Ο παροπλισμός του υποβρυχίου Υ/Β «ΤΡΙΤΩΝ» (S-112), ενός ιστορικού υποβρυχίου τύπου 209/1100 κλάσης Γλαύκος του Πολεμικού Ναυτικού, που παραλήφθηκε τον Αύγουστο του 1972 από τα Ναυπηγεία HDW του Κιέλου και εντάχθηκε στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού NEPTUNE I μεταξύ 1991-1993, σηματοδοτεί ένα σοβαρό πλήγμα στην ήδη προβληματική κατάσταση της Διοίκησης Υποβρυχίων. Σε μια περίοδο αυξημένης έντασης στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, η μείωση της δύναμης χωρίς παράλληλο, σαφές και άμεσα υλοποιήσιμο σχέδιο ενίσχυσης και εκσυγχρονισμού, αποτελεί στρατηγικό λάθος που θα φέρει σοβαρές συνέπειες για την εθνική άμυνα.
Η τελετή υποστολής της Σημαίας του «ΤΡΙΤΩΝ», που πραγματοποιήθηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας υπογραμμίζει συμβολικά αλλά ξεκάθαρα, την ανάγκη να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η υποβρυχιακή δύναμη της χώρας. Το συγκεκριμένο υποβρύχιο, με μισό αιώνα υπηρεσίας, ορθώς αποσύρθηκε. Ωστόσο, η απόσυρσή του χωρίς την άμεση εισαγωγή νέων μονάδων ή τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων, αποκαλύπτει επικίνδυνα κενά στην εθνική στρατηγική.
Από την χθεσινή τελετή υποστολής σημαίας του υποβρυχίου "ΤΡΙΤΩΝ" [S-112] στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας Υστερα από 53 χρόνια υπηρεσίας στην Πατρίδα … pic.twitter.com/DSiNNVsfW6
— Basilios Melikidis (@melikidisb218) May 16, 2025
Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι οι σκέψεις εκσυγχρονισμού των νεότερων υποβρυχίων τύπου 214 (κλάσης Παπανικολής) βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, ενώ οι εξαγγελίες για την προμήθεια νέων μονάδων παραμένουν σε επίπεδο γενικών προθέσεων.
Σε μια στιγμή που οι απειλές κλιμακώνονται και τα γειτονικά κράτη ενισχύουν τις υποβρυχιακές τους δυνατότητες, η Ελλάδα εμφανίζεται να καθυστερεί, διακινδυνεύοντας έτσι την επιχειρησιακή της ικανότητα και την ασφάλεια των θαλάσσιων συνόρων της.
Η υποβρυχιακή ισχύς αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες αποτροπής και προβολής ισχύος στο σύγχρονο ναυτικό πεδίο. Είναι πλέον απαραίτητο οι αρμόδιοι να προχωρήσουν σε άμεσες και αποτελεσματικές ενέργειες, να μετατρέψουν τις εξαγγελίες σε απτά αποτελέσματα και να ενισχύσουν άμεσα την Διοίκηση Υποβρυχίων καθώς οποιαδήποτε παραγγελία ακόμα και σήμερα να γινόταν, θα χρειαζόντουσαν τουλάχιστον 5 με 7 χρόνια για την παράδοση των πρώτων μονάδων.
Στο ενδιάμεσο διάστημα, εφόσον ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων Type 214 κλάσης “ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ”, θα πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμα υποβρύχια σε υπηρεσία, καθώς τα 214 θα πρέπει να βγαίνουν εκτός υπηρεσίας, ένα προς ένα, για τις εργασίες που αναμένεται να διαρκέσουν σημαντικό χρονικό διάστημα.
Η απόσυρση του «ΤΡΙΤΩΝ» οφείλει να γίνει το έναυσμα για σοβαρή κινητοποίηση και όχι η αρχή μιας ακόμα περιόδου αδράνειας και υποβάθμισης.