αναβάθμισης F16V Ηλεκτρονικού Πολέμου, Περί συναισθηματικής και μαθηματικής λογικής | F16V ASPIS, NEMESIS HD

Περί συναισθηματικής και μαθηματικής λογικής | F16V ASPIS

Γράφει φίλος και αναγνώστης του nemesishd.gr: 

Τις τελευταίες ώρες είδε το φως της δημοσιότητας άρθρο που πραγματεύεται ενδεχόμενη ενσωμάτωση στο πακέτο αναβάθμισης των F-16 Viper και του Συστήματος Αυτοπροστασίας (ΣΑ).

Το άρθρο ουσιαστικά, κάνοντας επίκληση στο συναίσθημα, θέτει εν αμφιβόλω την πρόθεση για ουσιαστική αναβάθμιση του Συστήματος Αυτοπροστασίας. Ας προσπαθήσουμε να αναλύσουμε ως προς τη σκοπιά της λογικής και μόνον το περιεχόμενο του άρθρου και να εξετάσουμε εάν τελικά πρόκειται για σκάνδαλο ή όχι.

αναβάθμισης F16V Ηλεκτρονικού Πολέμου, Περί συναισθηματικής και μαθηματικής λογικής | F16V ASPIS, NEMESIS HD

1. «Η αμερικανική Lockheed Martin ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο με την L3 Harris για την προμήθεια των νέων, ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield για τα F-16 Block 70/72 (Viper) για τα 84 αναβαθμισμένα F-16 Viper της ΠΑ, υποπρόγραμμα που θα επιβαρύνει το κύριο πρόγραμμα με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και θα πετάξει «στα σκουπίδια» το εθνικό σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS ΙΙ και το οποίο δεν προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση!»

  • Το σύστημα Αυτοπροτασίας ASPIS υλοποποίηθηκε κατόπιν απαίτησης της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Πρόκειται για ένα ενσωματωμένο suite Ηλεκτρονικού Πολέμου (ΗΠ) με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που αυτό μπορεί να έχει.
  • Αρχικά παρήχθη το ASPIS Ι το οποίο και ενσωματώθηκε στα BLK30 και 50. Παρόλαυτά, για τα BLK52+/ADV εξελίχθηκε στο ASPIS ΙΙ. Άρα σύμφωνα με τη λογική του δημοσιευθέντος άρθρου, δεν θα έπρεπε να πάμε σε αναβάθμιση σε ASPIS II στα BLK52+/ADV, δεδομένου ότι αυτό θα αύξανε το κόστος. Παρολαυτά, αναγνωρίζεται η «φονική» αποτελεσματικότητά του. Εύκολα λοιπόν κατανοούμε το πρώτο λογικό σφάλμα.
  • Το ASPIS ΙΙ, δεν πρόκειται να πάει στα σκουπίδια. Ο λόγος είναι ότι θα μπορεί κάλλιστα να εξοπλίσει τα BLK30 και BLK50 αυξάνοντας κατακόρυφα το αξιόμαχό και την επιβιωσιμότητά τους, συνθέτοντας ολοκληρωμένες πλατφόρμες. Επιπροσθέτως, δεδομένου ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας οδηγεί τις εταιρίες να την ακολουθούν, ενδεχομένως να προβλέπεται μείωση της υποστήριξης του ASPIS ΙΙ, λόγω του ότι καθιστά την επιλογή αυτή μη συμφέρουσα για την εταιρία (με τη δέσμευση πόρων για έναν συγκριμένο χρήστη).
  • Το γεγονός αυτός  ίσως σημαίνει ΑΥΞΗΜΕΝΑ κόστη για τη μελλοντική συντήρηση των ΣΑ. Συνεπώς, μια λύση είναι το περίσσευμα των συστημάτων ASPIS ΙΙ να χρησιμοποιηθούν και ως εφεδρικά εκείνων που θα φορεθουν στα BLK30 και BLK50.

2.«Και η ευθύνη (όχι πολιτική, αλλά ποινική) βαρύνει όλους όσους ενέχονται στο πρόγραμμα, ειδικά αυτούς που «ξέχασαν» μια μικρή λεπτομέρεια όταν υπέγραφαν την σύμβαση αναβάθμισης των F-16 σε επίπεδο Viper: Προβλέψεις για συμβατότητα του  «εθνικού» συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS ΙΙ, για το οποίο έχουν δαπανηθεί περί τα 350 εκατ. δολάρια, των F-16 Adv. και Block 52+, με τα ραντάρ AESA που θα τοποθετούνταν στα αναβαθμισμένα F-16 Viper μαχητικά!»

  • Αρχικά, κανείς εξ’ ημών δεν δύναται να δικάζει. Η υγιής δημοκρατία και οι Πολίτες αυτής είναι ενεργοί, εντοπίζουν τα προβλήματα, τα σημειώνουν και εάν υπάρχουν ευθύνες ακολουθείται η νόμιμη οδός με το ανάλογο τίμημα από το Νόμο.
  • Το εάν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες ή όχι έγκειται στο γεγονός της τελικής απόφασης και με βάση ποιών στοιχείων ελήφθη η απόφαση της αναβάθμισης. Εάν οι πολιτικοί γνώριζαν όλα τα στοιχεία από επιχειρησιακής άποψης, αλλά παρολαυτά για δικούς τους λόγους αποφάσισαν να προχωρήσουν στην υπογραφή της Σύμβασης, τότε εκτιμώ υπάρχει και πολιτική ευθύνη. Βέβαια, δεδομένου ότι για πολλά χρόνια τα ΑΦ πετούσαν χωρίς ΣΑ, είχε δημιουργήσει τη στρεβλή ψευδαίσθηση, σε μια σεβαστή μερίδα Ιπταμένων, της έννοιας «όλα καλά – κι εμείς όταν ήμαστε πετούσαμε χωρίς ΣΑ». Συμφωνώ πετούσατε, αλλα δεν ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΣΑΤΕ. Και εάν κάποιος διαφωνεί, μπορεί να ρωτήσει έναν Αμερικάνο, έναν Δανό, έναν Βέλγο ή έναν Γάλλο, εάν διανοείται να επιχειρήσει (έναντι και γενικώς υποεξοπλισμένων) χωρίς ΣΑ… Πόσο δε μάλλον θα διανοείτο να επιχειρήσει χωρίς ΣΑ, έναντι χωρών που δαπανούν περί τα 20 δις δολλάρια σε εξοπλισμούς. Το πιο πιθανό είναι να απαντησει με ένα χαμόγελο ειρωνίας.
  • Πλέον με την ένταξη του ASPIS ΙΙ, στο σύνολο των BLK52+/ADV, την εμπαίδωση της καταλυτκής συμβολής του ΗΠ στις σύγχρονες επιχειρήσεις και το STATUS όπως αυτό διαμορφώνεται στην Αν. Μεσογείο, γίνεται κατανοητό ότι οι καταστάσεις δεν ευνοούν τις ασάφειες, όσο δημιουργικές κι αν μοιάζουν, ούτε τους συναισθηματισμούς.

3.«To ASPIS II δεν είναι ένα τυχαίο ή «ένα ακόμη» σύστημα: Είναι ένα από τα ελάχιστα εθνικά μυστικά που ακόμα παραμένουν «μυστικά και άκρως απόρρητα», ακόμα και για τους κατασκευαστές τους, αφού έχει μοναδικούς κωδικούς, οι οποίοι αναπτύχθηκαν από Έλληνες μηχανικούς υπό την επίβλεψη των κορυφαίων ηλεκτρονικών μηχανικών της ΠΑ.»

  • Κάθε οπλικό πολεμικό σύστημα, έχει βαθμό εμπιστευτικότητας. Ιδιαίτερα σε συστήματα τόσο ευαίσθητα, ακόμα και η αποκάλυψη δυνατοτήτων  Απόρρητων, τα οποία διαβάσαμε  στο εν λόγω άρθρο, ίσως και να χαίρει διερεύνησης.
  • Συνεπώς ναι, το ASPIS ΙΙ δεν είναι ένα τυχαίο σύστημα. Παρολαυτά οι μύθοι περί κωδικών «Απόρρητων», είναι απλά μύθοι που σκοπεύουν στη συναισθηματική λογική και την αύξηση επισκεψιμότητας. Δηλαδή, σε ποιούς κωδικούς αναφέρεται το άρθρο; Πού χρησιμοποιούνται αυτοί και τί ακριβώς «ξεκλειδώνουν»; Άστοχα Ομηρικά ερωτήματα που δεν πρόκειται να λάβουν απάντηση, αλλά κορυφώνουν την αγωνία του αναγνώστη. Σαφώς και αποτελεί ένα σύστημα, ανεπτυγμένο για λογαριασμό της Ελληνικής ΠΑ. Παρολαυτά, ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν γίνεται μια Αμερικάνικη εταιρία (Raytheon) να φτιάχνει κάτι καλύτερο για μια μη Αμερικάνικη Αεροπορία και να μην γνωρίζει το σύστημα ή να απορεί πώς φτιάχτηκε ή εξελίχτηκε. Είναι επικίνδυνα αφελής λογική.

4. «Δεν μιλάμε για απλό «θόρυβο» ή «σπάσιμο» του εγκλωβισμού, αλλά για μαχητικά που ήταν σαν να μην υπάρχουν! Και όλα αυτά γιατί οι προδιαγραφές τους ήταν από Έλληνες βετεράνους χειριστές και τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας με χιλιάδες ώρες πραγματικών επιχειρήσεων που κατανοούσαν σε βάθος τις ανάγκες των ελληνικών μαχητικών».

  • Βρισκόμαστε θεωρώ πολύ κοντά στη στιγμή που θα αναγνωρίσουμε ως λαός τη σημασία της αποδέσμευσης των πληροφοριών. Αυτή η πληρφορία, άσχετα εάν ισχύει ή όχι αποτελεί κρατικό μυστικό και υπάρχει νομοθεσία περί της αποδέσμευσης μυστικών της Πολιτείας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η αποδέσμευση μυστικών της Πολιτείας σε καιρό πολέμου προέβλεπε ακόμα και θανατική ποινή. Η εν λόγω ποινή καταργήθηκε το 1993. Οπότε εάν υποθέσουμε ότι δεχόμαστε Υβριδικό Πόλεμο, ίσως σε άλλα χρόνια κάποιοι να ξανασκέφτονταν τί θα αναρτούσαν.
αναβάθμισης F16V Ηλεκτρονικού Πολέμου, Περί συναισθηματικής και μαθηματικής λογικής | F16V ASPIS, NEMESIS HD

Συνοψίζοντας, το ASPIS ΙΙ, αποτελεί ένα σύστημα ΗΠ το οποίο σχεδιάστηκε τη δεκαετία 2000. Σχεδιάστηκε για τις τότε απειλές και τις απειλές που πρόκειται να αντιμετωπιστούν στο εγγύς μέλλον. Παρολαυτά, όλες οι δυνατότητες φράσσονται από τα όρια της τεχνολογίας του 2000.

Η τεχνολογία των υλικών προχωράει, οι ταχύτητες επεξεργασίας αυξάνονται, η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί key factor του σύγχρονου ΗΠ και εάν όντως αποτελεί ένα πολύ καλό ΣΑ, αυτό δεν σημαίνει ότι θα αποτελεί και στον χρονικό ορίζοντα που προορίζονται τα F16V. Συνεπώς μοιραία κάποια στιγμή θα απαιτηθεί μετάβαση σε νέο ΣΑ με την εξέλιξη των απειλών. Άρα, σύμφωνα τελικά να πάμε σε νέο ΣΑ ή να αποδεχθούμε κάτι ελαττωματικό;  Προσωπικά δεν αντιλήφθηκα την επιλυτική πρόταση στο ανεγερθέν θέμα.

            Η σκληρή αλήθεια είναι ότι υπογράφηκε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 σε επίπεδο F16-V, χωρίς την πρόβλεψη για ουσιαστική αναβάθμιση των δυνατοτήτων ΗΠ του αεροσκάφους.

αναβάθμισης F16V Ηλεκτρονικού Πολέμου, Περί συναισθηματικής και μαθηματικής λογικής | F16V ASPIS, NEMESIS HD

Δηλαδή σε τιμή σαφώς μικρότερη από εκείνη που θα έπρεπε να έχει διαφημίζοντας μια πολύ καλή συμφωνία, η οποία πολιτικά ήταν ορθή ως προς την οικονομική οροφή, ενώ η στρατιωτική ηγεσία είχε ικανοποιήσει την πολιτική.

Τώρα εάν η στρατιωτική ηγεσία έφερε τη δέουσα αντίσταση ή για ποιους λόγους δεν έφερε αντίδραση είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα, που σύντομα θα ξεκινήσει. Δηλαδή σαν να παίρνεις ένα αυτοκίνητο χωρίς AIRBAG, ζώνες  ή TRACTION CONTROL, ενώ είσαι χρήστης ελλαδίτικου επαρχιακού οδικού δικτύου. Σίγουρα υπάρχουν ευθύνες.

Εκτιμώ όμως, ότι θα ήταν πιο σόφρων να δούμε τις λύσεις που διατίθενται,  στο υφιστάμενο χρονικό πλαίσιο.

Είμαι αισιόδοξος ότι και λύση θα βρεθεί και θα διδαχθούμε από τα λάθη του παρελθόντος. 200 χρόνια μετά την Επανάσταση διορθώνουμε τα κακώς κείμενα έγκαιρα και δεν επιδιδόμαστε στην Ανθρωποφαγία. Αυτό είναι η δική μας Επανασταση. Η Επανάσταση της Ελληνικής λογικής όπως αυτή θεμελιώθηκε 2700 χρόνια πριν, σε αυτά τα μέρη.

            Οι Πυθαγόρειοι υποστήριζαν, ότι στα Μαθηματικά κρύβονται οι συμπαντικές αλήθειες. Συνεπώς σαν άξιοι συνεχιστές της Ιστορίας μας, επιλέγουμε σε τέτοια ζητήματα να εγκαταλείψουμε τη χειραγωγίσιμη συναισθηματική λογική, επενδύοντας στην Μαθηματική, που είναι συνώνυμο της Ελευθερίας, της Προόδου και της Ανέλιξης.

            Χρόνια πολλά σε όλους τους Έλληνες.

Αποκλειστικά για το «ΝΕΜΕSIS HD»

«Πυθαγόρας»

Η άποψη του αρθρογράφου δεν εκφράζει απαραίτητα το NEMESISHD.GR και δημοσιεύεται στα πλαίσια της ελευθερίας της έκφρασης

Share
Translate »