Το μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης στην Τουρκία, που βασίζεται στην οικοδόμηση, έχει ζορίσει τα ταμεία της Τουρκίας και απειλεί την κοινωνική ευημερία λόγω του κόστους των εγγυήσεων δανείων για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων, γεφυρών, αεροδρομίων και παρόμοιων υποδομών, δήλωσε ο οικονομολόγος και αρθρογράφος Bahadır Özgür.
Οι εγγυήσεις του δημοσίου για τα έργα σημαίνουν ότι η Τουρκία υποχρεούται να πληρώσει σε κατασκευαστικές εταιρείες δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα 20 έως 25 χρόνια, δήλωσε ο Özgür.
Οι πολιτικές του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) μετέτρεψαν το κράτος σε εργολάβο για τον κατασκευαστικό τομέα, με έργα σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων που υλοποιήθηκαν από το 2002, όταν ήρθε στην εξουσία το AKP.
Το μοντέλο του AKP, όπου οι κατασκευαστικές εταιρείες δεν επηρεάζονται ποτέ από κρίσεις ή οικονομικά ζητήματα λόγω της απεριόριστης διάθεσης δημόσιων πόρων από την κυβέρνηση, δεν είναι βιώσιμο, είπε ο Özgür και το κόστος πέφτει στον λαό.
Τα ευνοημένα από την κυβέρνηση έργα εγγυημένα από το Υπουργείο Οικονομικών θεωρήθηκαν ως τρόπος για ταχεία ανάπτυξη, αλλά ο υπόλοιπος κόσμος έκτοτε απομακρύνθηκε από το μοντέλο, είπε.
Η προσέγγιση ώθησε την οικονομική ανάπτυξη, αλλά με κόστος τη μεταφορά τεράστιων πόρων από το δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα. Οι πόροι που διατέθηκαν στον κατασκευαστικό τομέα οδήγησαν σε αύξηση του δημόσιου χρέους, με αποτέλεσμα περίπου 17,2 δισεκατομμύρια δολάρια μη γνωστοποιημένου χρέους, δήλωσε ο Özgür.