Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για αεροπλανοφόρα, θα πρέπει με έναν αρκετά γενικό όρο να κάνουμε κατανοητό, τι πραγματικά είναι ένα αεροπλανοφόρο.
Ουσιαστικά το Αεροπλανοφόρο είναι ένα μεγάλο πολεμικό πλοίο, το οποίο είναι κατάλληλα εξοπλισμένο, ώστε να λειτουργεί ως μια πλωτή αεροπορική βάση, έχοντας στο κατάστρωμα του μαχητικά ειδικά διαμορφωμένα για να επιχειρούν από τέτοιου είδους πλοία.
Η απογείωση και η προσγείωση ενός αεροσκάφους από ένα αεροπλανοφόρο μπορεί να πραγματοποιηθεί χάρη στο σχεδιασμό του που προβλέπει ειδικό εξοπλισμό, ο οποίος επιτρέπει στα αεροσκάφη να επιβραδύνουν απότομα με την χρήση ειδικών συρματόσχοινων κατά την διαδικασία της προσνήωσης τους.
Τα αεροπλανοφόρα συνήθως διακρίνονται σε αυτά που χρησιμοποιούν πυρηνική ενέργεια (πυρηνοκίνητα) και στα συμβατικά. Αν και τα πλοία αυτά συνοδεύονται πάντοτε από άλλες ισχυρές ναυτικές μονάδες, είναι οπλισμένα συνήθως με μια ευρεία γκάμα όπλων και αισθητήρων για την αυτοπροστασία τους.
Τα αεροσκάφη που μεταφέρουν θα μπορούσε κανείς να πεί ότι ανήκουν και στον γενικό οπλισμό ενός αεροπλανοφόρου, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μια σειρά διαφορετικών αποστολών, όπως για αερομαχίες, βομβαρδισμούς, ναυτική κρούση, επιτήρηση και αναγνώριση και πολλά άλλα είδη αποστολών.
Το πρώτο αεροπλανοφόρο
Το HMS Argus, το οποίο τέθηκε σε υπηρεσία στο Βασιλικό Ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου το 1918, θεωρείται γενικά ως το πλοίο που πρωτοστάτησε στη σύγχρονη ιδέα του αεροπλανοφόρου.
Το Argus προοριζόταν να ναυπηγηθεί ως εμπορικό πλοίο, αλλά με την έναρξη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου μετατράπηκε στο πρώτο αεροπλανοφόρο, με το πλατύ κατάστρωμα του, το οποίο εκτεινόταν σε όλο το μήκος του πλοίου, τα πολεμικά αεροσκάφη είχαν την δυνατότητα της απογείωσης και προσνήωσης σε αυτό.
Το Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών χρησιμοποίησε επίσης αεροπλανοφόρα κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα από αυτά ήταν το USS Langley, το οποίο είχε μετατραπεί σε αεροπλανοφόρο το 1920 και ήταν το πρώτο αεροπλανοφόρο στο Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών.
Από την άλλη πλευρά, το HMS Hermes, το οποίο υπηρετούσε στο Βασιλικό Ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου και τέθηκε σε λειτουργία το 1924, ήταν το πρώτο αεροπλανοφόρο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε αποκλειστικά ως αεροπλανοφόρο.
Το Hermes αν και ήταν ένα πολύ μέτριο αεροπλανοφόρο, έλαβε μέρος σε πολλές σημαντικές αποστολές μέχρι την βύθιση του από ιαπωνικά βομβαρδιστικά το 1942, παρόλα αυτά έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο στην μελλοντική ανάπτυξη και ναυπήγηση μεγαλύτερων και ικανότερων αεροπλανοφόρων στις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά από αυτό.
Βασικές κατηγορίες Αεροπλανοφόρων
Υπάρχουν πολλές κατηγορίες για τα αεροπλανοφόρα, τα οποία συνήθως μπορούν να διαφοροποιηθούν μεταξύ τους με βάση το μέγεθος, τις δυνατότητές τους και τις αποστολές που έχουν σχεδιαστεί να εκπληρώσουν.
Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη αεροπλανοφόρων, όπως:
- Τα Supercarriers είναι η κατηγορία των αεροπλανοφόρων που είναι τα μεγαλύτερα, τα πιο βαριά οπλισμένα και κατασκευασμένα για να λειτουργούν ως το επίκεντρο μιας ομάδας κρούσης αεροπλανοφόρου. Τα supercarriers είναι τα μεγαλύτερα αεροπλανοφόρα και έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν περισσότερα από ενενήντα αεροσκάφη.
- Τα ελαφρά αεροπλανοφόρα είναι μικρότερα από τα Supercarriers και συχνά κατασκευάζονται για πιο εξειδικευμένες επιχειρήσεις, όπως για εκπαιδευτικές δραστηριότητες και για επιχειρήσεις σε παράκτιες περιοχές. Τα ελαφριά αεροπλανοφόρα συνήθως έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν 30 έως 40 αεροσκάφη. Μερικά παραδείγματα αυτών των αεροπλανοφόρων είναι το Invincible (από το Ηνωμένο Βασίλειο), το Charles de Gaulle (από τη Γαλλία) και το Viraat (Ινδία).
- Τα πλοία που ορίζονται ως ελικοπτεροφόρα κατασκευάζονται με αποκλειστικό σκοπό συνήθως τη λειτουργία ελικοπτέρων. Ωστόσο, ορισμένα ελικόπτερα έχουν επίσης περιορισμένη ικανότητα μεταφοράς και απογείωσης αεροσκαφών όπως για παράδειγμα τα F-35B. Τα ελικόπτερoφόρα είναι συνήθως μικρότερα από τα ελαφρά αεροπλανοφόρα και χρησιμοποιούνται για διάφορους σκοπούς, όπως η αμφίβια επίθεση, ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος και οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης. Μερικά παραδείγματα αυτών είναι η κατηγορία Wasp (από τις Ηνωμένες Πολιτείες), η τάξη Mistral (από τη Γαλλία) και η κατηγορία Hyuga (Ιαπωνία).
Συστήματα Catobar, STOVL και STOBAR
Υπάρχουν διάφοροι μέθοδοι για την εκτόξευση και την ανάκτηση αεροσκαφών σε αεροπλανοφόρα. Μερικές από αυτές τις μεθόδους είναι οι Catobar, STOVL και STOBAR. Αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά αεροσκαφών από το υπόστεγο στο θάλαμο πτήσης και αντίστροφα. Χαρακτηρίζονται κυρίως από τον τύπο του αεροσκάφους που έχουν σχεδιαστεί να υποστηρίζουν και τον τρόπο με τον οποίο εκτοξεύουν και ανακτούν το αεροσκάφος.
Το Catobar, το οποίο σημαίνει “Catapult-Assisted Take-Off But Arrested Recovery” (καταπέλτης), είναι ένα σύστημα που εκτοξεύει αεροσκάφη από το διάδρομο απογείωσης με τη βοήθεια καταπέλτων που κινούνται με ατμό και στη συνέχεια τα ανακτά χρησιμοποιώντας ειδικό εξοπλισμό που ουσιαστικά τα επιβραδύνει απότομα καθώς προσγειώνονται. Τα μεγάλα αεροπλανοφόρα που είναι κατασκευασμένα για να υποστηρίζουν τη λειτουργία αεροσκαφών όπως μαχητικά και βομβαρδιστικά, είναι εξοπλισμένα συνήθως με συστήματα catobar.
Το STOVL σημαίνει “σύντομη απογείωση και κάθετη προσγείωση” και είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιείται για την εκτόξευση και την ανάκτηση αεροσκαφών που μπορούν να απογειώνονται και να προσγειώνονται κάθετα. Μερικά παραδείγματα αυτών των τύπων αεροσκαφών περιλαμβάνουν το AV-8B Harrier και το F-35B Lightning II. Τα συστήματα STOVL χρησιμοποιούν συχνά μια ράμπα για την εκτόξευση του αεροσκάφους.
Η τεχνική STOBAR, γνωστή και ως μέθοδος Short Take-Off But Arrested Recovery, είναι παρόμοια με τη μέθοδο STOVL. Ωστόσο, δεν χρησιμοποιεί καταπέλτη. Αντίθετα, τα αεροσκάφη STOBAR εκτοξεύονται χρησιμοποιώντας τη δική τους ισχύ και με την χρήση ράμπας άλματος σκι, ενώ προσγειώνονται με ειδικό εξοπλισμό. Τα συστήματα STOBAR εγκαθίστανται συνήθως σε μικρότερα αεροπλανοφόρα.
Είναι τα Αεροπλανοφόρα παρωχημένα;
Τα αεροπλανοφόρα δεν θεωρούνται ως παρωχημένα τεχνολογικά και συνεχίζουν να υπηρετούν στις ένοπλες δυνάμεις ενός σημαντικού αριθμού εθνών που βρίσκονται σε όλο τον κόσμο.
Αυτά τα πλοία λειτουργούν ως κινητές αεροπορικές βάσεις που είναι σε θέση να υποστηρίξουν μια μεγάλη ποικιλία στρατιωτικών επιχειρήσεων.
Είναι επίσης ένα ισχυρό σημάδι της ισχύος και της επιρροής ενός έθνους, και χρησιμοποιούνται συχνά για να προβάλουν στρατιωτική παρουσία, δύναμη και να υποστηρίξουν διπλωματικές προσπάθειες.
Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι τα αεροπλανοφόρα δεν είναι αβύθιστα και ότι είναι ευάλωτα σε διάφορους κινδύνους, όπως αεροσκάφη, πύραυλοι, νάρκες και τορπίλες.
Τα πολεμικά ναυτικά πρέπει να είναι έτοιμα να προστατεύσουν τα αεροπλανοφόρα τους από αυτές τις απειλές και πρέπει επίσης να επενδύσουν στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και στρατηγικών, ώστε τα αεροπλανοφόρα να συνεχίσουν να είναι αποτελεσματικά στο όλο και μεταβαλλώμενο τρόπο διεξαγωγής του ναυτικού πολέμου.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Copyright: Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου χωρίς αάδεια απο το NEMESIS HD