Τι είναι το “Kanal Istanbul”:
Το Kanal İstanbul είναι ένα έργο που κατασκευάζεται από την Τουρία στην Ανατολική Θράκη, συνδέοντας τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά και κατ ‘επέκταση με το Αιγαίο και τις θάλασσες της Μεσογείου. Το Kanal Istanbul θα διχοτομήσει την σημερινή ευρωπαϊκή πλευρά της Τουρκίας και θα σχηματίσει έτσι ένα νησί ανάμεσα στις ηπείρους της Ασίας και της Ευρώπης. Η νέα πλωτή οδός θα παρακάμψει τον σημερινό Βόσπορο.
Ορισμένοι αναλυτές έχουν υποθέσει ότι ο κύριος λόγος για την κατασκευή του Kanal ήταν να παρακάμψει τη Σύμβαση του Montreux, η οποία περιορίζει τον αριθμό και τη χωρητικότητα των πλοίων από δυνάμεις εκτός της Μαύρης Θάλασσας που θα μπορούσαν να εισέλθουν στη θάλασσα μέσω του Βοσπόρου. Τον Ιανουάριο του 2018, ο Τούρκος Πρωθυπουργός Binali Yıldırım ανακοίνωσε ότι το Kanal Istanbul δεν θα υπόκειται στη Σύμβαση του Montreux.
Το έργο Kanal Istanbul περιλαμβάνει επίσης κατασκευή λιμανιών, κέντρα υλικοτεχνικής στήριξης και τα τεχνητά νησιά που θα ενσωματωθούν στο κανάλι, καθώς και κατασκευή νέων αντισεισμικών οικιστικών περιοχών κατά μήκος του καναλιού. Τα τεχνητά νησιά θα κατασκευαστούν χρησιμοποιώντας το έδαφος που θα εκσκαφεί για το κανάλι.
Το τρένο υψηλής ταχύτητας Halkali-Kapikule, τα σιδηροδρομικά έργα TCDD καθώς και οι γραμμές μετρό Yenikapi-Sefakoy-Beylikduzu και Mahmutbey-Esenyurt της Κωνσταντινούπολης, η διασταύρωση του αυτοκινητόδρομου D-100 και οι αυτοκινητόδρομοι Tem και Sazlibosna πρέπει επίσης να ενσωματωθούν στο έργο του καναλιού.
Ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και οι αξιωματούχοι του Μητροπολιτικού Δήμου της Κωνσταντινούπολης δήλωσαν ότι η κατασκευή του καναλιού θα κοστίσει 75 δισεκατομμύρια λίρες. Περίπου 8-10 χιλιάδες άτομα θα απασχολούνται κατά την κατασκευή του έργου, ενώ 500-800 θα απασχολούνται κατά τη διάρκεια της επιχειρησιακής φάσης. Προβλέπεται ότι το προσωπικό των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του καναλιού.
Σύφωνα με την επίσημη θέση της Τουρκίας, το Kanal Istanbul στοχεύει στην ελαχιστοποίηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στό στενό της Κωνσταντινούπολης. Προβλέπεται να έχει χωρητικότητα 160 πλοίων ημερησίως – παρόμοια με τον τρέχοντα όγκο κυκλοφορίας του Βοσπόρου.
Είναι όμως έτσι;
Η κατασκευή του έργου έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων στην Τουρκία, με πολίτες και δημοσιογράφους να μιλούν για παράλογο έργο και οικολογική καταστροφή και να συγκεντρώνουν υπογραφές για τη διακοπή του.
Εδώ λοιπόν τίθεται το ερώτημα: Γιατί η τουρκική κυβέρνηση να επιμένει σε ένα έργο που σχεδόν κανείς δεν θέλει και που θα επιβαρύνει με έξοδα πολλών δισεκατομμυρίων την ήδη “βουλιαγμένη” οικονομία της;
Αν κανείς αναλογιστεί όλα τα παραπάνω και παράλληλα παρατηρήσει τον χάρτη της ανατολικής θράκης και το σημείο που πρόκειται να γίνει το κανάλι, τότέ αυτόματα προκύπτει το επόμενο ερώτημα: Μήπως ο στόχος του εν λόγω έργου είναι να προσθέσει άλλο ένα “φυσικό σύνορο” στην Ανατολική Θράκη που θα προστατεύει ως τάφρος την Κωνσταντινούπολη σε περίπτωση ελληνικής επέλασης;