Το Ιράν κατηγόρησε τις Ηνωμένες Πολιτείες για «κατάφωρη παραβίαση» της ειρηνευτικής συμφωνίας που είχε επιτευχθεί μεταξύ των δύο πλευρών με σκοπό τον τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή. Η αντίδραση της Τεχεράνης έρχεται ως άμεση συνέπεια των τελευταίων αμερικανικών στρατιωτικών πληγμάτων κατά του Ιράν που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας, αναζωπυρώνοντας την ένταση στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου.
Το Υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση στην οποία καταδικάζει απερίφραστα τις στρατιωτικές ενέργειες των Ηνωμένων Πολιτειών, επισημαίνοντας ότι οι επιθέσεις αυτές πλήττουν άμεσα τις διπλωματικές προσπάθειες που είχαν προηγηθεί για την κατάπαυση του πυρός. Στην επίσημη τοποθέτησή του, το ιρανικό Υπουργείο Εξωτερικών ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αυτές οι βάναυσες επιθέσεις, οι οποίες έπληξαν ιρανικές εγκαταστάσεις παράκτιας επιτήρησης, αποτελούν κατάφωρη παραβίαση του μνημονίου συναντίληψης για τον τερματισμό του πολέμου». Η ιρανική πλευρά υπογραμμίζει ότι οι στόχοι που επλήγησαν αφορούσαν υποδομές επιτήρησης των ακτών της, γεγονός που, σύμφωνα με την ίδια, αντιβαίνει στους όρους των όσων είχαν συμφωνηθεί στο πλαίσιο του μνημονίου συναντίληψης (MOU).
Από την πλευρά του, ο αμερικανικός στρατός επιβεβαίωσε τη διεξαγωγή των επιχειρήσεων, δίνοντας ωστόσο μια διαφορετική διάσταση για τα αίτια της επίθεσης. Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, οι αμερικανικές δυνάμεις έπληξαν τοποθεσίες αποθήκευσης ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ. Η ενέργεια αυτή, κατά την Ουάσιγκτον, αποτέλεσε την απάντηση σε μια προηγούμενη ιρανική επίθεση που είχε σημειωθεί εναντίον εμπορικού πλοίου μεταφοράς εμπορευμάτων, το οποίο διέσχιζε το στρατηγικής σημασίας Στενό του Ορμούζ.
Στο ζήτημα τοποθετήθηκε και ο Αντιπρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, JD Vance, στέλνοντας ένα αυστηρό μήνυμα προς την ηγεσία του Ιράν. Ο Αμερικανός Αντιπρόεδρος κατέστησε σαφές ότι η Ουάσιγκτον δεν θα ανεχθεί επιθέσεις σε εμπορικά πλοία, σημειώνοντας: «Η βία θα απαντάται με βία. Εάν έχουν διαφωνίες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του μνημονίου συναντίληψης, μπορούν να σηκώσουν το τηλέφωνο».
Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω μετά την εμπλοκή του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) του Ιράν. Σύμφωνα με την ιρανική κρατική τηλεόραση, οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι επιτέθηκαν σε αμερικανικούς στόχους στην περιοχή του Κόλπου, ως αντίποινα για τα πλήγματα που δέχθηκε το ιρανικό έδαφος από τις ΗΠΑ. Μάλιστα, μέσω ανάρτησης της κρατικής τηλεόρασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο IRGC προειδοποίησε με κλιμάκωση των επιχειρήσεων, δηλώνοντας: «Εάν επαναληφθεί η επιθετικότητα, η απάντησή μας θα είναι ευρύτερη από αυτήν».
Παρά τις ανακοινώσεις αυτές από την πλευρά της Τεχεράνης και των Φρουρών της Επανάστασης, αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν απτές ενδείξεις που να επιβεβαιώνουν την πραγματοποίηση αυτών των ιρανικών πληγμάτων εναντίον των αμερικανικών θέσεων στην περιοχή του Κόλπου.
Η κατάσταση στην περιοχή παραμένει εξαιρετικά έκρυθμη, με τη διεθνή κοινότητα να παρακολουθεί στενά αν η συμφωνία για τον τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή θα αντέξει τους νέους κραδασμούς.




