Τα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης ή αλλιώς γνωστά ως OPV, είναι περιπολικά μεγάλου εκτοπίσματος, σχεδιασμένα να δρουν σε ανοιχτές θάλασσες και ωκεανούς, όπου τα περιπολικά μικρού και μεσαίου εκτοπίσματος αδυνατούν να επιχειρούν αποτελεσματικά.
Τα Offshore patrol vessels (OPV) δύναται να εκτελούν διαφόρων ειδών αποστολών, όπως αποστολές έρευνας και διάσωσης (SAR), αντιπειρατείας, επιτήρησης και ασφάλειας συνόρων κτλπ.
Τέλος το μεγάλο εκτόπισμα τους, δίνει την δυνατότητα εξοπλισμού του πλοίου με ικανό φόρτο πυρός, για παράδειγμα η Βουλγαρία έκλεισε συμφωνία για δύο OPV των 90 μέτρων, οι οποίες θα φέρουν τον οπλισμό και τους αισθητήρες μιας ελαφριάς κορβέτας.
OPV για Ελλάδα και Κύπρο

Η Ελλάδα και η Κύπρος δέχονται συνεχώς ροές λαθρομεταναστών, ενώ μελλοντικά θα έχουν δεκάδες εξέδρες εξόρυξης φυσικού αερίου στις ΑΟΖ τους.
Για την ασφάλεια και επιτήρηση των συνόρων και την διασφάλιση της ασφάλειας των εξεδρών εξόρυξης, οι δύο χώρες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ένα κοινό ευρωπαϊκό πρόγραμμα σχεδίασης και ναυπηγήσεως πλοίων OPV (Offshore patrol vessel). Το πρόγραμμα θα μπορούσε να ενταχθεί στο ταμείο εσωτερικής ασφάλειας της ΕΕ, καλύπτοντας μέρος των εξόδων σχεδίασης και ναυπήγησης.
Ο εξοπλισμός των πλοίων
Κατά την γνώμη μου θεωρώ ότι ο κατάλληλος οπλισμός θα απαρτιζόταν από:
Ένα κύριο πυροβόλο των 76mm, δύο RWS με πυροβόλα των 20-30mm, ένας ικανοποιητικός αριθμός χειροκίνητων πυροβόλων των 12,7mm, ένα πυροβόλο CIWS, όπως το PHALANX και τέλος έναν εκτοξευτή Naval Spike NLOS.
Ακόμη μια σημαντική περάμετρος που πρέπει να εξεταστεί είναι οι αισθητήρες με τους οποίους θα εξοπλιστούν τα πλοία.
Ένα ικανό radar που θα μπορούσε να εξοπλίσει τα συγκεκριμένα πλοία θα μπορούσε να είναι το 4D AESA NS-50 της Thales, με μέγιστη εμβέλεια 180km, ενώ σημαντική είναι η προσθήκη ενός συστήματος επιτήρησης, όπως το Artemis της Thales.
Τέλος εξίσου σημαντικό είναι η τοποθέτηση ελικοδρομίου, για την στέγαση ελικοπτέρου, αλλά και την εγκατάσταση καπονιών για την καθέλκυση και ανέλκυση δύο RHIB.
Ελληνικές OPV κατά πειρατείας

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, με περίπου 18% των πλοίων παγκοσμίως να είναι ελληνικών συμφερόντων. Παρόλα αυτά, ένα μεγάλο ποσοστό των πλοίων αυτών πλέουν υπό ξένη σημαία.
Η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να έρθει σε συμφωνία με τους Έλληνες εφοπλιστές για την αλλαγή της σημαίας από ξένη σε ελληνική. Το ελληνικό κράτος ως αντάλλαγμα, θα μπορούσε να ναυπηγήσει έναν στολίσκο από πλοία OPV για επιχειρήσεις κατά πειρατείας.
Ο στολίσκος αυτός θα επιχειρεί σε θαλάσσιες περιοχές, όπου παρουσιάζεται έντονη δραστηριότητα πειρατείας, όπως η Σομαλία και η Νιγηρία.
Τα πλοία αυτά θα επιτηρούν και θα δρουν κατά πειρατών, ενώ θα εξασφαλίζουν την ασφαλή διάβαση των πλοίων από τα safety zones. Το εγχείρημα αυτό θα φέρει μακροχρόνια οικονομικό κέρδος στην χώρα, θα αυξήσει την παρουσία της χώρας στο εξωτερικό, ενώ θα τονώσει το ηθικό και το κύρος του Πολεμικού Ναυτικού.
Σύνοψη
Συνοψίζοντας η απόκτηση OPV από την Ελλάδα και την Κύπρο θα ενισχύσει τις αμυντικές δυνατότητες τους, αποκτώντας πλοία ειδικά για την επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων, την προστασία των εξεδρών εξόρυξης, ακόμη και κατά πειρατείας.
Γίνεται κατανοητό λοιπόν ότι τα πλοία αυτά έχουν πολλά να προσφέρουν στην χώρα και τα συμφέροντα της.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Διαβάστε περισσότερα άρθρα του Στέλιος Π.
Copyright: NEMESIS HD