Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024

ΓΝΩΜΗ: Τα Mirage, τα F-16 και το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας

Παρακαλούμε αφήστε ενεργές τις διαφημίσεις στο nemesishd.gr και στηρίξτε την προσπάθεια μας

Copyright: NEMESIS HD (NEMESISHD.GR) εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων) - Η αντιγραφή του κειμένου του άρθρου απαγορεύεται - Χρησιμοποιήστε την κοινοποίηση

Μετά τις τελευταίες δηλώσεις του ΥΕΘΑ για την Πολεμική Αεροπορία φαίνεται να έχει τεθεί στόχος για τα F-16, τα Mirage, τα Rafale και F-35 και συνολικά τον «στόλο» της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ). Αυτός είναι η μείωση των τύπων, η αύξηση των διαθεσιμοτήτων αλλά όσα ειπώθηκαν για μικρότερο αριθμό αεροσκαφών έχουν «ενοχλήσει».

Οι δηλώσεις ΥΕΘΑ για την Πολεμική Αεροπορία

Στις δηλώσεις του, ο ΥΕΘΑ στάθηκε γύρω από το θέμα της πολυτυπίας που έχει να αντιμετωπίσει η Πολεμική Αεροπορία, ένα, όντως, πολύ σημαντικό ζήτημα. Πιο συγκεκριμένα ανέφερε την ανάγκη η Πολεμική Αεροπορία να αποκτήσει έναν ικανό κορμό αεροσκαφών F-16 Viper, το οποίο «δείχνει» προς την απόφαση για αναβάθμιση και των F-16 Block 50 στο επίπεδο αυτό, την πιο ορθολογική κίνηση.

Συνεχίζοντας όμως στο θέμα των F-16, αναφέρθηκε στα Block 30, με τον στόχο αυτά να πωληθούν και όχι να αναβαθμιστούν ώστε να μειωθούν οι «υπό-εκδόσεις» των F-16 σε υπηρεσία με την Πολεμική Αεροπορία. Μαζί με τα F-16 Block 30, στόχο αποτελεί να μπει «πωλητήριο» και στα Mirage 2000-5.

Στον τομέα των «γαλλικών» μαχητικών αναφέρθηκε και η απόφαση της αγοράς ακόμα 6 Rafale, ώστε ο συνολικός αριθμός να φτάσει τα 30.

Τέλος, τα F-35 Block 4 (και όχι προηγούμενο Block) θα αντικαταστήσουν τα F-4E, με τα τελευταία να αποσύρονται ή να πωλούνται. Το τελευταίο είναι μάλλον εξαιρετικά δύσκολο αφού εκτός της Πολεμικής Αεροπορίας οι δύο άλλοι χρήστες του F-4E είναι η Τουρκία και το Ιράν.

Η αναβάθμιση των F-16 Block 50 σε Viper

Το ζήτημα της αναβάθμισης των F-16 Block 50 σε Viper είναι ένα θέμα που επανέρχεται ανά τακτά διαστήματα. Το αρχικό πλάνο του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας αφορούσε και αυτά, με την DSCA να δίνει έγκριση για 123 κιτ αναβάθμισης. Εν τέλει το πρόγραμμα περιορίστηκε μόνο στα F-16 Block 52+/Block 52+ Advanced και φαίνεται πως υπήρξαν σκέψεις για αναβάθμιση των Block 50 με απάρτια που θα έβγαιναν από τα Block 52+ Adv.

Η στροφή και πάλι προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης των Block 50 σε Viper είναι η πιο ορθολογική κίνηση για να επιτευχθεί ομοιογένεια στο στόλο των F-16, όσο αυτό είναι δυνατό γιατί και πάλι θα έχουμε αεροσκάφη με διαφορετικούς κινητήρες. Το μόνο αρνητικό είναι πως η καθυστερημένη «αλλαγή πορείας» ίσως οδηγήσει σε ένα πρόγραμμα μεγαλύτερο κόστους σε σύγκριση με το πόσο θα κόστιζε η αναβάθμιση και των Block 50 μαζί με τα Block 52 αν αυτή είχε αποφασισθεί από την αρχή.

Πώληση των F-16 Block 30

Η πώληση των F-16 Block 30 δεν πέφτει τώρα πρώτη φορά στο τραπέζι. Τελευταία φορά το 2020 η Κροατία ζήτησε την αγορά των ελληνικών Block 30, μία «ιστορία» που είχε ξεκινήσει από 2018. Εν τέλει η πώληση δεν προχώρησε και μάλλον η Ελλάδα εξέτασε μετέπειτα αν τα αεροσκάφη αξίζει να αναβαθμιστούν είτε με τα κομμάτια των Block 52 είτε να γίνει κάποιος πιο περιορισμένος εκσυγχρονισμός.

Η αναφορά του ΥΕΘΑ όμως είναι η πρώτη επίσημα αναφορά για πώληση των αεροσκαφών αυτών τα τελευταία 4-5 χρόνια. Σίγουρα η πώληση των Block 30 δεν πρέπει να «προεξοφληθεί», μίας και δεν υπάρχουν πολλοί πιθανοί αγοραστές.

ΓΝΩΜΗ: Τα Mirage, τα F-16 και το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας
Photo by HAF on Flickr

Πολύ πρόσφατα η Αργεντινή αγόρασε τα F-16AM/BM της Δανίας, οπότε αυτό την βγάζει από την «πιθανή λίστα». Οι επόμενοι πιο πιθανοί αγοραστές θα μπορούσαν να είναι κάποια εταιρεία παροχής υπηρεσιών aggressor (λίγες πιθανότητες) ή πώληση/κυκλική ανταλλαγή με τα Block 30 να καταλήγουν Ουκρανία.

Η Ουκρανία θα εντάξει στην πολεμική αεροπορία της F-16A/B και μάλλον θα έκανε τα πάντα για να αποκτήσει παραπάνω F-16. Αν η Πολεμική Αεροπορία χρειάζεται χρήματα αυτή την στιγμή για την αναβάθμιση των Block 50 σε Viper (ή για άλλες ανάγκες) τότε δεν θα ήταν απίθανο να προσπαθήσει να χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα αυτό πωλώντας τα Block 30.

Πώληση των Mirage 2000-5

Όπως ανέφερε και ο ΥΕΘΑ, τα Mirage 2000-5 είναι εξαιρετικά αεροσκάφη για την εποχή τους, ακόμα προσφέρουν με τις ικανότητές τους στην Πολεμική Αεροπορία αλλά δεν είναι μυστικό πως είναι και παράλληλα «προβληματικά». Παρά την υπογραφή της σύμβασης υποστήριξης (FOS) μέχρι το 2027, οι διαθεσιμότητες των αεροσκαφών δεν φαίνεται να έχουν βελτιωθεί όσο θα περιμέναμε.

Η Πολεμική Αεροπορία έχει περάσει πλέον στην εποχή των Rafale και είναι το μόνο λογικό βήμα για αυτή να συνεχίσει την αντικατάσταση των Mirage 2000, αγοράζοντας παραπάνω Rafale για να πάρουν την θέση των Mirage 2000-5. Σε γενικές γραμμές, υπάρχουν χώρες που θα μπορούσαν να ενδιαφερθούν για την αγορά των Mirage 2000-5 όπως η Ινδία ή και η Ταϊβάν, που σκοπεύουν να διατηρήσουν τα αεροσκάφη του τύπου σε υπηρεσία.

ΓΝΩΜΗ: Τα Mirage, τα F-16 και το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας
Photo by HAF on Flickr

Θα υπάρχει μείωση της «οροφής» των μαχητικών;

Αν υλοποιηθούν όλοι οι στόχοι πώλησης/απόσυρσης/αγοράς των αεροσκαφών που αναφέρθηκαν παραπάνω τότε η Πολεμική Αεροπορία θα δει όντως μία μείωση στους αριθμούς των μαχητικών. Αυτή την στιγμή, η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 150 F-16, 33 F-4E, 24 Mirage 2000-5 και 24 Rafale (με την ολοκλήρωση των παραδόσεων), ένα σύνολο που θέτει μία ονομαστική οροφή περίπου 230 μαχητικών.

Με δεδομένη την αγορά 20 F-35 (και όχι λιγότερα) η νέα δομή της Πολεμικής Αεροπορίας πιθανώς θα αποτελούταν από 120 F-16 Viper, 30 Rafale και 20 F-35, ένα σύνολο 170 μαχητικών (190 αν αγοραστούν εν τέλει και τα άλλα 20 F-35).

Θα αποτελέσει αυτό πρόβλημα;

Αν και πλέον δεν είμαστε σε εποχή όπου εκατοντάδες μαχητικά θα συναντιόνται στον αέρα, ο αριθμός των μαχητικών έχει και πάλι σημασία, μιας και αυτά αποτελούν τους φορείς των όπλων που θα πετύχουν το πλήγμα στον εχθρό. Σίγουρα, οι αριθμοί στο «χαρτί» δεν έχουν μεγάλη αξία αν δεν μιλάμε για λειτουργικά μαχητικά στην πράξη.

Γνώμη του γράφοντα είναι πως η οροφή των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας δεν πρέπει να πέσει κάτω των 200 μαχητικών σε πτητική κατάσταση, πάντα με τα λογικά ποσοστά διαθεσιμοτήτων.

Μία γενική άποψη

Η ομογενοποίηση των F-16 είναι βήμα στην σωστή κατεύθυνση και τα 120 Viper θα μπορούν να αποτελέσουν τον κορμό της Πολεμικής Αεροπορίας για πολλά χρόνια ακόμα. Δεν είναι βέβαιο ότι θα βρεθεί αγοραστής για τα Block 30 και αν δεν προχωρήσει η πώλησή τους καλό θα ήταν αυτά να μην απαξιωθούν και να γίνουν έστω κάποιες παρεμβάσεις, ίσως με τα κομμάτια των Block 52, ώστε αυτά να μείνουν αξιόμαχα μέχρι αυτά να αποσυρθούν.

Η απόσυρση των F-4E είναι η πιο πιθανή κίνηση. Το ιδανικό θα ήταν αυτά να αντικατασταθούν από 20 F-35 Block 4 και όχι λιγότερα. Σε δεύτερο χρόνο η αγορά των υπόλοιπων 20 F-35 θα είναι ικανή να αντικαταστήσει και τα F-16 Block 30.

Όσον αφορά τα Rafale, η αγορά μόνο 6 αεροσκαφών ίσως δεν είναι και η πιο ορθολογική κίνηση. Τόσο μικρός αριθμός Rafale δεν είναι ιδανικός για την αντικατάσταση των 24 Mirage 2000-5, ακόμα και αν θέσουμε ότι περίπου τα μισά είναι σε πτητική κατάσταση. Ίσως το πιο λογικό είναι να πάμε για αγορά 16 νέων Rafale, ώστε η συνολική δύναμή τους να φτάσει τα 40 και αυτά να χωριστούν σε δύο Μοίρες.

Κλείνοντας, πρέπει να αναφερθούν ακόμα δύο θέματα. Τα αεροσκάφη είναι τόσο χρήσιμα, όσο τα όπλα τους και εν τέλει σημασία έχει αυτά να πετάνε. Να αγοραστούν νέα μαχητικά αλλά πρέπει να έχουν από πίσω τους τόσο το κατάλληλο οπλοστάσιο αλλά και την σε βάθος χρόνου υποστήριξη.

Ένα σύνολο 120 F-16 Viper, 40-48 Rafale και 40 F-35 με ανανεωμένο οπλοστάσιο για την επόμενη δεκαετία θα έχει λύσει σε μεγάλο βαθμό το ζήτημα της πολυτυπίας και θα μπορεί να ανταγωνιστεί επάξια (και με το παραπάνω) την Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας που τρέχει το πρόγραμμα αναβάθμισης Ozgur και όπως όλα δείχνουν θα μπορεί να παρατάξει και αυτή 119 F-16 Viper.

Για περισσότερα άρθρα του Βασίλης Κ.

Απαγορεύεται η αντιγραφή χωρίς άδεια του NEMESIS HD.

Μείνετε συντονισμένοι για κάθε εξέλιξη – Ακολουθήστε το NEMESIS HD στο Google News – ΕΔΩ

Πρόσφατες εξελίξεις

00:02:23

Λουκασένκο: «Κανένα πρόβλημα μεταξύ Λευκορωσίας και Ουκρανίας» – Τι ανέφερε για τις δυνάμεις στα σύνορα

Ο πρόεδρος της Λευκορωσίας Αλεξάντρ Λουκασένκο (Aleksandr Lukashenko) ανακοίνωσε...

Διαβάστε επίσης

Κώστας Ηλιάκης: Το Ελληνικό F-16 που δεν προσγειώθηκε ποτέ

Στα χρονικά της ελληνικής ιστορίας, υπάρχουν πολλές ιστορίες για...

ATOM: Tο Ρωσικό IFV βασισμένο στο γαλλικό VBCI

To ATOM είναι ένα τροχοφόρο IFV, που αναπτύχθηκε από...

LPD κλάσης Albion: Ποια είναι τα αποβατικά που αποσύρει το Βρετανικό Ναυτικό

Εν μέσω των περικοπών που γίνονται στο Βρετανικό Ναυτικό...

Mole Cricket 19: Η μεγαλύτερη αεροπορική μάχη των τελευταίων 50 ετών

Η καταστολή (SEAD) και η καταστροφή (DEAD) της αεράμυνας...

X-47B: Το μέλλον των UAV και η διαβάθμιση γύρω από το πρόγραμμα των ΗΠΑ

Το πρόγραμμα UCAS-D που οδήγησε στο μη επανδρωμένο X-47B...

ASRAD HELLAS: Το V-SHORAD αντιαεροπορικό του Ελληνικού Στρατού

Μία από τις μορφές κατά τις οποίες οι FIM-92...

CH-47 Chinook: Ο «αρσιβαρίστας» της Αεροπορίας Στρατού

Όταν σκεφτόμαστε ελικόπτερα «βαρέως τύπου» το CH-47 Chinook είναι...

VBL: Το αμφίβιο όχημα αναγνώρισης του Ελληνικού Στρατού

Ένα από τα οχήματα στην διάθεση του Ελληνικού Στρατού...

Εξελίξεις