Δευτέρα, 22 Δεκεμβρίου, 2025

Η φρεγάτα “ΚΙΜΩΝ” είναι έτοιμη: Ύψωση σημαίας – Σχεδόν 27 χρόνια μετά την «Σαλαμίς» ο στόλος αποκτά πρωτόγνωρες δυνατότητες

Copyright © NEMESIS HD (nemesishd.gr). Η αντιγραφή ή αναδημοσίευση του περιεχομένου απαγορεύεται χωρίς προηγούμενη άδεια. Επιτρέπεται μόνο η χρήση πολύ μικρού αποσπάσματος (έως 20–30 λέξεις), με σαφή αναφορά στην πηγή και ενεργό σύνδεσμο προς το nemesishd.gr.

Σχεδόν 27 χρόνια μετά την τελευταία παραλαβή νέας φρεγάτας, το Πολεμικό Ναυτικό γυρίζει σελίδα: σήμερα, Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025, στη Λοριάν (Lorient) της Γαλλίας γράφεται μια νέα σελίδα με την τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της Ελληνικής Σημαίας στην πρώτη φρεγάτα FDI HN (“Belh@rra”) F–601 «ΚΙΜΩΝ», την πρώτη σύγχρονη μονάδα του τύπου που εντάσσεται στον Στόλο.

Η χρονική σύγκριση είναι ενδεικτική της αλλαγής εποχής: πριν από 26 χρόνια και 11 μήνες το Πολεμικό Ναυτικό ύψωσε την σημαία στη φρεγάτα «Σαλαμίς» κλάσης ΜΕΚΟ200. 26 χρόνια και 11 μήνες μετά, παραλαμβάνει την πρώτη FDI HN «ΚΙΜΩΝ», γνωστή και ως κλάση Belharra. Πρόκειται για πλοίο που αποτελούσε εξαρχής στόχο απόκτησης για τον Στόλο και το ΓΕΝ, όπως σας ενημέρωνε από την αρχή το NEMESISHD, με το Πολεμικό Ναυτικό να έχει μάλιστα δώσει παρουσία και στην κοπή ελάσματος της πρώτης γαλλικής FDI.

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας βρέθηκαν στη Γαλλία και συγκεκριμένα στη Λοριάν, συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας Θανάση Δαβάκη, τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Δημήτριο – Ελευθέριο Κατάρα ΠΝ, προκειμένου να παραστούν στην τελετή ονοματοδοσίας και ύψωσης της Ελληνικής Σημαίας στη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ».

Η αγορά των φρεγατών FDI / FDI HN, πλέον κλάσης «Κίμων», περιγράφεται ως μία από τις πιο σημαντικές προσθήκες στον στόλο του Πολεμικού Ναυτικού. Μετά από χρόνια απραξίας, συνιστά την πρώτη ανανέωση στις κύριες μονάδες επιφανείας, επιτρέποντας πλέον σε κάποιες από τις «γερασμένες» φρεγάτες κλάσης «Έλλη» να αποσυρθούν.

Το πρόγραμμα Frégate de Taille Intermédiaire (FTI), που στη συνέχεια ταυτίστηκε με τις FDI, ξεκίνησε πριν περίπου 10 χρόνια, από την ανάγκη του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού για έναν αριθμό φρεγατών «μεσαίου μεγέθους». Ο στόχος ήταν η απόδοση πέντε φρεγατών που θα συμπλήρωναν τα αντιτορπιλικά Horizon και τις μεγαλύτερες φρεγάτες FREMM.

Η ελληνική αγορά δεν έγινε άμεσα. Οι συνομιλίες με τη γαλλική πλευρά «πηγαίνουν πίσω» τέσσερα χρόνια, στο 2019, χωρίς να υπολογίζεται το ότι η Ελλάδα είχε φτάσει κοντά και στην αγορά φρεγατών FREMM από τη Γαλλία.

Για τις FDI HN δεν πραγματοποιήθηκε ακριβώς τυπικός διαγωνισμός με κατάθεση ολοκληρωμένων προσφορών, αλλά μια διαδικασία που περιγράφεται ως «ανταγωνιστικός διάλογος». Σε αυτόν, μαζί με τις FDI, συμμετείχαν οι MMSC/HF2 (Lockheed Martin), οι Sigma 11515 (Damen), οι F110 (Navantia), οι FREMM GP (Fincantieri), οι AH140 (Babcock) και οι MEKO A200 (TKMS).

Τελικά, νικήτρια αναδείχθηκε η Naval Group με τις FDI HN και η συμφωνία ολοκληρώθηκε στις 24/03/2022 με την υπογραφή των συμβάσεων.

Η διαμόρφωση των FDI HN με έμφαση στην αεράμυνα περιοχής

Η ενίσχυση της μαχητικής διαμόρφωσης των φρεγατών θεωρήθηκε εξαιρετικής σημασίας για το Πολεμικό Ναυτικό που προχώρησε σε αλλαγές στην μέχρι πρόσφατα εξαιρετικά αδύναμη διαμόρφωση των Γαλλικών, μετατρέποντας τις Φ/Γ σε «γενικού ρόλου με αυξημένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής». Σε αυτό το πλαίσιο, οι ελληνικές FDI HN μπορούν να εξοπλιστούν με έως 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους μακράς εμβέλειας Aster-30 Block 1 (αργότερα και 1NT με αυξημένες αντιβαλλιστικές ικανότητες), διαθέτουν ραντάρ σταθερών διατάξεων AESA Sea Fire και σύστημα εγγύς αεράμυνα CIWS RAM Mk49.

Παράλληλα, η FDI είναι εξοπλισμένη και για ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, με σόναρ μεταβλητού βάθους Captas-4C και σόναρ τρόπιδας Kingklip Mk2. Η χρήση των νέων ελικοπτέρων MH-60R, μαζί με τορπίλες MU-90 και αντίμετρα τορπιλών, συμπληρώνει το πακέτο για αποστολές ASW.

Ο οπλισμός ολοκληρώνεται από ναυτικό πυροβόλο 76 χιλιοστών SUPER RAPIDO και δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα Lionfish 20 χιλιοστών με κάλυψη 360 μοιρών.

Standard 1, αλλαγές παράδοσης και το «κενό» του ECM

Αρχικά είχε αποφασιστεί τα πλοία να μην έρθουν εξαρχής με όλον τους τον εξοπλισμό. Για λόγους ταχύτερων παραδόσεων, τα πρώτα δύο πλοία της κλάσης θα ήταν «γαλλικής διαμόρφωσης», δηλαδή Standard 1, από τα οποία θα έλειπαν τα 16 από τα 32 κελιά εκτόξευσης Aster-30 και το σύστημα RAM.

Ωστόσο αυτό άλλαξε, καθώς η Naval Group αποφάσισε να παραδώσει το πρώτο πλοίο με τα 32 κάνιστρα πιθανότατα πλήρως έτοιμα, με το RAM και το πυροβόλο SUPER RAPIDO έτοιμο. Σύστημα που «μάλλον» θα εγκατασταθεί σε δεύτερο χρόνο παραμένει το ECM.

Sea Fire, Aster-30 και Exocet: οι βασικές δυνατότητες μάχης

Το ραντάρ Sea Fire είναι ο κύριος αισθητήρας των FDI: αναλαμβάνει τόσο την έρευνα στόχων σε επιφάνεια και αέρα όσο και την εμπλοκή με αυτούς. Είναι ικανό να ιχνηλατεί έως 800 πιθανούς στόχους, με εμβέλεια που υπολογίζεται σε πάνω από 300 χιλιόμετρα, βάσει δοκιμών.

Το βασικό όπλο αεράμυνας είναι οι Aster-30 Block 1, με πρωτόγνωρο για το ΠΝ μέγιστο βεληνεκές 120 χιλιομέτρων και «ταβάνι εμπλοκής» 20 χιλιομέτρων, ενώ για την καθοδήγησή τους λαμβάνουν δεδομένα τόσο από το πλοίο όσο και από τον δικό τους ερευνητή ραντάρ. Επιπλέον, σημειώνεται ότι στην έκδοση Block 1 οι FDI αποκτούν και αντιβαλλιστικές ικανότητες, καθώς ο πύραυλος αναφέρεται ότι μπορεί να καταρρίπτει βαλλιστικούς πυραύλους μικρού βεληνεκούς (SRBM) κάτι που αναμένεται να ενισχυθεί με την έκδοση BLOCK 1NT.

Στον αντιπλοϊκό ρόλο, οι MM40 Exocet Block 3C αποτελούν την τελευταία και πιο φονική έκδοση των γνωστών αντιπλοϊκών της MBDA, με νέο ερευνητή RF και όπως εκτιμάται καλύτερες επιδόσεις σε περιβάλλον παρεμβολών. Η εμβέλειά τους αναφέρεται ότι μάλλον ξεπερνά τα 200 χιλιόμετρα με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για οποιονδήποτε στόλο τους αντιμετωπίσει.

Ο ορίζοντας του Standard 2++ και η 4η φρεγάτα «Θεμιστοκλής»: Η κλάση «ΚΙΜΩΝ» με δυνατότητες κρούσης 1.500 χιλιομέτρων

Με την αγορά των φρεγατών κλάσης «Κίμων», το Πολεμικό Ναυτικό πραγματοποιεί τεχνολογικό άλμα περίπου δύο δεκαετιών, αποκτώντας 4 φρεγάτες με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής αλλά και κρούσης σε εμβέλειες περίπου 1.500 χιλιομέτρων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας συμμετείχε την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025 στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και, μετά το τέλος της, αναφέρθηκε στην 4η φρεγάτα FDI «Θεμιστοκλής» και στο πρόγραμμα λέγοντας ότι το πρόγραμμα αλλάζει από Belharra Standard 2 σε Belharra Standard 2++ με «1 + 10 αυξημένες δυνατότητες».

Μεταξύ αυτών, ανέφερε «η μία είναι οι βαλλιστικοί πύραυλοι», στο πλαίσιο του νέου προγράμματος ELSA, το οποίο βρίσκεται σε στάδιο δημιουργίας και αργότερα εξήγησε ότι οι επιλογές αυτές αφορούν είτε τους έτοιμους προς χρήση πυραύλους cruise SCALP NAVAL είτε τους νέους ELSA όταν αυτοί υπάρξουν. Στο ίδιο πλαίσιο, ανακοινώθηκε ότι και οι προηγούμενες τρεις φρεγάτες θα φτάσουν στο επίπεδο Standard 2++.

Διευκρινίζεται ότι στο Standard 2++ οι φρεγάτες αναμένεται να εξοπλιστούν με 8 VLS A70, με κόστος αντίστοιχων A50, ώστε να καταστεί δυνατή η βολή πυραύλων cruise. Παράλληλα, διατυπώνεται ως πιθανή εξέλιξη ότι πιθανότατα θα πιστοποιηθεί στο κάνιστρο ο ASTER-30 για να μην απολεστεί σημαντικός αριθμός πυραύλων αεράμυνας, ενώ η Naval Group φέρεται να παραμένει αισιόδοξη για πιστοποίηση του CAMM-ER στα κάνιστρα A50 και ίσως και A70, πιθανότατα σε διαμόρφωση multipack.

Το όνομα «ΚΙΜΩΝ» έρχεται από τον Κίμωνα, μία από τις σημαντικότερες στρατιωτικές μορφές της κλασικής Αθήνας και κορυφαίο ναύαρχο–στρατηγό του 5ου αιώνα π.Χ., γιο του Μιλτιάδη. Ο Κίμων συνδέθηκε άμεσα με την εδραίωση της αθηναϊκής ναυτικής ισχύος μετά τους Περσικούς Πολέμους και με μεγάλες επιχειρήσεις του ελληνικού στόλου σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.

Η πιο εμβληματική του νίκη ήταν εκείνη στον Ευρυμέδοντα ποταμό στην Μικρά Ασία (466 π.Χ.), όπου ο αθηναϊκός στόλος και στρατός κατανίκησαν τις περσικές δυνάμεις σε ξηρά και θάλασσα. Ωστόσο, η τελευταία εκστρατεία του Κίμωνα πραγματοποιήθηκε στην Κύπρο, όπου η Αθήνα επεδίωξε να πλήξει αποφασιστικά την περσική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο και να ελέγξει κρίσιμες θαλάσσιες οδούς.

Ο Κίμων πέθανε κατά τη διάρκεια της εκστρατείας στην Κύπρο, στο Κίτιον (σημερινή Λάρνακα), γύρω στο 451/450 π.Χ.. Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές, πριν τον θάνατό του είχε ζητήσει να αποκρυβεί το γεγονός, ώστε να μη πληγεί το ηθικό των ελληνικών δυνάμεων. Παρά την απώλειά του, ο αθηναϊκός στόλος κατανίκησε τους Πέρσες, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική σημασία της Κύπρου για τον έλεγχο της Ανατολικής Μεσογείου.

Η επιλογή του ονόματος «ΚΙΜΩΝ» για την πρώτη φρεγάτα FDI HN του Πολεμικού Ναυτικού αποκτά έτσι πολλαπλό συμβολισμό: παραπέμπει σε έναν ηγέτη που ταύτισε το όνομά του με τη ναυτική ισχύ, τις επιχειρήσεις μακριά από τις βάσεις και τη γεωστρατηγική σημασία της Κύπρου. Σε μια εποχή που το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος βρίσκονται στο επίκεντρο των εξελίξεων, η φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» συνδέει ιστορικά το παρελθόν με τον σύγχρονο ρόλο του Ελληνικού Στόλου.

Με τη σημερινή ύψωση της Ελληνικής Σημαίας στην FDI HN «ΚΙΜΩΝ» στη Λοριάν, το Πολεμικό Ναυτικό σηματοδοτεί πρακτικά την έναρξη μιας νέας γενιάς κύριων μονάδων επιφανείας, με έμφαση στην αεράμυνα περιοχής, την ανθυποβρυχιακή ισχύ και την τεχνολογική αναβάθμιση του Στόλου.

- Μείνετε συντονισμένοι για κάθε εξέλιξη – Ακολουθήστε το NEMESIS HD στο Google News – ΕΔΩ

- Μοιραστείτε το άρθρο με τους φίλους σας

Πρόσφατες εξελίξεις

Αύριο η Τριμερής Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ και προοπτική ελληνικής συμμετοχής στη δύναμη της Γάζας – Συνάντηση ΠΘ και με Αμπάς

Στην Ιερουσαλήμ πραγματοποιείται αύριο τριμερής σύνοδος κορυφής Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ, με...

ΕΚΤΑΚΤΟ: Για πρώτη φορά χάρτης χωρίς Γκολάν και Αλεξανδρέττα από το ΥΠΕΞ της Συρίας

Για πρώτη φορά, ανάρτηση του επίσημου λογαριασμού του Υπουργείου Εξωτερικών...

Περισσότερες Εξελίξεις