Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, 2024
27.1 C
Athens

Ήταν σωστή επιλογή τα Mirage 2000-5 Mk2 αντί για RAFALE;

Παρακαλούμε αφήστε ενεργές τις διαφημίσεις στο nemesishd.gr και στηρίξτε την προσπάθεια μας

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Η απόφαση της Ελλάδας και ιδιαίτερα της Πολεμικής Αεροπορίας να αποκτήσει το Mirage 2000-5 Mk2 στις αρχές της πρώτης δεκαετίας της 2ης χιλιετίας αξιολογήθηκε τόσο αρνητικά όσο και θετικά σχετικά με το εάν το Rafale θα ήταν μια καλύτερη επιλογή. Ενώ ορισμένοι υποστηρίζουν το Rafale, επικαλούμενοι τα προηγμένα χαρακτηριστικά του και την πρόσφατη εξαγωγική επιτυχία, είναι απαραίτητο να εξεταστούν οι παράγοντες που επηρέασαν την επιλογή της Ελλάδας εκείνη την εποχή.

Πρόσφατα στο Twitter ζητήσαμε την γνώμη σας και ευχαριστούμε πολύ που αρκετοί τοποθετηθήκατε για το συγκεκριμένο θέμα, οι απόψεις σας έχουν ενσωματωθεί στο άρθρο.

Λαμβάνοντας υπόψη το ιστορικό πλαίσιο, τις τεχνολογικές δυνατότητες, την επιχειρησιακή ετοιμότητα και τους οικονομικούς παράγοντες, γίνεται σαφές ότι το Mirage 2000-5 Mk2 ήταν η βέλτιστη επιλογή για τις αμυντικές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ).

Μερικοί από τους λόγους που προτιμήθηκε το Mirage 2000-5:

Τεχνολογικά ζητήματα και λάθη

Κατά τη διαδικασία αξιολόγησης της Ελλάδας για την προμήθεια των Mirage 2000-5, το Rafale βρισκόταν ακόμη στα αρχικά του στάδια ανάπτυξης. Αντίθετα, το Mirage 2000-5 Mk2 είχε ήδη καθιερωθεί ως ένα ικανό και σύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος.

Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων τότε έπρεπε να σταθμίσουν τους τεχνολογικούς κινδύνους που συνδέονται με την υιοθέτηση ενός σχετικά νέου αεροσκάφους όπως το Rafale το οποίο πριν λίγα χρόνια άρχισε να «ωριμάζει». Η επιλογή του Mirage 2000-5 Mk2 παρείχε στην Πολεμική Αεροπορία μια πιο αξιόπιστη και λειτουργική πλατφόρμα, μετριάζοντας πιθανές προκλήσεις.

Το κακό της υπόθεσης ήταν η απόφαση να μην αναβαθμιστούν όλα τα παλιά Mirage 2000 στο επίπεδο -5 όπως αποφασίστηκε για μόλις 10 από αυτά. (Υπενθυμίζουμε ότι η προμήθεια αφορούσε 15 καινούρια Mirage 2000-5 και 10 αναβαθμισμένα από τον υπάρχοντα στόλο M2000).

Επίσης, μεγάλο λάθος ήταν η έλλειψη πιστοποίησης των αντιπλοϊκών πυραύλων AM-39 Exocet (ίσως για αυτό προτιμήθηκε να μην αναβαθμιστούν όλα τα Mirage 2000 EGM/BGM) στα Mirage 2000-5 Mk2, πράγμα που μείωσε πολύ την αεροπορική κρούση κατά στόχων επιφανείας της χώρας.

Επιχειρησιακή ετοιμότητα

Η Ελλάδα διέθετε έναν σχετικά μεγάλο στόλο αεροσκαφών Mirage 2000 μετά το πρόγραμμα TALOS, με εκπαιδευμένους πιλότους, συμβατά οπλικά συστήματα, ανταλλακτικά και έτοιμη υποδομή υποστήριξης. Με τη μετάβαση από το Mirage 2000 κατευθείαν στο Rafale, η Ελλάδα θα έπρεπε να προχωρήσει άμεσα και στις απαραίτητες αλλαγές στην δομή των δυνάμεων αλλά και στην υποδομή.

Αυτή η συνέχεια του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας μέσω των Mirage 2000 διασφάλιζε την ομαλή μετάβαση σε επίπεδο εκπαίδευσης, συντήρησης που αναμενόταν να καταλήξει και σε άριστη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Η αποτελεσματική αξιοποίηση της υπάρχουσας γνώσης και των πόρων με την ενσωμάτωση μιας πιο προηγμένης πλατφόρμας εξασφάλιζε τότε την βέλτιστη διαθεσιμότητα που δυστυχώς λόγω της μετέπειτα οικονομικής κρίσης δεν βρισκόταν στο σημείο που θα έπρεπε.

Το Mirage 2000-5 Mk2 στο Αιγαίο

Το Mirage 2000-5 Mk2 έδωσε στην Ελλάδα κρίσιμα πλεονέκτηματα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ενισχύοντας την αποτρεπτική ισχύ της χώρας. Με προηγμένα οπλικά συστήματα και ηλεκτρονικά συστήματα αιχμής για την εποχή, το Mirage 2000-5 Mk2 αποτελεί ακόμα πονοκέφαλο για τα Τουρκικά F-16.

Η επιλογή αυτού του αεροσκάφους παρείχε στην Ελλάδα ένα σημαντικό τεχνολογικό άλμα σε μια εποχή που το RAFALE μπορούσε να χρησιμοποιήσει ελάχιστο οπλισμό σε σχέση με την έκδοση RAFALE F3R που διαθέτουμε τώρα.

Ακόμα, η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών του Mirage 2000-5 Mark 2 έκανε τα Mirage ακόμα πιο φονικά, μετρατρέποντας το όπως αναφέρει και το ΓΕΑ «σε ένα από τα ικανότερα αεροσκάφη αναχαίτησης».

Οικονομία

Εκείνη την εποχή, η απόκτηση επιπλέον αναβαθμισμένων αεροσκαφών Mirage 2000 αντιπροσώπευε μια οικονομικά ορθή απόφαση για την Ελλάδα.

Αυτά τα αεροσκάφη πληρούσαν τις επιχειρησιακές απαιτήσεις που είχε θέσει η Πολεμική Αεροπορία, ενώ πρόσφεραν μια οικονομικά αποδοτική λύση σε σύγκριση με το τότε κόστος του Rafale, που καθώς δοκιμάζονταν σε νέες εκδόσεις, το ρίσκο για αυξημένο επιχειρησιακό κόστος φαινόταν αρκετά μεγαλύτερο από αυτό τον Mirage 2000-5.

Συμπέρασμα

Η απόφαση της Ελλάδας να αποκτήσει το Mirage 2000-5 Mk2 ήταν δικαιολογημένη δεδομένων των συνθηκών που επικρατούσαν την εποχή εκείνη, περαιτέρω προμήθεια όμως του συγκεκριμένου μαχητικού θεωρείται απίθανη και ασύμφορη.

Το Mirage 2000-5 Mk2 αντιπροσώπευε μια λογική κίνηση και μια συνετή επιλογή, δίνοντας τη δυνατότητα στην Ελλάδα να ενισχύσει τις αμυντικές της ικανότητες διατηρώντας παράλληλα την επιχειρησιακή ετοιμότητα και την οικονομική αποτελεσματικότητα μέσω της διατήρησης της υπάρχουσας υποδομής υποστήριξης.

Το RAFALE παίρνει σιγά σιγά όμως την θέση των Mirage 2000 και οι δυνατότητες του είναι χαοτικές σε σχέση με τον προκάτοχο του ειδικά στην έκδοση ανάπτυξης RAFALE F4.

Η γραμμή υποστήριξης των M2000 που κυριαρχούσαν για δεκαετίες στους αιθέρες, αναμένεται να κλείσει τα επόμενα χρόνια και η αντικατάσταση όλων των παλαιών Γαλλικών μαχητικών που διατηρεί η Πολεμική Αεροπορία μας θα πρέπει να προγραμματιστεί όσο πιο σύντομα γίνεται.

Υπενθυμίζουμε ότι η χώρα μας έχει ήδη υπο-παραγγελία / παράδοση 24 μαχητικά RAFALE F3R.

Διαβάστε άρθρα σχετικά με το Mirage 2000 και το RAFALE:

Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR – Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου σε άλλα μέσα ενημέρωσης, social media κτλπ χωρίς σχετική άδεια) Χρησιμοποίηστε την κοινοποίηση.

Μείνετε συντονισμένοι για κάθε εξέλιξη – Ακολουθήστε το NEMESIS HD στο Google News – ΕΔΩ

Πρόσφατες εξελίξεις

Διαβάστε επίσης

F35 ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ RAFALE – Η Ελλάδα θέλει και τα δύο μαχητικά

Η Πολεμική Αεροπορία θέλει αδιευκρίνιστο αριθμό F-35 συμφωνά με πληροφορίες απο προηγούμενες κυβερνητικές δηλώσεις με την παραγγελια να ξεκινάει την στιγμη που θα αρχισουν να προσγειώνονται μαζικά τα νεα F16 Viper της ΠΑ.

Αεροπλανοφόρα: Η ιστορία τους και η σημασία τους

Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για αεροπλανοφόρα, θα πρέπει με...

Αντιτορπιλικά κλάσης Zumwalt: Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ «δοκιμάζει τον 21ο αιώνα»

Τα αντιτορπιλικά κλάσης Zumwalt είναι μια καινοτόμα κλάση πλοίων...

ΤΟΥΡΚΙΚΑ S-400 [ΣΜΥΡΝΗ] ΕΝΑΝΤΙΟΝ 4 MIRAGE 2000-5 [SCALP-EG]

Στο σεναριο το συστημα λειτουργει αυτονομα με steady...

ZALA Lancet: Το φονικό Ρωσικό περιφερώμενο πυρομαχικό του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας

Το σύγχρονο πεδίο μάχης γίνεται όλο και περισσότερο ένας...

MIM-23 HAWK: Το αντιαεροπορικό μέσης εμβέλειας του Στρατού Ξηράς

Το κύριο αντιαεροπορικό σύστημα του Στρατού Ξηράς, αλλά και...

GLSDB (Ground-Launched Small Diameter Bomb): Μια σύγχρονη ρουκέτα για τα Μ270

Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να βρίσκεται σε εξέλιξη,...

Εξελίξεις