματα της αεροπορίας αλλά και βολές ναυτικού πυροβολικού.

Μέχρι το τέλος της επιχείρησης (Μάιος 1972-Ιανουάριος 1973) τα ζεύγη των AH-1 SeaCobra είχαν κάνει πάνω από 1.000 εξόδους με τουλάχιστον 123 σκάφη να έχουν βυθιστεί.

Δράση στην στεριά

Προφανώς τα Sea Cobra και Improved Sea Cobra δεν περιορίζονταν μόνο στο ναυτικό σκέλος.

Όπως είπαμε και παραπάνω, κατά την διάρκεια της επιχείρησης “Καταιγίδα της Ερήμου“, τα AH-1 έπαιξαν σημαντικό ρόλο. Έτσι, “ευθύνονται” για την καταστροφή αριθμού αρμάτων μάχης και ΤΟΜΠ.

AH-64 Sea Apache

Ναυτική κρούση με επιθετικά ελικόπτερα: Sea Cobra και "Sea Apache"
A Task Force Lightning Horse AH-64E Apache Guardian from 1st Battalion, 25th Aviation Regiment, 25th Combat Aviation Brigade, conducts deck landing qualifications, a historical first for the E model of the Apache, on the flight deck of amphibious assault ship USS Peleliu (LHA 5) while underway for Rim of the Pacific (RIMPAC) Exercise 2014. (U.S. Army photo by Chief Warrant Officer 3 Mark Leung, 25th Combat Aviation Brigade/Released)

Η ιδέα μια ναυτικής έκδοσης του AH-64 δεν είναι κάτι καινούριο. Ήδη από το 1984 υπήρξαν αρκετές μελέτες και επίσημες προτάσεις εκδόσεων του Apache για να αντικαταστήσει τα AH-1 σε αυτό τον ρόλο.

Πρώτη πρόταση

Το πρώτο σχέδιο για την μετατροπή των Απάτσι αφορούσε μία νέα εκδοχή των βασικών AH-64A.

Εκτός των απαραίτητων αλλαγών που έπρεπε να γίνουν ώστε να μπορεί να επιχειρεί στο θαλάσσιο περιβάλλον (νέα επίστρωση, αναδιπλούμενη ουρά κλπ.) το Sea Apache θα εξοπλιζόταν με νέο ραντάρ έρευνας αέρος-επιφανείας πάνω από τον κύριο ρότορα.

Μαζί με το νέο ραντάρ θα λάμβανε και νέα όπλα, πιο συγκεκριμένα AIM-9 Sidewinder, όπως και AH-1, αλλά και τους αντιπλοϊκούς πυραύλους Harpoon.

Δεύτερη πρόταση

Στην δεύτερη πρόταση που κατατέθηκε υπήρξαν αρκετές αλλαγές σε σχέση με το “απλό” AH-64.

Αρχικά, το σύστημα ηλεκτροπτικό σύστημα (TADS/PNVS) “καταργήθηκε” ώστε να υπάρξει χώρος για την εγκατάσταση ραντάρ στην μύτη και για την τοποθέτηση ενισχυμένων τροχών προσγείωσης.

Παράλληλα, υπήρξε η σκέψη για τοποθέτηση 2 ακόμα πυλώνων στην “κοιλιά” του ελικοπτέρου για την χρήση πυραύλων AIM-9L, ανεβάζοντας τον μέγιστο φόρτο στους 4 (2 φτερά+2 άτρακτο).

Τελευταία πρόταση

Η τελευταία εκδοχή του ελικοπτέρου είναι η πιο “επεξεργασμένη” αλλά και η πιο “ξένη” στο μάτι.

Σε αυτή την πρόταση το ραντάρ που προτείνεται να εγκατασταθεί στην μύτη του ελικοπτέρου είναι το AN/APG-65 ή εκδοχή αυτού. Αυτό έγινε με την πρόβλεψη το Sea Apache να μπορεί να φέρει ακόμα και AIM-120 AMRAAM.

Εκτός των AIM-9/120 υπήρχε και η δυνατότητα χρήσης των Air to Air Stinger (ATAS).

Να θυμίσουμε ότι το εν λόγω ραντάρ υπάρχει και στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, πάνω στα F-4E Phantom PI2000.

Οι 2 έξτρα πυλώνες της προηγούμενης έκδοσης δεν υπάρχουν πλέον ενώ αυξάνεται η χωρητικότητα καυσίμου και εγκαθίσταται σύστημα για εναέριου ανεφοδιασμού (refueling probe).

Όπως και στην πρώτη έκδοση, στον οπλοστάσιό του θα βρίσκονταν τα βλήματα Penguin και Harpoon για πλήγματα εναντίων πλοίων.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η προτεινόμενη έκδοση για το Σώμα Πεζοναυτών θα διατηρούσε το TADS/PNVS ώστε να είναι δυνατή η χρήση Hellfire καθώς και των ρουκετών Zuni και Mighty Mouse.

Μία τελευταία λεπτομέρεια που αξίζει να αναφερθεί είναι η πρόβλεψη για χρήση των AGM-122 Sidearm. Αυτοί ήταν τροποποιημένοι AIM-9C σε μορφή αντι-ραντάρ ώστε να μπορούν να εκτελούν αποστολές SEAD.

Πίσω στο παρόν

Μέχρι και σήμερα δεν έχει υπάρξει όμως κάποια ουσιαστική κίνηση για την απόκτηση των Sea Apache.

Το Αμερικανικό Ναυτικό (USN) σε μεγάλο βαθμό μπορεί να εκτελέσει μέρος των αποστολών αυτών με την χρήση των Sea Hawk και Romeo τα οποία μπορούν εξοπλιστούν τόσο με βλήματα Hellfire, APKWS II, Penguin αλλά στο μέλλον και με ειδική έκδοση του NSM/JSM(NSM-HL).

Το Σώμα Πεζοναυτών (USMC) επέλεξε να συνεχίσει την αναβάθμιση των AH-1 που έχει σε υπηρεσία. Αν αυτό ήταν όντως το ιδανικό σενάριο για αυτούς ή λύση ανάγκης λόγω του διαθέσιμου προϋπολογισμού είναι μία άλλη ιστορία.

Επιθετικά ελικόπτερα στο Αιγαίο

Αεροπορική Τρίτη: Τα Ελληνικά ΑΗ-64 Apache στην Saber Guardian 17
A Greek AH-64 Apache helicopter provides close air support in a combined arms live fire exercise at Novo Selo Training Area, Bulgaria, as part of exercise Saber Guardian 17 July 20, 2017. Saber Guardian is a U.S. Army Europe-led, multinational exercise that spans across Bulgaria, Hungary and Romania with more than 25,000 service members 22 allied and partner nations. (U.S. Army photo by Spc. Jada Owens)

Η χρήση επιθετικών ελικοπτέρων στο περιβάλλον του Αιγαίου είναι ένα τεράστιο θέμα συζήτησης. Αυτό που είναι σίγουρο ότι αν απαιτηθεί τόσο τα AH-64 αλλά και τα οπλισμένα OH-58 θα παρέχουν υποστήριξη στον Στρατό στα νησιά.

Απαραίτητο είναι προφανώς για γίνει αυτό η Αεροπορία να παρέχει την ανάλογη κάλυψη.

Στήνοντας ενέδρες πίσω από νησιά/νησίδες οι Hellfire και, μακάρι σύντομα, οι Spike NLOS θα είναι ένας μεγάλος πονοκέφαλος για όποιον πάει να κάνει απόβαση σε κάποιο ελληνικό νησί.

Προφανώς το σενάριο θα ήταν ακόμα πιο “επίπονο” για τον εχθρό άμα τα ελικόπτερα αυτά ήταν/είναι οπλισμένα και με βλήματα πολύ μεγαλύτερης εμβέλειας π.χ. AIM-120 για τον αέρα και NSM/Harpoon για την επιφάνεια.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.

Copyright: Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου χωρίς άδεια απο το NEMESIS HD.

YouTube

Αναλύσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ