Το J-20 Mighty Dragon της κινεζικής Chengdu Aerospace Corporation, είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που έχει κερδίσει την προσοχή του κόσμου με τις προηγμένες δυνατότητές και τον μοντέρνο σχεδιασμό του. Ως το κύριο μαχητικό αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής της Κίνας, το J-20 αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό άλμα στην αεροπορική ισχύ της.
Μέσα από αυτήν την ανάλυση θα μιλήσουμε για την ανάπτυξη, τα χαρακτηριστικά, τον εξοπλισμό του και θα το συγκρίνουμε με άλλα υπάρχοντα μαχητικά πέμπτης γενιάς, όπως το F-22 Raptor, το F-35 Lightning II και το Su-57 Felon.
Ανάπτυξη
Η ανάπτυξη του Κινεζικού J-20 Mighty Dragon ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, δείχνοντας τη φιλόδοξη προσπάθεια της Κίνας να εκσυγχρονίσει την αεροπορία της και να ενισχύσει την αεροπορική ισχύ της. Το πρώτο πρωτότυπο αποκαλύφθηκε το 2011, δείχνοντας την είσοδο της Κίνας στο αποκλειστικό κλαμπ των κατασκευαστών μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς.
Ένα από τα κυριότερα στοιχεία του J-20 είναι η σχεδίασή του ως ένα stealth δελταπτέρυγο αεροσκάφος (delta wing) με canards. Αυτό το σχεδιαστικό χαρακτηριστικό παρέχει στο J-20 αυξημένη ευελιξία καθιστώντας το ικανό να αντιμετωπίζει δύσκολες καταστάσεις όπως μια κλειστή αερομαχία (dogfight).
Επιπλέον, διαθέτει εσωτερικούς φορείς οπλισμού (weapons bay) ,με τον κύριο φορέα να βρίσκεται στο μέσο της ατράκτου και τους άλλους δύο στα πλάγια, οι οποίοι ενισχύουν τα stealth χαρακτηριστικά του καθώς δεν αυξάνουν το στίγμα που αφήνει σε τυχόν εχθρικά ραντάρ. Οι εσωτερικοί φορείς οπλισμού μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ευρύ φάσμα όπλων, συμπεριλαμβανομένων πυραύλων Αέρος-Αέρος μεσαίας και μεγάλης εμβέλειας καθώς και όπλα Αέρος-Εδάφους.
Μετά την πρώτη πτήση του το 2011, το J-20 έλαβε διάφορες αναβαθμίσεις, συμπεριλαμβανομένων των βελτιωμένων κινητήρων.
Τα J-20 χρησιμοποιούν τους κινητήρες WS-10 (WS-10B3,WS-10C), οι οποίοι παρέχουν επαρκή απόδοση αλλά δεν “ξεκλειδώνουν” τις απαιτούμενες ικανότητες, thrust vectoring & supercruise, που επιθυμούν οι Κινέζοι. Αυτό οδήγησε στην ανάπτυξη νέων και πιο ισχυρών κινητήρων, τους WS-15, που προσδίδουν αυξημένες επιδόσεις και δυνατότητες υπερηχητικής πτήσης χωρίς μετάκαυση (supercruise).
Τέλος, στο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης για την βελτίωση των επιδόσεων και των χαρακτηριστικών πτήσης του J-20, εξετάζονται οι κινητήρες WS-20, που αναμένεται να παρέχουν ακόμη καλύτερες επιδόσεις.
Πρόσφατα, παρουσιάστηκε μια δεύτερη έκδοση του J-20 η οποία είναι διθέσια, πράγμα το οποίο καθιστά το J-20 ως το πρώτο διθέσιο μαχητικό 5ης γενιάς! Αυτή η έκδοση παρέχει βελτιωμένη ευελιξία στο πλήρωμα, καθώς διαθέτει ένα δεύτερο μέλος πληρώματος, όπως έναν υπεύθυνο όπλων ή έναν πιλότο εκπαιδευτή. Το επιπλέον μέλος πληρώματος συνεισφέρει στην αύξηση της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης και τη δυνατότητα να αναλάβει πιο περίπλοκες αποστολές. Στο μέλλον θα αποτελέσει κλειδί για την αξιοποίηση του προγράμματος Loyal Wingman της Κινεζικής Αεροπορίας.
Η ικανότητα των Κινέζων για γρήγορη και σε μεγάλο βαθμό παραγωγή αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα. Ο πραγματικός αριθμός των J-20 είναι άγνωστος αλλά εικάζεται πως είναι γύρω στα 210 (2023) και θα συνεχίσει να αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς καθώς αναμένεται από την διεθνή κοινότητα ότι το 2025 θα έχουν περίπου 500 J-20.
Χαρακτηριστικά και οπλισμός J-20
Η προηγμένη σχεδίαση και τα χαρακτηριστικά του J-20 το καθιστούν ένα φοβερό μαχητικό πέμπτης γενιάς. Το J-20 ενσωματώνει προηγμένη τεχνολογία stealth, με σχεδιασμό blended wing-body, radar absorbent materials (Υλικά που απορροφούν τα κύματα ραντάρ)και εσωτερικών φορέων οπλισμού που μειώνουν την διατομή του ραντάρ (radar cross-section) και το υπέρυθρο στίγμα του (infrared signature).
Αυτό επιτρέπει στο J-20 να λειτουργεί σε περιοχές όπου υπάρχουν εχθρικά ραντάρ με μειωμένες πιθανότητες ανίχνευσης. Εξοπλισμένο με ισχυρούς κινητήρες, το J-20 διαθέτει τη δυνατότητα της υπερηχητικής πτήσης χωρίς μετάκαυση (supercruise). Αυτή η ικανότητα επιτρέπει στο J-20 να κινείται σε υψηλές ταχύτητες προς τον προορισμό του χωρίς να καταναλώνει παραπάνω καύσιμα, βελτιώνοντας τον χρόνο αντίδρασης σε επείγουσες αποστολές. Ο εξοπλισμός του J-20 περιλαμβάνει προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, όπως συστήματα αντιμέτρων και ανιχνευτές εισερχόμενων πυραύλων.
Αυτά τα συστήματα βελτιώνουν τις επιδόσεις του J-20 σε επικίνδυνες περιοχές, αντιδρώντας σε απειλές και παρέχοντας προστασία στον πιλότο και το αεροσκάφος. Επίσης διαθέτοντας ραντάρ AESA και σύστημα υπέρυθρης έρευνας και στόχευσης (IRST), που του επιτρέπουν να εντοπίζει και να ανιχνεύει εχθρικά αεροσκάφη και πυραύλους, βελτιώνει τις ικανότητες του και το καθιστούν ένα ευέλικτο αεροσκάφος.
Αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό είναι τα Thrust Vectoring nozzles που το επιτρέπουν να εκτελεί σύνθετους εναέριους ελιγμούς με εξαιρετική ευελιξία, καθιστώντας το έναν ισχυρό αντίπαλο σε σενάρια κλειστής αερομαχίας.
Το J-20 Mighty Dragon είναι εξοπλισμένο με μια ευρεία γκάμα όπλων, που το καθιστούν ικανό να αντεπεξέλθει σε διάφορες αποστολές. Μπορεί να εφοδιαστεί με διάφορους πυραύλους αέρος-αέρος μικρού, μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς, συμπεριλαμβανομένων των PL-10 ,PL-12, PL-15 & PL-21.
Ο PL-10 είναι ένας IR πύραυλος σχετικά μικρής εμβέλειας (20χλμ) ο οποίος θεωρείται πως έχει παρόμοιες επιδόσεις με τους IRIS-T & AIM-9X . Ο PL-12 είναι ένας πύραυλος active radar-guided μεσαίου βεληνεκούς (70-100χλμ) με ικανότητες παρόμοιες με τους AIM-120 & R77 ενώ o PL-15 είναι και αυτός ένας active radar-guided πύραυλος ωστόσο, μεγάλης εμβέλειας (200χλμ).
Διαθέτει ένα ραντάρ AESA για την καθοδήγηση του προς τον στόχο και έχει την δυνατότητα καθοδήγησης μέσω αεροσκάφους AWACS χάρης στο σύστημα two-way datalink.
Χρησιμοποιείται από τα περισσότερα κινεζικά αεροσκάφη και έχει ξεκινήσει να γίνεται ο βασικός πύραυλος μεγάλης εμβέλειας που θα χρησιμοποιείται από την Κινεζική Αεροπορία καθώς έχει ως στόχο την αντικατάσταση του PL-12. Ο PL-21 είναι ένας πύραυλος active radar-guided μεγάλης εμβέλειας ο οποίος βρίσκεται υπό ανάπτυξη από το 2016. Θεωρείται πως έχει εμβέλεια 300 χιλιομέτρων και πως θα είναι παρόμοιος με τον αμερικανικό AIM-260 JATM.
Συνολικά το J-20 μπορεί να έχει 4 ή 6 PL-12/15 μέσα στον κύριο χώρο εσωτερικού οπλισμού ενώ στους δύο πλάγιους από έναν PL-10. Επίσης , το οπλοστάσιο του J-20 διαθέτει κατευθυνόμενες βόμβες μικρού διαμετρήματος LS-6 των 50 & 100 κιλών αλλά και πυραύλους αντιραντάρ, πράγμα το οποίο καθιστά το J-20 ικανό για διάφορες αποστολές εκτός της αεροπορικής υπεροχής.
Σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί το γεγονός ότι οι τωρινές εκδόσεις δεν διαθέτουν κάποιο αυτόματο πυροβόλο , παρ’ όλ’ αυτά υπάρχουν φήμες πως οι επόμενες εκδόσεις μπορεί να διαθέτουν ένα εσωτερικό πυροβόλο των 30 χιλιοστών.
Σύγκριση J-20 με τα υπόλοιπα μαχητικά 5ης γενιάς
Πως συγκρίνεται το κινέζικο μαχητικό 5ης γενιάς με τα F-22 & F35? Αρχικά , σε σύγκριση με τα αμερικανικά προγράμματα μαχητικών 5ης γενιάς , το J-20 είναι πιο νέο καθώς τα πρώτα αναπτύχθηκαν μέσα στην δεκαετία του 90 ενώ η ανάπτυξη του κινέζικου παρατηρείται γύρω στο 2008.
Παρόλο που το j-20 είναι πιο νέο σαν πρόγραμμα δεν σημαίνει ότι είναι και καλύτερο από τον ανταγωνισμό του , συγκεκριμένα από τον δυτικό ανταγωνισμό. Τα αμερικανικά μαχητικά 5ης γενιάς εκτός από το γεγονός ότι είναι πιο εξελιγμένα τεχνολογικά από το J-20 υπάρχουν σε μεγαλύτερο αριθμό, κυρίως τα F-35, διότι ο εκτιμώμενος αριθμός των J-20 ξεπερνά τον αριθμό των F-22.
Κοινό στοιχείο μεταξύ του F-22 & J-20 είναι ότι ο ρόλος και των 2 είναι αεροσκάφη αεροπορικής υπεροχής με περιορισμένες δυνατότητες για αποστολές όπου απαιτείται εμπλοκή αέρος-εδάφους ενώ το F-35 είναι ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων που μπορεί να αξιοποιηθεί στα περισσότερα σενάρια.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως σήμερα η διαφορά μεταξύ τους είναι σημαντική καθώς το Κινέζικο μαχητικό βρίσκεται ακόμα σε στάδιο ωρίμανσης όπου οι κινέζοι προσπαθούν συνεχώς να το βελτιώσουν με καινούργιες και πιο εξελιγμένες αναβαθμίσεις. Ίσως στο κοντινό μέλλον, χάρη στην συνεχή εξέλιξη του, να φτάσει ή και να ξεπεράσει τις δυνατότητες και την ισχύ των δυτικών μαχητικών 5ης γενιάς.
Συγκρίνοντας το J-20 με το ρωσικό SU-57 μπορεί κανείς αμέσως να καταλάβει πως οι κινέζοι έχουν ξεπεράσει τις δυνατότητες των Ρώσων για την ανάπτυξη και την παραγωγή μαχητικών 5ης γενιάς.
Αρχικά , η κινεζική αεροπορία διαθέτει πολλαπλάσιο αριθμό J-20 σε σχέση με τον αριθμό SU-57 στην ρωσική αεροπορία. Αριθμητικά είναι στο σύνολο γύρω στα 15 SU-57 ενώ υπάρχουν γύρω στα 200 J-20. Ακόμη , λόγω προβλημάτων που έχουν αντιμετωπίσει οι ρώσοι με την ανάπτυξη του μαχητικού τους έχουν μείνει πίσω τεχνολογικά σε σχέση με τους κινέζους καθώς το ρωσικό μαχητικό δεν διαθέτει τα επιθυμητά συστήματα και δεν αποδίδει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Θα μπορούσε να πει κάνεις πως παρόλο που και τα 2 προγράμματα βρίσκονται σε στάδιο ωρίμανσης και συνεχής εξέλιξης με στόχο τα επιθυμητά αποτέλεσμα , πως οι κινέζοι έχουν ξεπεράσει τους ρώσους και ότι το J-20 είναι ενδεχομένως ένα καλύτερο αεροσκάφος από το ρωσικό μέχρις ότου αποδειχθεί το αντίθετο.
Συμπεράσματα
Η εμφάνιση του J-20 Mighty Dragon σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Κινεζική Πολεμική Αεροπορία, με την εισαγωγή του στον ενεργό στόλο να ενισχύει τις ικανότητες της. Οι συνεχείς εξελίξεις στην τεχνολογία και οι περαιτέρω αναβαθμίσεις του το καθιστούν ακόμα πιο ισχυρό και ευέλικτο όπλο.
Το J-20 αναμένεται να υποστηρίζει την Κινεζική Πολεμική Αεροπορία στις μελλοντικές της αποστολές και να αποτελέσει ένα βασικό στοιχείο της εθνικής ασφάλειας της Κίνας. Το J-20 Mighty Dragon αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη στην αεροπορική τεχνολογία του 21ου αιώνα και αναμένεται να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην υπεράσπιση της Κίνας και την προστασία των εθνικών της συμφερόντων.
Πείτε μας την γνώμη σας στα σχόλια!
Copyright: NEMESIS HD. Απαγορεύεται η αντιγραφή του κειμένου σε άλλα μέσα ενημέρωσης, social media κτλπ χωρίς σχετική άδεια). Χρησιμοποίηστε την κοινοποίηση.