Στο προσκήνιο ήρθαν οι πύραυλοι cruise Taurus KEPD 350 της Γερμανικής MBDA και Σουηδικής SAAB με την πιθανή αποστολή τους στην Ουκρανία. Αποτελεί τον αερομεταφερόμενο πύραυλο cruise που έχουν επιλέξει να αποκτήσουν χώρες στην Ευρώπη όπως η Γερμανία και η Ισπανία ενώ στους χρήστες του συγκαταλέγεται και η Νότια Κορέα.
Ανάπτυξη
Η ανάπτυξη του πυραύλου ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ΄90 και συγκεκριμένα το 1998 από την Taurus Systems GmbH, μία κοινοπραξία της MBDA Deutschland και της Σουηδικής Saab Bofors Dynamics AB. Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν να αποδώσει έναν πύραυλο μεγάλης εμβέλειας (stand off range) ο οποίος θα μπορούσε να πλήξει στρατηγικούς στόχους του εχθρού.

Οι πρώτες δοκιμές του πυραύλου έγιναν στις αρχές των 2000 και το 2004 είχε ήδη μπει σε υπηρεσία με την Γερμανική Πολεμική Αεροπορία η οποία τοποθέτησε παραγγελία για 614 πυραύλους (600 επιχειρησιακοί και 14 εκπαιδευτικοί). Παράλληλα, το 2005 η Ισπανική κυβέρνηση ενέκρινε την αγορά αριθμού πυραύλων KEPD 350 για χρήση από τα Ισπανικά EF-18 Hornet.
Το 2013, η Νότια Κορέα στράφηκε στους πυραύλους Taurus KEPD 350 μετά από αδυναμία να αποκτήσει του AGM-158 JASSM, αγοράζοντας την δική της τροποποιημένη έκδοση του πυραύλου, KEPD 350K, η οποία εξοπλίζει τα F-15K Slam Eagle ενώ αξίζει να σημειωθεί πως μία μικρότερη έκδοση του πυραύλου μάλλον θα εξοπλίσει τα FA-50.
Ο σχεδιασμός του Taurus KEPD 350
Stealth χαρακτηριστικά
Ακολουθώντας παρόμοια πορεία με άλλους πυραύλους cruise της εποχής του, όπως για παράδειγμα οι Scalp EG/Storm Shadow, δόθηκε προσοχή στην μείωση του αποτυπώματος του πυραύλου στα ραντάρ (μειωμένο RCS) ενσωματώνοντας stealth χαρακτηριστικά. Έτσι, για το σώμα του πυραύλου υιοθετήθηκε ένα πολυγωνικό σχέδιο με στόχο την μείωση των αντανακλάσεων των εκπομπών ραντάρ από πάνω του ενώ για να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα χρησιμοποιήθηκε και βαφή που μειώνει παραπάνω το RCS του πυραύλου.
Καθοδήγηση του πυραύλου
Για την καθοδήγηση του πυραύλου χρησιμοποιείται ένας αριθμός μέσων. Όπως είναι αναμενόμενο διαθέτει καθοδήγηση μέσω GPS και INS η οποία ακολουθεί μια προγραμματισμένη πορεία. Παράλληλα, μέσω της οπτικής ταύτισης (TRN και IBN) του εδάφους που ο πύραυλος «βλέπει» μέσω του ερευνητή (seeker) του και των χαρτών που έχει περασμένους στην μνήμη του μπορεί να κάνει διορθώσεις στην πορεία, ένα χαρακτηριστικό που βοηθάει ιδιαίτερα σε σημεία με κακή κάλυψη GPS ή σε σημεία όπου ο εχθρός ενεργά παρεμβάλει το GPS. Στην τελική φάση της πτήσης ο ερευνητής αναγνωρίζει τον στόχο και κατευθύνει τον πύραυλο.

H πορεία του πυραύλου καθορίζεται ανάλογα με τον στόχο που καλείται να πλήξει. Έτσι, αν σκοπός είναι να επιτευχθεί μεγάλη εμβέλεια, η άφεση του πυραύλου μπορεί να γίνει σε μεγάλο υψόμετρο, το οποίο μπορεί να διατηρήσει ο Taurus έως ότου χρειαστεί να «βουτήξει» στον στόχο. Αντίστοιχα, μπορεί να επιλεγεί μια πορεία σε χαμηλό υψόμετρο με μία μανούβρα “pop up” πριν την προσβολή του στόχου.
Πολεμική κεφαλή MEPHISTO
Βασικό κομμάτι του σχεδιασμού του πυραύλου cruise ήταν η κεφαλή δύο σταδίων MEPHISTO (Multi-Effect Penetrator, High Sophisticated and Target Optimised). Η MEPHISTO αποτελείται από δύο εκρηκτικά γεμίσματα, με το πρώτο να αναλαμβάνει την διάσπαση του εδάφους και του τσιμέντου που θα προστατεύει συνήθως τον στόχο ενώ το δεύτερο γέμισμα είναι αυτό που πετυχαίνει το κυρίως πλήγμα στον στόχο. Χάρις στον έξυπνο πυροκροτητή που εξοπλίζει τον πύραυλο μπορεί να επιλεχθεί το βάθος στο οποίο θα πυροδοτηθεί η κυρίως γόμωση του πυραύλου.
Για την χρήση του πυραύλου ενάντια σε στόχους στην επιφάνεια μπορεί να προγραμματιστεί η ταυτόχρονη πυροδότηση και των δύο εκρηκτικών κεφαλών, επιτρέποντας του να πετύχει ικανά πλήγματα απέναντι σε κτήρια, οχήματα και γέφυρες, μία παράμετρος στην οποία βλέπουμε τους Storm Shadow και Scalp να υστερούν στην Ουκρανία.
Πρόωση και εμβέλεια
Ο KEPD 350 εξοπλίζεται από έναν turbojet κινητήρα της Williams International, συγκεκριμένα τον P8300-15, ο οποίος μπορεί να προωθήσει τον πύραυλο με υψηλή υποηχτική ταχύτητα, περίπου 0,6-0,95 Mach, με την μέγιστη εμβέλεια να ξεπερνάει στα 500 χιλιόμετρα, σύμφωνα με την MBDA.
Γενικά τεχνικά χαρακτηριστικά
- Συνολικό βάρος: 1400 κιλά
- Βάρος εκρηκτικής κεφαλής: 480 κιλά
- Διαστάσεις: 5 μέτρα (μήκος) / 1 μέτρο (διάμετρος) / 0,9 μέτρα (ύψος) / 2 μέτρα (άνοιγμα φτερών)
- Εμβέλεια: >500 χιλιόμετρα
- Ταχύτητα: 0,6 έως 0,95 Mach
- Καθοδήγηση: GPS/INS/IBN/TRN
- Φορείς: Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon, EF-18 Hornet, F-15K Slam Eagle, Gripen
Πιθανή παραχώρηση Taurus KEPD 350 στην Ουκρανία
Μετά την παραχώρηση πυραύλων Storm Shadow και Scalp οι Taurus KEPD 350 είναι μάλλον οι επόμενοι πύραυλοι cruise που θα δούνε δράση στην Ουκρανία. Ήδη από τον περασμένο Μάιο έγινε γνωστό ότι η Ουκρανία είχε αιτηθεί τους πυραύλους από την Γερμανική κυβέρνηση, με την τελευταία να μην κάνει δεκτό το αίτιμα.
Πλέον, φαίνεται μία νέα κίνηση, αυτή την φορά μέσα από το Γερμανικό Κοινοβούλιο, ώστε οι KEPD 350 να αποδεσμευτούν στην Ουκρανία. Η έκβαση της προσπάθειας δεν είναι σίγουρη, μιας και η Γερμανία έχει δείξει ένα μοτίβο καθυστερήσεων σε ότι αφορά την παραχώρηση υλικού στην Ουκρανία αλλά στο τέλος συνήθως αυτές όντως πραγματοποιούνται.
Από τακτικής μεριάς, οι Taurus μάλλον θα φανούν αρκετά χρήσιμοι στους Ουκρανούς. Θα συμπληρώσουν τους Scalp/Storm Shadow ενώ ίσως φανούν πιο αποτελεσματικοί ενάντια στόχων όπως γέφυρες σε εδάφη που βρίσκονται υπό ρωσικό έλεγχο, μία κατηγορία στόχων εναντίων των οποίων έχει γίνει εκτεταμένη χρήση των γαλλοβρετανικών πυραύλων χωρίς ιδιαίτερα ικανοποιητικά αποτελέσματα. Μάλλον φορείς των Taurus θα είναι τα Su-24 Fencer.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.
Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.